Propedeutyka konserwacji dzieł sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-PKDz-1L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka konserwacji dzieł sztuki |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja dzieł sztuki (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: -Godziny kontaktowe15 godz.wykładu, - Konsultacje z nauczycielem akademickim 10 Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli 25 (1ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: a) czas poświęcony na indywidualną pracę studenta – zebranie niezbędnych materiałów do zajęć oraz zapoznanie się z wymaganą literaturą (wybrane fragmenty): 25 godzin, Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 25(1ECTS) Łącznie: 50 godz.(2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma elementarną wiedzę dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z zakresem (specjalizacją) w reprezentowaną dyscyplinie - K_W01, W2: wykazuje wstępną orientację co do wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów - K_W02, W3: ma wstępną wiedzę na temat zagadnień metodyki działań konserwatorskich w wybranej specjalności i materiałoznawstwa (K_W03, K-W)5) W4: ma w ogólnym zarysie wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych - K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Rozpoznaje podstawowe rodzaje technik sztuk plastycznych - K_U10, U2: Potrafi wstępnie określić cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku - K_U03, U3: Potrafi wstępnie określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych, biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: dostrzega znaczenie wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności (K_K01), K2: dostrzega znaczenie profesjonalizmu i wstępnie orientuje się w zasadach etyki zawodowej - K_K02, K3: ma świadomość potrzeby specjalistycznego, profesjonalnego i kształcenia w obszarze konserwacji i restauracji dzieł sztuki oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich - K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami dyskusji ze studentami; |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają dać studentowi orientację czym jest ochrona i opieka nad zabytkami, jakie jest jej miejsce w sferze kultury, mają także pokazać specyfikę pracy i przygotować studenta do świadomego wyboru dalszej specjalności. Zapoznają studentów z problematyką podstawowych zasad konserwacji zabytków dzieł sztuki. Przedmiot, prowadzony w formie wykładu, umożliwia studentowi zdobycie podstawowej wiedzy o specyfice problematyki konserwatorskiej i charakterze pracy przy poszczególnych kategoriach zabytkowych dzieł sztuki oraz o programie studiów danej specjalności. Omawiane są zagadnienia związane z podstawowymi metodami i materiałami stosowanymi w pracach konserwatorskich, także z uwzględnieniem konserwacji zapobiegawczej. |
Pełny opis: |
Cykl wykładów składa się z części wprowadzającej (1 godz.) , części poświęconej badaniom konserwatorskim (1 godz.) części poświęconej problematyce konserwacji malarstwa sztalugowego i rzeźby polichromowanej (1 godz.), malarstwa ściennego (1 godz.), sztuki nowoczesnej i współczesnej (1 godz.); konserwacji papieru i skóry (5 godz.) oraz konserwacji elementów i detali architektonicznych (5 godz.). Każdy z bloków prowadzi pracownik reprezentujący daną specjalność. Wykłady są bogato ilustrowane przykładami realizacji konserwatorskich - przede wszystkim prac studenckich i projektów dyplomowych oraz projektów realizowanych w ramach wakacyjnych ćwiczeń terenowych. Na blok tematyczny składa się omówienie następujących zagadnień: - Struktura dziedziny i podstawowa terminologia z zakresu ochrony i opieki nad dziedzictwem kulturowym (podział na konserwację zapobiegawczą, zachowawczą i restaurację); - Podstawy teorii konserwacji i wartościowania zabytków, ochrona prawna, zagadnienia etyczne; - Organizacja ochrony i opieki nad zabytkami w Polsce; - Podstawy wiedzy o badaniach konserwatorskich Malarstwo (sztalugowe i ścienne), rzeźba polichromowana, sztuka nowoczesna i współczesna: - podstawy materiałoznawstwa, - mechanizmy niszczenia (uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne), formy zniszczeń, - zasady oceny stanu zachowania i przyczyn zniszczeń, - podstawowe zabiegi i metody konserwacji, - rozwiązania restauratorskie (zarys problematyki), - podstawowe zasady doboru materiałów i metod, - ogólne zasady