Zajęcia fakultatywne - Dermatologia eksperymentalna, jako narzędzie współczesnej medycyny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek5ZF79-J | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Dermatologia eksperymentalna, jako narzędzie współczesnej medycyny | ||
Jednostka: | Katedra Dermatologii i Wenerologii | ||
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 5 roku NJ kierunku lekarskiego Przedmioty fakultatywne dla 5 roku SJ kierunku lekarskiego |
||
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-dermatologii-chorob-przenoszonych-droga-plciowa-i-immunodermatologii/ | ||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Brak |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach: 60 godzin - konsultacje: 5 godzin - przygotowanie do seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 14 godzin + 1 godzina = 15 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu dermatologii i wenerologii): 30 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu dermatologii i wenerologii): 10 godzin - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu dermatologii i wenerologii): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 51 godzin, co odpowiada 2.04 punktu ECTS Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 14 godzin + 1 godzina = 15 godzin, co odpowiada 0.6 punktu ECTS Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: Zajęcia są przeprowadzone w formie seminariów realizowanych on-line. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: Posiada wiedzę na temat organizacji, wyposażenia i zasad pracy w warunkach sterylnych w laboratorium hodowli komórkowych. C.W20. W02: Zna metody przechowywania i postepowania z materiałem biologicznym przeznaczonym do hodowli B.W19. W03: Zna zasady i metody zakładania hodowli komórek prawidłowych i nowotworowych oraz diagnozowania i leczenia zakażeń hodowli komórkowych C.W20. W04: Posiada wiedzę na temat metod określających zmiany w cyklu komórkowym i proliferacji komórek B.W18. W05: Zna zasady najczęściej stosowanych testów używanych do oznaczania aktywności cytotoksycznej C.W47. W06: Rozumie pojęcie i zna fazy badań klinicznych oraz posiada aktualną wiedzę o ogólnej liczbie badań klinicznych oraz stopniu ich zaawansowania w zakresie dermatologii B.W29. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: Biegle wykorzystuje pozyskane informacje naukowe, potrafi je integrować, dokonywać krytycznej interpretacji, a także wyciągnąć wnioski i stawiać hipotezy B.U10. U02: Potrafi sporządzić rozbudowany konspekt określonego tematu badawczego B.U12., B.U13. |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Rozumie potrzebę podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności K_K07 K02: Wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do dalszego zagłębiania zagadnień dotyczących dermatologii i wenerologii K_K01 |
||
Metody dydaktyczne: | Seminaria: – wykład informacyjny on-line; – z prezentacją multimedialną; – dyskusja dydaktyczna; – projektowanie i analiza badań naukowych; – praca indywidualna i praca w grupach; |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
||
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
||
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu „Dermatologia eksperymentalna jako narzędzie współczesnej medycyny” jest zdobycie i utrwalenie wiedzy z zagadnień dotyczących hodowli komórkowych, które stanowią wstęp do badań klinicznych z wykorzystaniem dermatologii eksperymentalnej. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu „Dermatologia eksperymentalna jako narzędzie współczesnej medycyny” odbywają się w formie seminariów. Treści szczegółowe obejmują następujące zagadnienia: Organizacja pracy w hodowli komórkowej. Metody wyprowadzania linii pierwotnych. Organizacja pracy w hodowli tkankowej. Korzyści i potencjalne ryzyko stosowania komórek uzyskanych metodą hodowli in vitro w praktyce klinicznej. Badania kliniczne i stopnień ich zaawansowania w dermatologii. Treści szczegółowe obejmują następujące zagadnienia: Metody wyprowadzania linii pierwotnych oraz hodowli wtórnej z komórek nowotworowych. Student poznaje metody zakładania hodowli pierwotnej z komórek nieadherentnych oraz fibroblastów skóry, a także hodowle wtórne z komórek prawidłowych i nowotworowych (nieczerniakowe raki skóry – NMSCs). Metody oceny żywotności komórek w hodowli in vitro. Korzyści i potencjalne ryzyko stosowania komórek uzyskanych metodą hodowli in vitro w praktyce klinicznej. |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kultury komórkowe zwierząt i człowieka, red. T. Drewa, Bydgoszcz 2007 2. Wybrane zagadnienia z medycyny regeneracyjnej i inżynierii tkankowej, red. T. Drewa, Bydgoszcz 2007 Literatura uzupełniająca: 1. Oddziaływanie komórek z podłożem i sąsiednimi komórkami. Podstawy cytofizjologii, red. J. Kawiaka i wsp., 1998, str. 488-404 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie bez oceny – (0-30 pkt, ≥60%); Zaliczenie odbywa się na podstawie testu jednokrotnego wyboru. Każde pytanie zawiera 5 odpowiedzi, z których tylko 1 jest prawidłowa). Test składa się z 30 pytań dotyczących wiedzy zdobytej podczas seminariów, za które można zdobyć łącznie 30 punktów. Minimalny próg procentowy dla uzyskania zaliczenia wynosi 60%. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Grochocka | |
Prowadzący grup: | Rafał Czajkowski, Małgorzata Grochocka, Tadeusz Tadrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.