Specjalność wybrana - Patomorfologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6SP28-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalność wybrana - Patomorfologia |
Jednostka: | Katedra Patomorfologii Klinicznej |
Grupy: |
Specjalność wybrana dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego Specjalność wybrana dla 6 roku SJ kierunku lekarskiego |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji przedmiotu Specjalność wybrana – Patomorfologia, niezbędne jest posiadanie wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, histologii, embriologii, biologii i fizjologii komórki, biochemii, wprowadzenia do patomorfologii, patomorfologii i patologii szczegółowej narządowej na poziomie czwartego roku studiów na kierunku lekarskim (zgodnie z programem studiów). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 180 godzin. - konsultacje w trybie stacjonarnym: 89 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 270 godzin, co odpowiada 9 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 180 godzin. - konsultacje w trybie stacjonarnym: 89 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury, opracowanie zadań): 61 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 29 + 1 = 30 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 360 godzin, co odpowiada 12 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 30 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 180 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 61 godzin - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 89 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 360 godzin, co odpowiada 12 punktom ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 29 + 1 = 30 godzin (1 punkt ECTS) 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: nie dotyczy 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 180 + 1 = 181 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 181 godzin, co odpowiada 6,04 punktu ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Rozróżnia etapy cyklu komórkowego, uszkodzenia i naprawy tkanek, procesy adaptacyjne, zwyrodnieniowe, starzenia się komórek, apoptozy i nekrozy, w odniesieniu do obrazu morfologicznego i klinicznego wybranych chorób (B.W18, B.W23, C.W27, C.W28, C.W29, C.W47, C.W48, C.W50) W2: Rozróżnia rolę komórek macierzystych w procesach gojenia i procesach nowotworowych (B.W19) W3: Uzasadnia związek między czynnikami patologicznymi i obrazem morfologicznym wybranych chorób (B.W25, C.W30, C.W32, C.W33, C.W34, C.W45) oraz w warunkach stacjonarnych W4: Klasyfikuje podstawowe choroby wieku dziecięcego i wyjaśnia ich patogenezę (C.W27, C.W9, E.W3, E.W6, E.W37, F.W1) W5: Wnioskuje patogenezę choroby w oparciu o epidemiologię zarażeń czynnikami patogennymi (C.W13, E.W1, E.W23) W6: Wymienia typy reakcji nadwrażliwości oraz rozróżnia typy chorób z niedoboru odporności (C.W23, E.W34) W7: Analizuje biologię wybranych nowotworów ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia nadzoru immunologicznego (C.W24, C.W41, C.W42, E.W24, E.W25) W8: Posługuje się fachowym nazewnictwem patomorfologicznym (C.W26) W9: Interpretuje prawa pacjenta w odniesieniu do unikatowej dokumentacji medycznej jaką jest ciało człowieka po śmierci oraz utrwalona ludzka tkanka pobrana przyżyciowo (D.W17, G.W5, G.W11) W10: Klasyfikuje podstawowe choroby układu krążenia, choroby tkanki łącznej, choroby z nadwrażliwości i choroby układu krwiotwórczego osób dorosłych (E.W7) W11: Opisuje zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach (C.W31, C.W34) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Analizuje obraz mikroskopowy z mikroskopu świetlnego, w tym przy użyciu mikroskopu świetlnego i na tej podstawie rozróżnia wybrane obrazy i choroby (A.U1, A.U2, C.U9) U2: Analizuje wyniki badań immunohistochemicznych w wybranych jednostkach chorobowych (C.U8) U3: Formułuje wnioski co do rozpoznania choroby na podstawie całości obrazu klinicznego (danych klinicznych, badań radiologicznych, laboratoryjnych i badania patomorfologicznego) (C.U11) U4: Analizuje patomechanizm wybranych chorób, w tym wstrząsu, i opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu oraz odpowiedź immunologiczną organizmu pacjenta (C.U12, C.U20). U5: Planuje patomorfologiczną diagnostykę różnicową wybranych chorób dorosłych i dzieci (E.U12) U6: Tworzy skierowanie na wybrane badania patomorfologiczne: histopatologiczne i sekcyjne, tworzy raport synoptyczny w wybranych jednostkach chorobowych oraz raport sekcji zwłok (E.U38) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01) K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z diagnostyką patomorfologiczną (K_K02) K3: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za ludzkie zdrowie i życie oraz stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K02, K_K04) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K4: Wykazuje postawę odnoszącą się do zrozumienia wagi informacji medycznej uzyskanej podczas badania patomorfologicznego i poczucia odpowiedzialności za tą informację (K_K05). efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K4: Współpracuje z zespołem specjalistów w celu ustalenia ostatecznej diagnozy (K_K06) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K5: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K07) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K6: Formułuje wnioski z własnych obserwacji (K_K10) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: • pokaz z instruktażem; realizowany w warunkach stacjonarnych, • ćwiczenia przedmiotowe; realizowane w warunkach stacjonarnych, • metody symulacyjne (studium przypadku; przypadek symulowany); • dyskusja dydaktyczna realizowana w warunkach stacjonarnych • ćwiczenia laboratoryjne realizowane w warunkach stacjonarnych |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Patomorfologia - specjalność wybrana ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej w wymiarze praktycznym, we współpracy klinicznej. Ćwiczenia mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję w kontekście klinicznym na tematy poruszone na wcześniejszych latach studiów na przedmiotach wprowadzenie do patologii, patomorfologia i patologia (narządowa). |
Pełny opis: |
