Zagadnienia rynku sztuki i antyków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-ZRS-1L-MZ-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia rynku sztuki i antyków |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe- 1 rok, sem. letni -ODK, zabytkoznawstwo i muzealnictwo (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu historii sztuki |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: godziny kontaktowe: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do zaliczenia przedmiotu, tj. opracowanie notatek z zajęć, zebranie podanej literatury do ćwiczeń i przyswojenie jej treści, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć, zapoznanie się z tekstami omawianymi na zajęciach, przyswajanie terminologii: 15 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania; zaliczenie z notą na podstawie kolokwium obejmującego zakres tematyki przedstawionej na zajęciach oraz zestaw terminów: 15 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej rynku sztuki, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności naukowej i profesjonalne. (K_W01) W2. Zna w stopniu zaawansowanym szczegółowe dzieje, doktryny i współczesne tendencje na rynku sztuki (K_W03 ) W3. Zna na poziomie pogłębionym współczesne dylematy ochrony dóbr kultury w jej aspekcie funkcjonowania rynku dzieł sztuki, w tym także zasady ochrony własności i prawa autorskiego (K_W06) W4. Zna na poziomie pogłębionym współczesne aspekty prawne ochrony dziedzictwa kulturowego z uwzględnieniem regulacji prawnych rynku dzieł sztuki w Polsce i na Świecie (K_W07 ) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Odpowiednio dobierając źródła i selekcjonując informacje, potrafi przeprowadzić kwerendę merytoryczną, sformułować krytyczny stan badań i opracować pełny kwestionariusz badawczy do problematyki mieszczącej się w ramach rynku sztuki, który twórczo rozwiązuje i prezentuje z wykorzystaniem różnych form i mediów. (K_U01 ) U2. Szczegółowo analizuje problemy i formułuje hipotezy w tych obszarach rynku antykwarycznego, które angażują wiedzę z zakresu ochrony dóbr kultury, posługując się odpowiednimi metodami, pojęciami i narzędziami badawczymi, właściwymi dla nauk o sztuce, które twórczo przystosowuje. (K_U02) U3. Potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk o sztuce z wiedzą antykwaryczną oraz stosować ją w sytuacjach profesjonalnych o różnym stopniu złożoności, związanych z dylematami ochrony dóbr kultury i oceną podejmowanych w tym zakresie działań. (K_U03) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Jest w stanie podjąć owocną współpracę ze specjalistami z zakresu rynku dzieł sztuki w oparciu o nabyte kompetencje. (K_K01) K2. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań związanych z poruszaniem się w ramach rynku dzieł sztuki, w podejściu do dóbr kultury kieruje się fachową wiedzą, samokrytycyzmem, opinią ekspercką i własną zdolnością oceny działań innych.(K_K03) K3. Jest wrażliwy na problematykę odpowiedzialnego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi ocenić dobre i złe praktyki w tym zakresie, potrafi dostrzec i rozstrzygnąć dylematy z zakresu rynku antykwarycznego, kieruje się zasadami etyki zawodowej, ma świadomość odpowiedzialności wynikającej z posiadanych kwalifikacji. (K_K04, K_K05) |
