Atelier of copy of Mediaeval painting
General data
Course ID: | 1402-PKMŚ-4Z-SJ |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Course title: | Atelier of copy of Mediaeval painting |
Name in Polish: | Pracownia kopii malarstwa średniowiecznego |
Organizational unit: | Institute for the Study and Conservation of Cultural Monuments |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Ogólna orientacja w dziedzinie technologii i technik malarstwa średniowiecznego – przygotowywania podobrazia, zaprawy, technik pozłotniczych, przenoszenia rysunku i opracowania warstwy malarskiej |
Type of course: | compulsory course |
Total student workload: | (in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli godziny kontaktowe:30 konsultacje z nauczycielem akademickim 5 Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli 35 (1,5 ECTS) 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury: 25 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną – przygotowanie pracy na zaliczenie wraz dokumentacją):15 Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 45(1,5 ECTS) Łącznie:75 godz. (3 pkt ECTS) |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1-posiada wiedzę na temat materiałów malarskich stosowanych do wykonania obrazów z okresu średniowiecza oraz współczesnych materiałów konserwatorskich, które można zastosować do uzyskania podobnych efektów malarskich.(K_W01), (K_W02) W2-posiada wiedzę dotyczącą technologii i technik malarskich epoki średniowiecza z uwzględnieniem polskich i europejskich szkół malarskich.(K_W09) W3-posiada wiedzę na temat organizacji warsztatu malarskiego.(K_W10),(K_W13) W4- orientuje się w zagadnieniach charakterystycznych cech form artystycznych malarstwa epoki średniowiecza.(K_W11) |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1- potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła zabytku z epoki średniowiecza, odróżniając oryginał od późniejszych warstw wtórnych. (K_U02) U2-posiada umiejętność opisania technologii i technik wykonania dzieła sztuki na postawie analizy wizualnej w formie dokumentacji. (K_U07) U3-rozpoznaje technikę malarską obrazów z epoki średniowiecza.(K_U10, K_U13) U4 -potrafi wykorzystać wiedzę o warsztacie dawnych mistrzów w celu wykonania kopii technologiczno-konserwatorskiej zabytku z epoki średniowiecznej.(K_U11, K_U12,K_U15) |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K1-ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej) malarstwa średniowiecznego. (K_K01) K2- posiada świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego malarstwa średniowiecznego w decyzjach konserwatorskich. (K_K04) K3 -ma świadomość poszerzania wiedzy oraz umiejętności artystycznych i warsztatowych dotyczących technologii i technik malarstwa wielowarstwowego (K_K08) |
Observation/demonstration teaching methods: | - display |
Expository teaching methods: | - description |
Exploratory teaching methods: | - experimental |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest praktyczne poznanie technik średniowiecznego malarstwa polskiego, północnego i środkowoeuropejskiego oraz nabycie umiejętności odtworzenia sposobu malowania dzieł w technice wielowarstwowej oraz wykonanie technik zdobniczych typowych dla epoki średniowiecza. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu.Obraz wykonywany jest w technice wielowarstwowej jak najbardziej zbliżonej do oryginału przy wykorzystaniu materiałów współczesnych.Istotnym jest odtworzenie wszystkich etapów tworzenia dzieła od zaprawy poprzez rysunek, elementy zdobnicze (pozłota, ornament patronowy itp.), zasad modelunku malarskiego charakterystycznego dla epoki średniowiecza oraz indywidualnych cech autora dzieła (faktura, impasty, laserunki). Studenci poznają tajniki warsztatu kopisty oraz sposoby wykonywania modelunku malarstwa średniowiecznego, co także jest przydatne do zaplanowania sposobu rekonstrukcji zniszczonej warstwy malarskiej tego typu dzieł. Zajęcia odbywają się w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz pracowni na uczelni. Do kopii student załącza dokumentację w formie cyfrowej, która zawiera opis techniki oryginału wykonany na podstawie analizy wizualnej oraz szczegóły technicznego opracowania kopii wraz z fotografiami obrazującymi etapy prac według obowiązującego schematu. Semestr zimowy: Wykonanie rysunku kompozycji na kartonie, pędzel tusz, farba wodna, przeniesienie rysunku na przygotowane podobrazie z zaprawą klejowo-kredową, (kalka olejna), opracowanie rysunku na zaprawie, opracowanie pozłoty w przypadku jej występowania na obiekcie zabytkowym (ornament ryty, lub wypukły, złocenie na mat, opracowanie pozłoty punce itp., laserunki, zabezpieczenie pozłoty).Nałożenie imprimatury, wstępne podmalowanie wybranych fragmentów obrazu. Dokumentacja fotograficzna wykonanych etapów prac wraz z ich opisem. Analiza wizualna kopiowanego dzieła i opis budowy technicznej wg schematu dokumentacji opisowej kopii. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa wybór fragmentów związanych z kopiowanym dziełem: 1. Flik, J., Kruszelnicka, J., Zbiory gotyckiej rzeźby i malarstwa Muzeum Okręgowego w Toruniu, katalog, Toruń 1968. 2. Dobrzeniecki, T., Malarstwo tablicowe, katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1972. 3. Ziomecka, A., Śląskie malarstwo gotyckie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1986. 4. Karty inwentarzowe Muzeum Okręgowego w Toruniu. 5. Sadziak, T.,Klejowe i olejne prace pozłotnicze, ODK Warszawa 1981 6. Ślesiński, W.,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 7. Ślesiński, W., Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983 8. Olszewska-Świetlik, J.< Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia(1486/87), Toruń 2002 9.Olszewska-Świetlik, J.,Technologia i technika gdańskiego malarstwa tablicowego drugiej połowy XV wieku, Toruń 2005 10. Steinborn, B.,Malarstwo niemieckie do 1600, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000. 11.Gosieniecka A., Malarstwo gdańskie XVI i XVII w. Katalog wystawy, Gdańsk 1967. 12. Steinborn B., Malarstwo śląskie 1520-1620, Katalog wystawy, Wrocłąw 1966, 13. Ziomecka A., Malarstwo śląskie z przełomu XV na XVI w. w zbiorach wrocławskich, Wrocław 1962. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena na podstawie wykonanej kopii malarskiej wraz z dokumentacją opisująca sposób wykonania kopii wg schematu, aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Zaliczenie semestr zimowy uwzględnia: • przygotowanie podobrazia(przeklejenie, oklejenie płótnem) położenie i opracowanie zaprawy klejowo-kredowej, wykonanie szkiców rysunkowych, przeniesienie rysunku kompozycji pary zastosowaniu kalki olejnej, wykonanie rysunku tuszem, w przypadku pozłoty ryty rysunek w zaprawie oraz ryty ornament. Pozłota na mat( w przypadku wyboru fragmentu ze złoceniami),ornament na pozłocie, zabezpieczenie pozłoty, przeklejenie, wykonanie imprimatury.Wstępne podmalowanie.(W1-W4, U 3 U4, U2, K1, K2):65 %; • ocena dokumentacji opisowej oraz ilustracji dotyczących tego etapu pracy (dokumentacja powinna zawierać podstawowe dane o obiekcie, szczegółowy opis techniki i technologii oryginału, szczegółowy opis wykonania kopii wraz z dokumentacją fotograficzną – oceniana jest wartość merytoryczna i opracowanie redakcyjne dokumentacji (W1-W3, U1, U2, K1-K3): 20%; • zaangażowanie w zajęcia, analiza sposobu wykonania kopii, dyskusje (K1-K3): 15% ocena: ndst - 50 % dst-51-60%) dst plus- 61-70% db- 71-80% db plus- 81-90% bdb- 91-100% |
Internships: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Go to timetable
MO TU W TH PRC
PRC
FR |
Type of class: |
Lab, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Group instructors: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Lab - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest praktyczne poznanie technik średniowiecznego malarstwa północnego i środkowoeuropejskiego, nabycie umiejętności malowania oraz wykonania pozłoty według tradycyjnych zasad |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu.Obraz wykonywany jest w technice jak najbardziej zbliżonej do oryginału.Zajęcia odbywają się w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz w pracowni na uczelni.Do kopii student załącza dokumentację, która zawiera opis techniki oryginału wykonany na podstawie analizy wizualnej oraz szczegóły technicznego opracowania kopii wraz z fotografiami obrazującymi etapy prac wg obowiązującego schematu. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Literatura podstawowa: 1. Flik, J., Kruszelnicka, J., Zbiory gotyckiej rzeźby i malarstwa Muzeum Okręgowego w Toruniu, katalog, Toruń 1968. 2. Dobrzeniecki, T., Malarstwo tablicowe, katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1972. 3. Ziomecka, A., Śląskie malarstwo gotyckie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1986. 4. Karty inwentarzowe Muzeum Okręgowego w Toruniu. 5. T. Sadziak, Klejowe i olejne prace pozłotnicze, ODK Warszawa 1981 6. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 7. W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983 8. J.Olszewska-Świetlik, Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia(1486/87), Toruń 2002 9. J.Olszewska-Świetlik, Technologia i technika gdańskiego malarstwa tablicowego drugiej połowy XV wieku, Toruń 2005 10. Malarstwo niemieckie do 1600, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000. 11.Gosieniecka A., Malarstwo gdańskie XVI i XVII w. Katalog wystawy, Gdańsk 1967. 12. Steinborn B., Malarstwo śląskie 1520-1620, Katalog wystawy, Wrocław 1966. 13. Ziomecka A., Malarstwo śląskie z przełomu XV na XVI w. w zbiorach wrocławskich, Wrocław 1962. Literatura uzupełniająca: Literatura źródłowa na temat kopiowanego dzieła sztuki |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Go to timetable