Przedmiot Patomorfologia - specjalność wybrana ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej w wymiarze praktycznym, we współpracy klinicznej. Ćwiczenia mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję w kontekście klinicznym na tematy poruszone na wcześniejszych latach studiów na przedmiotach wprowadzenie do patologii, patomorfologia i patologia (narządowa). |
Literatura: |
1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10) 2. „Sekcja zwłok. Technika z uwzględnieniem metodyki sądowo-lekarskiej i wskazówek diagnostycznych.” Edmund Chróścielewski, Stefan Raszeja. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1990. Wydanie IV Literatura uzupełniająca: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych). 3. „Medycyna sądowa” Vincent J. Di Maio, Dominick Di Maio. Wydanie 1 polskie pod red. Barbary Świątek i Zygmunta Przybylskiego, Wrocław 2003. 4. 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: https://cmumk.cancercenter.ai/app/f643c19e-3d40-42a7-a9c7-4e34ba8b0177 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium ( 0 - 40 punktów), złożone z dwóch części: 1. Teoretycznej (0-20 punktów): W1 – W10 2. Praktycznej (0-20 punktów): W3, U1-U5 Przedłużona obserwacja/Aktywność: (0-10 pkt.; > 50%): K1 – K6 Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnego wyniku z kolokwium (na poziomie przynajmniej 60%,). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Grzanka | |
Prowadzący grup: | Paulina Antosik, Ewa Domanowska, Jakub Jóźwicki, Anna Klimaszewska-Wiśniewska, Kacper Naglik, Natalia Skoczylas-Makowska, Radosław Wujec, Magda Zwolińska | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot Patomorfologia - specjalność wybrana ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej w wymiarze praktycznym, we współpracy klinicznej. Ćwiczenia mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję w kontekście klinicznym na tematy poruszone na wcześniejszych latach studiów na przedmiotach wprowadzenie do patologii, patomorfologia i patologia (narządowa). |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Patomorfologia - specjalność wybrana ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej w wymiarze praktycznym, we współpracy klinicznej. Ćwiczenia mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję w kontekście klinicznym na tematy poruszone na wcześniejszych latach studiów na przedmiotach wprowadzenie do patologii, patomorfologia i patologia (narządowa). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10) 2. „Sekcja zwłok. Technika z uwzględnieniem metodyki sądowo-lekarskiej i wskazówek diagnostycznych.” Edmund Chróścielewski, Stefan Raszeja. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1990. Wydanie IV Literatura uzupełniająca: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych). 3. „Medycyna sądowa” Vincent J. Di Maio, Dominick Di Maio. Wydanie 1 polskie pod red. Barbary Świątek i Zygmunta Przybylskiego, Wrocław 2003. 4. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Grzanka | |
Prowadzący grup: | Paulina Antosik, Ewa Domanowska, Justyna Durślewicz, Dariusz Grzanka, Jakub Jóźwicki, Anna Klimaszewska-Wiśniewska, Damian Łukasik, Kacper Naglik, Natalia Skoczylas-Makowska, Radosław Wujec | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot Patomorfologia - specjalność wybrana ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej w wymiarze praktycznym, we współpracy klinicznej. Ćwiczenia mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję w kontekście klinicznym na tematy poruszone na wcześniejszych latach studiów na przedmiotach wprowadzenie do patologii, patomorfologia i patologia (narządowa). |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Patomorfologia - specjalność wybrana ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej w wymiarze praktycznym, we współpracy klinicznej. Ćwiczenia mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję w kontekście klinicznym na tematy poruszone na wcześniejszych latach studiów na przedmiotach wprowadzenie do patologii, patomorfologia i patologia (narządowa). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10) 2. „Sekcja zwłok. Technika z uwzględnieniem metodyki sądowo-lekarskiej i wskazówek diagnostycznych.” Edmund Chróścielewski, Stefan Raszeja. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1990. Wydanie IV Literatura uzupełniająca: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych). 3. „Medycyna sądowa” Vincent J. Di Maio, Dominick Di Maio. Wydanie 1 polskie pod red. Barbary Świątek i Zygmunta Przybylskiego, Wrocław 2003. 4. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Grzanka | |
Prowadzący grup: | Paulina Antosik, Ewa Domanowska, Dariusz Grzanka, Jakub Jóźwicki, Anna Klimaszewska-Wiśniewska, Damian Łukasik, Kacper Naglik, Natalia Skoczylas-Makowska, Radosław Wujec | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot Patomorfologia - specjalność wybrana ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej w wymiarze praktycznym, we współpracy klinicznej. Ćwiczenia mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję w kontekście klinicznym na tematy poruszone na wcześniejszych latach studiów na przedmiotach wprowadzenie do patologii, patomorfologia i patologia (narządowa). |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Patomorfologia - specjalność wybrana ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej w wymiarze praktycznym, we współpracy klinicznej. Ćwiczenia mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję w kontekście klinicznym na tematy poruszone na wcześniejszych latach studiów na przedmiotach wprowadzenie do patologii, patomorfologia i patologia (narządowa). |
|
Literatura: |
1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10) 2. „Sekcja zwłok. Technika z uwzględnieniem metodyki sądowo-lekarskiej i wskazówek diagnostycznych.” Edmund Chróścielewski, Stefan Raszeja. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1990. Wydanie IV Literatura uzupełniająca: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych). 3. „Medycyna sądowa” Vincent J. Di Maio, Dominick Di Maio. Wydanie 1 polskie pod red. Barbary Świątek i Zygmunta Przybylskiego, Wrocław 2003. 4. 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: https://cmumk.cancercenter.ai/app/f643c19e-3d40-42a7-a9c7-4e34ba8b0177 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.