Metody dydaktyczne: | Wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, wspólna lektura tekstu, dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z problematyką związaną z rynkiem dzieł sztuki, także w ujęciu historycznym, wyposażenie studentów w wiedzę pozwalającą na swobodne poruszanie się po świecie antykwarycznym oraz pobudzenie do aktywnej dyskusji na tematy związane z przedmiotem zajęć. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z problematyką związaną z rynkiem dzieł sztuki w Polsce i na świecie. Istotnym elementem ćwiczeń jest przedstawienie historii rynku antykwarycznego oraz zarysu historii kolekcjonerstwa, polskiego prawodawstwa dotyczącego handlu dziełami sztuki oraz wprowadzenie w systemy aukcyjne. Zajęcia są zorientowane także na wyposażenie studentów w wiedzę pozwalającą na swobodne poruszanie się po świecie antykwarycznym oraz pobudzenie do aktywnej dyskusji na tematy związane z przedmiotem zajęć. ______________________ Zagadnienia poszczególnych zajęć: 1. Historia europejskiego rynku dzieł sztuki 2. Historia polskiego rynku dzieł sztuki oraz kolekcjonerstwa 3. Historia wystawiennictwa w kontekście rynku antykwarycznego 4. Największe domy aukcyjne na świecie i w Polsce 5. Portale aukcyjne w internecie; systemy aukcyjne 6. Najważniejsze kolekcje prywatne na świecie 7. Najważniejsze kolejce prywatne w Polsce 8. Malarstwo i grafika na rynku sztuki 9. Rzemiosło artystyczne a rynek sztuki 10. Fałszerstwa dzieł sztuki. 11. Techniki wyszukiwania proweniencji dzieła 12. Praktyczne zasady rozpoznawania i wyceny 13. Problemy polskiego rynku dzieł sztuki 14. Rynek antykwaryczny 15. Sztuka powojenna na rynku |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016. 2. Korzeniowska-Marciniak M., Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Kraków 2001. 3. Żaglewska Dorota, Sztuka czy biznes? Sekrety antykwariuszy, Warszawa 2018 Literatura uzupełniająca: 4. Cabanne P., Wielcy kolekcjonerzy, Kraków 1978. 5. Ciechanowiecki A., Współczesny handel dziełami sztuki, „ Ikonothek” 6. Rosset T. R. de, Polskie kolekcje i zbiory artystyczne we Francji w latach 1795-1919, Toruń 2005 7. Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria – praktyka – prawo, (Narodowy Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów), Warszawa 2012. 8. Rynek sztuki. Aspekty prawne, red. W. Kowalski, K. Zalasińska, Wolters Kluwer 2011 9. Arnau F., Sztuka fałszerzy-fałszerze sztuki, Warszawa 1988. 10. Golka M., Rynek sztuki, Poznań 1991. 11. Rynek Sztuki. Aspekty prawne, red. W. Kowalski, K. Zalasińska Warszawa 2011 12.F.H. Taylor, The Taste of Angels: a history of art collecting from Rameses to Napoleon, Boston 1948 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Baka, Adam Chełstowski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Baka, Adam Chełstowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywać się będą na Wydziale Sztuk Pięknych (lub zdalnie na platformie Teams w razie potrzeby - w trybie synchronicznym). Terminarz zajęć znajdziesz także w moim udostępnionym kalendarzu Google, który możesz podpiąć do własnego kalendarza. Terminy zajęć z Małgorzatą BAKĄ - co druga środa, godz. 12:00-13:30 (WSP. s. 313): 1. 23.02 (0:45h) - zajęcia zdalne na Teams 2-3. 9.03 (1,5h) 4-5. 23.03 (1,5h) 6-7. 6.04 (1,5h) 8-9. 20.04 (1,5h) 10-11. 4.05 (1,5h) 12-13. 18.05 (1,5h) 14-15. 1.06 (1,5h) Terminy zajęć z Adamem CHEŁSTOWSKIM: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Miedziak | |
Prowadzący grup: | Witold Miedziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywać się będą na Wydziale Sztuk Pięknych (lub zdalnie na platformie Teams w razie potrzeby - w trybie synchronicznym). Terminarz zajęć znajdziesz także w moim udostępnionym kalendarzu Google, który możesz podpiąć do własnego kalendarza. Terminy zajęć z Małgorzatą BAKĄ - co druga środa, godz. 12:00-13:30 (WSP. s. 313): 1. 23.02 (0:45h) - zajęcia zdalne na Teams 2-3. 9.03 (1,5h) 4-5. 23.03 (1,5h) 6-7. 6.04 (1,5h) 8-9. 20.04 (1,5h) 10-11. 4.05 (1,5h) 12-13. 18.05 (1,5h) 14-15. 1.06 (1,5h) Terminy zajęć z Adamem CHEŁSTOWSKIM: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.