MO TU W PRC
PRC
TH FR |
Type of class: |
Lab, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Group instructors: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Lab - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest praktyczne poznanie technik średniowiecznego malarstwa północnego i środkowoeuropejskiego, nabycie umiejętności malowania oraz wykonania pozłoty według tradycyjnych zasad |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu.Obraz wykonywany jest w technice jak najbardziej zbliżonej do oryginału.Zajęcia odbywają się w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz w pracowni na uczelni.Do kopii student załącza dokumentację, która zawiera opis techniki oryginału wykonany na podstawie analizy wizualnej oraz szczegóły technicznego opracowania kopii wraz z fotografiami obrazującymi etapy prac wg obowiązującego schematu. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Literatura podstawowa: 1. Flik, J., Kruszelnicka, J., Zbiory gotyckiej rzeźby i malarstwa Muzeum Okręgowego w Toruniu, katalog, Toruń 1968. 2. Dobrzeniecki, T., Malarstwo tablicowe, katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1972. 3. Ziomecka, A., Śląskie malarstwo gotyckie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1986. 4. Karty inwentarzowe Muzeum Okręgowego w Toruniu. 5. T. Sadziak, Klejowe i olejne prace pozłotnicze, ODK Warszawa 1981 6. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 7. W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983 8. J.Olszewska-Świetlik, Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia(1486/87), Toruń 2002 9. J.Olszewska-Świetlik, Technologia i technika gdańskiego malarstwa tablicowego drugiej połowy XV wieku, Toruń 2005 10. Malarstwo niemieckie do 1600, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000. 11.Gosieniecka A., Malarstwo gdańskie XVI i XVII w. Katalog wystawy, Gdańsk 1967. 12. Steinborn B., Malarstwo śląskie 1520-1620, Katalog wystawy, Wrocław 1966. 13. Ziomecka A., Malarstwo śląskie z przełomu XV na XVI w. w zbiorach wrocławskich, Wrocław 1962. Literatura uzupełniająca: Literatura źródłowa na temat kopiowanego dzieła sztuki |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Go to timetable
MO TU W PRC
PRC
TH FR |
Type of class: |
Lab, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Group instructors: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Lab - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest praktyczne poznanie technik średniowiecznego malarstwa polskiego, północnego i środkowoeuropejskiego oraz nabycie umiejętności odtworzenia sposobu malowania dzieł w technice wielowarstwowej oraz wykonanie technik zdobniczych typowych dla epoki średniowiecza. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu. Obraz wykonywany jest w technice wielowarstwowej jak najbardziej zbliżonej do oryginału przy wykorzystaniu materiałów współczesnych. Istotnym jest odtworzenie wszystkich etapów tworzenia dzieła od zaprawy poprzez rysunek, elementy zdobnicze (pozłota, ornament patronowy itp.), zasad modelunku malarskiego charakterystycznego dla epoki średniowiecza oraz indywidualnych cech autora dzieła (faktura, impasty, laserunki). Studenci poznają tajniki warsztatu kopisty oraz sposoby wykonywania modelunku malarstwa średniowiecznego, co także jest przydatne do zaplanowania sposobu rekonstrukcji zniszczonej warstwy malarskiej tego typu dzieł. Zajęcia odbywają się w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz pracowni na uczelni. Do kopii student załącza dokumentację w formie cyfrowej, która zawiera opis techniki oryginału wykonany na podstawie analizy wizualnej oraz szczegóły technicznego opracowania kopii wraz z fotografiami obrazującymi etapy prac według obowiązującego schematu. Semestr zimowy: Wykonanie rysunku kompozycji na kartonie, pędzel tusz, farba wodna, przeniesienie rysunku na przygotowane podobrazie z zaprawą klejowo-kredową, (kalka olejna), opracowanie rysunku na zaprawie, opracowanie pozłoty w przypadku jej występowania na obiekcie zabytkowym (ornament ryty, lub wypukły, złocenie na mat, opracowanie pozłoty punce itp., laserunki, zabezpieczenie pozłoty). Nałożenie imprimatury, wstępne podmalowanie wybranych fragmentów obrazu. Dokumentacja fotograficzna wykonanych etapów prac wraz z ich opisem. Analiza wizualna kopiowanego dzieła i opis budowy technicznej wg schematu dokumentacji opisowej kopii. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa, wybór: 1. Flik, J., Kruszelnicka, J., Zbiory gotyckiej rzeźby i malarstwa Muzeum Okręgowego w Toruniu, katalog, Toruń 1968. 