ochrony profilaktycznej. Wśród zagadnień dotyczących problematyki konserwacji rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego zrealizowane zostaną następujące tematy: - wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na stan zachowanie rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego, - podział kamieni na naturalne i sztuczne (budowa, właściwości odporność na korozję), - detal architektoniczny i jego budowa, - zabytki kamienne, metalowe, szklane i ceramiczne we wnętrzach i w ekspozycji zewnętrznej, - przegląd realizacji konserwatorskich. Pośród zagadnień dotyczących problematyki konserwacji zabytkowych obiektów na podłożu papierowym i skórzanym zaprezentowane zostaną następujące tematy: - specyfika i różnorodność obiektów zabytkowych wykonanych na podłożach papierowych, podstawowe zagadnienia konserwatorskie, - problematyka konserwacji zabytków skórzanych, - zabytkowe kodeksy – różnorodność technik, materiałów, zagadnień konserwatorskich, - zabytki sztuki Dalekiego Wschodu na papierze i tkaninie jako przedmiot konserwacji – restauracji dzieł sztuki, - fotografie XIX- XX -wieczne. |
Literatura: |
Fragmenty ze wskazanych pozycji: - Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i konserwatorstwo – numery aktualne i archiwalne - Ochrona Zabytków – numery aktualne i archiwalne - Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki – numery aktualne i archiwalne - Arszyński M., Idea – pamięć – troska. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania od starożytności do połowy XX wieku, Malbork 2007 - Nicolaus K. – The restoration of paintings, Cologne 1998 - Święcka E., Konserwacja zapobiegawcza malowideł ściennych, KOBiDZ, Warszawa 2010 - Zabytki kamienne i metalowe. pod. red. W. Domasłowskiego, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2011. - Zbiory biblioteczne, muzealne i archiwalne - badania i konserwacja. pod.red. E.Jabłońskiej, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010. - Jabłońska E., Strzelczyk A. B., Czynniki niszczące zbiory biblioteczne i archiwalne, Notes Konserwatorski 2007/11, s. 46-71. - Pozytywy i negatywy fotograficzne jako przedmioty kolekcjonerskie: charakterystyka i nazewnictwo, "Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 2012, z. 43, s. 75-100. |
Metody i kryteria oceniania: |
Frekwencja jest podstawowym warunkiem zaliczenia. Warunek zaliczenia: aktywne uczestnictwo w wykładach, zapewniające osiągnięcie zakładanych efektów.Forma za nia: zaliczenie na ocenę po semestrze zimowym. |
Praktyki zawodowe: |
nie są przewidziane |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Arszyńska, Elżbieta Jabłońska, Joanna Karbowska-Berent, Tomasz Kozielec, Dariusz Markowski | |
Prowadzący grup: | Joanna Arszyńska, Aleksandra Gralińska-Grubecka, Ivona Jablonskaja, Adam Kaźmierczak, Karolina Komsta-Sławińska, Arletta Piasecka, Anna Zaręba, Agnieszka Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Literatura: |
podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
|
Uwagi: |
podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Arszyńska, Aleksandra Gralińska-Grubecka, Ivona Jablonskaja | |
Prowadzący grup: | Joanna Arszyńska, Aleksandra Gralińska-Grubecka, Ivona Jablonskaja, Adam Kaźmierczak, Karolina Komsta-Sławińska, Dariusz Markowski, Piotr Niemcewicz, Agata Ogińska, Robert Rogal, Anna Zaręba, Agnieszka Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Ivona Jablonskaja, Elżbieta Szmit-Naud | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Ivona Jablonskaja, Adam Kaźmierczak, Karolina Komsta-Sławińska, Dariusz Markowski, Piotr Niemcewicz, Arletta Piasecka, Robert Rogal, Elżbieta Szmit-Naud, Anna Zaręba, Agnieszka Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w sekcji nadrzędnej. |
|
Pełny opis: |
Jak w sekcji nadrzędnej. |
|
Literatura: |
Jak w sekcji nadrzędnej. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Ivona Jablonskaja, Elżbieta Szmit-Naud | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gralińska-Grubecka, Ivona Jablonskaja, Adam Kaźmierczak, Karolina Komsta-Sławińska, Dariusz Markowski, Piotr Niemcewicz, Arletta Piasecka, Robert Rogal, Elżbieta Szmit-Naud, Anna Zaręba, Agnieszka Zięba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w sekcji nadrzędnej. |
|
Pełny opis: |
Jak w sekcji nadrzędnej. |
|
Literatura: |
Jak w sekcji nadrzędnej. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.