Etyka z deontologią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Opt11ETZD-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka z deontologią |
Jednostka: | Katedra Komunikacji Medycznej i Humanistyki Medycznej |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne 2 dla 1 semestru 1 roku S1 kierunku optyka okularowa |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w wykładach: 15 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 17 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 20 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje etyczne i filozoficzne uwarunkowania wykonywanego zawodu (K_W03) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykazuje umiejętność interpretacji i rozstrzygania kontrowersyjnych zjawisk związanych z praktyką medyczną w kontekście filozoficznym i etycznym (K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (K_K01) K2: Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań (K_K04) K3: Przestrzega zasad kultury (K_K03) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny Prezentacja multimedialna, film, studium przypadku (etyczne kazusy) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Na przedmiocie: Etyka z deontologią student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki ogólnej i zawodowej. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia społecznego. Uczy się dostrzegać dylematy etyczne wyrastające z relacji z pacjentem/klientem. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki. Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej. |
Pełny opis: |
Na Etyce z deontologią student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki (etyka ogólna, opisowa, deontologia, aksjologia, pojęcie normy moralnej itp.) i wybranymi systemami etycznymi (utylitaryzm, pryncypializm, kantyzm, kazuistyka, etyka personalistyczna). Zauważa dylematy etyczne wyrastające z różnic między etyką medyczną a etyką biznesu. Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej (konflikt interesów, codzienne dylematy etyczne itp.) oraz poznaje etyczne podstawy komunikacji z pacjentem. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki (etyczne problemy śmierci i umierania, medyczne wspomaganie jakości życia, medycyna wokół zjawiska prokreacji, problemy jatropatogenii itp.). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Beauchamp T.L., Chldress J. F., Zasady etyki medycznej, Książka i Wiedza, Warszawa, 1996. 2. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa, 1977. 3. Szewczyk K., Dobro, zło i medycyna. Filozoficzne podstawy bioetyki kulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Biesaga T.: Systemy bioetyki, Znak, Kraków 2003 2. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 3. Szewczyk K., Etyka i deontologia lekarska, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 1994. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie bez oceny- Obowiązkowa obecność na wykładach Recenzja filmu dokumentalnego-Kryterium: zachowanie prawidłowej konstrukcji recenzji określonego przez wykładowcę filmu dokumentalnego oraz zawarcie własnej oceny i wniosków- 10 punktów, zaliczenie>60% Analiza własna wybranego kazusu- argumenty, logika wypowiedzi, forma wypowiedzi- 10 punktów, zaliczenie>60% Test jednokrotnego wyboru: 20p. zaliczenie>60% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Na przedmiocie: Etyka z deontologią student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki ogólnej i zawodowej. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia społecznego. Uczy się dostrzegać dylematy etyczne wyrastające z relacji z pacjentem/klientem. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki. Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej. |
|
Pełny opis: |
Na Etyce z deontologią student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki (etyka ogólna, opisowa, deontologia, aksjologia, pojęcie normy moralnej itp.) i wybranymi systemami etycznymi (utylitaryzm, pryncypializm, kantyzm, kazuistyka, etyka personalistyczna). Zauważa dylematy etyczne wyrastające z różnic między etyką medyczną a etyką biznesu. Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej (konflikt interesów, codzienne dylematy etyczne itp.) oraz poznaje etyczne podstawy komunikacji z pacjentem. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki (etyczne problemy śmierci i umierania, medyczne wspomaganie jakości życia, medycyna wokół zjawiska prokreacji, problemy jatropatogenii itp.). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Beauchamp T.L., Chldress J. F., Zasady etyki medycznej, Książka i Wiedza, Warszawa, 1996. 2. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa, 1977. 3. Szewczyk K., Dobro, zło i medycyna. Filozoficzne podstawy bioetyki kulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Biesaga T.: Systemy bioetyki, Znak, Kraków 2003 2. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 3. Szewczyk K., Etyka i deontologia lekarska, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 1994. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Na przedmiocie: Etyka z deontologią student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki ogólnej i zawodowej. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia społecznego. Uczy się dostrzegać dylematy etyczne wyrastające z relacji z pacjentem/klientem. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki. Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej. |
|
Pełny opis: |
Na Etyce z deontologią student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki (etyka ogólna, opisowa, deontologia, aksjologia, pojęcie normy moralnej itp.) i wybranymi systemami etycznymi (utylitaryzm, pryncypializm, kantyzm, kazuistyka, etyka personalistyczna). Zauważa dylematy etyczne wyrastające z różnic między etyką medyczną a etyką biznesu. Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej (konflikt interesów, codzienne dylematy etyczne itp.) oraz poznaje etyczne podstawy komunikacji z pacjentem. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki (etyczne problemy śmierci i umierania, medyczne wspomaganie jakości życia, medycyna wokół zjawiska prokreacji, problemy jatropatogenii itp.). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Beauchamp T.L., Chldress J. F., Zasady etyki medycznej, Książka i Wiedza, Warszawa, 1996. 2. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa, 1977. 3. Szewczyk K., Dobro, zło i medycyna. Filozoficzne podstawy bioetyki kulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Biesaga T.: Systemy bioetyki, Znak, Kraków 2003 2. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 3. Szewczyk K., Etyka i deontologia lekarska, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 1994. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Na przedmiocie: Etyka z deontologią student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki ogólnej i zawodowej. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia społecznego. Uczy się dostrzegać dylematy etyczne wyrastające z relacji z pacjentem/klientem. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki. Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej. |
|
Pełny opis: |
Na Etyce z deontologią student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki (etyka ogólna, opisowa, deontologia, aksjologia, pojęcie normy moralnej itp.) i wybranymi systemami etycznymi (utylitaryzm, pryncypializm, kantyzm, kazuistyka, etyka personalistyczna). Zauważa dylematy etyczne wyrastające z różnic między etyką medyczną a etyką biznesu. Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej (konflikt interesów, codzienne dylematy etyczne itp.) oraz poznaje etyczne podstawy komunikacji z pacjentem. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki (etyczne problemy śmierci i umierania, medyczne wspomaganie jakości życia, medycyna wokół zjawiska prokreacji, problemy jatropatogenii itp.). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Beauchamp T.L., Chldress J. F., Zasady etyki medycznej, Książka i Wiedza, Warszawa, 1996. 2. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa, 1977. 3. Szewczyk K., Dobro, zło i medycyna. Filozoficzne podstawy bioetyki kulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Biesaga T.: Systemy bioetyki, Znak, Kraków 2003 2. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 3. Szewczyk K., Etyka i deontologia lekarska, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 1994. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Paweł Drygas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.