2. Dobrzeniecki, T., Malarstwo tablicowe, katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1972. 3. Ziomecka, A., Śląskie malarstwo gotyckie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1986. 4. Karty inwentarzowe Muzeum Okręgowego w Toruniu. 5. T. Sadziak, Klejowe i olejne prace pozłotnicze, ODK Warszawa 1981 6. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 7. W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983 8. J.Olszewska-Świetlik, Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia(1486/87), Toruń 2002 9. J.Olszewska-Świetlik, Technologia i technika gdańskiego malarstwa tablicowego drugiej połowy XV wieku, Toruń 2005 10. Malarstwo niemieckie do 1600, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000. 11.Gosieniecka A., Malarstwo gdańskie XVI i XVII w. Katalog wystawy, Gdańsk 1967. 12. Steinborn B., Malarstwo śląskie 1520-1620, Katalog wystawy, Wrocław 1966. 13. Ziomecka A., Malarstwo śląskie z przełomu XV na XVI w. w zbiorach wrocławskich, Wrocław 1962. Literatura uzupełniająca: Literatura źródłowa na temat kopiowanego dzieła sztuki |
Classes in period "Winter semester 2025/26" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Go to timetable
MO TU W PRC
PRC
TH FR |
Type of class: |
Lab, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Group instructors: | Justyna Olszewska-Świetlik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Lab - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest praktyczne poznanie technik średniowiecznego malarstwa polskiego, północnego i środkowoeuropejskiego oraz nabycie umiejętności odtworzenia sposobu malowania dzieł w technice wielowarstwowej oraz wykonanie technik zdobniczych typowych dla epoki średniowiecza. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu. Obraz wykonywany jest w technice wielowarstwowej jak najbardziej zbliżonej do oryginału przy wykorzystaniu materiałów współczesnych. Istotnym jest odtworzenie wszystkich etapów tworzenia dzieła od zaprawy poprzez rysunek, elementy zdobnicze (pozłota, ornament patronowy itp.), zasad modelunku malarskiego charakterystycznego dla epoki średniowiecza oraz indywidualnych cech autora dzieła (faktura, impasty, laserunki). Studenci poznają tajniki warsztatu kopisty oraz sposoby wykonywania modelunku malarstwa średniowiecznego, co także jest przydatne do zaplanowania sposobu rekonstrukcji zniszczonej warstwy malarskiej tego typu dzieł. Zajęcia odbywają się w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz pracowni na uczelni. Do kopii student załącza dokumentację w formie cyfrowej, która zawiera opis techniki oryginału wykonany na podstawie analizy wizualnej oraz szczegóły technicznego opracowania kopii wraz z fotografiami obrazującymi etapy prac według obowiązującego schematu. Semestr zimowy: Wykonanie rysunku kompozycji na kartonie, pędzel tusz, farba wodna, przeniesienie rysunku na przygotowane podobrazie z zaprawą klejowo-kredową, (kalka olejna), opracowanie rysunku na zaprawie, opracowanie pozłoty w przypadku jej występowania na obiekcie zabytkowym (ornament ryty, lub wypukły, złocenie na mat, opracowanie pozłoty punce itp., laserunki, zabezpieczenie pozłoty). Nałożenie imprimatury, wstępne podmalowanie wybranych fragmentów obrazu. Dokumentacja fotograficzna wykonanych etapów prac wraz z ich opisem. Analiza wizualna kopiowanego dzieła i opis budowy technicznej wg schematu dokumentacji opisowej kopii. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa, wybór: 1. Flik, J., Kruszelnicka, J., Zbiory gotyckiej rzeźby i malarstwa Muzeum Okręgowego w Toruniu, katalog, Toruń 1968. 2. Dobrzeniecki, T., Malarstwo tablicowe, katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1972. 3. Ziomecka, A., Śląskie malarstwo gotyckie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1986. 4. Karty inwentarzowe Muzeum Okręgowego w Toruniu. 5. T. Sadziak, Klejowe i olejne prace pozłotnicze, ODK Warszawa 1981 6. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984 7. W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983 8. J.Olszewska-Świetlik, Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia(1486/87), Toruń 2002 9. J.Olszewska-Świetlik, Technologia i technika gdańskiego malarstwa tablicowego drugiej połowy XV wieku, Toruń 2005 10. Malarstwo niemieckie do 1600, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000. 11.Gosieniecka A., Malarstwo gdańskie XVI i XVII w. Katalog wystawy, Gdańsk 1967. 12. Steinborn B., Malarstwo śląskie 1520-1620, Katalog wystawy, Wrocław 1966. 13. Ziomecka A., Malarstwo śląskie z przełomu XV na XVI w. w zbiorach wrocławskich, Wrocław 1962. Literatura uzupełniająca: Literatura źródłowa na temat kopiowanego dzieła sztuki |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.