Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Gender Problem in Science. Theories and Practice

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-OG-EN-GPTSP
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gender Problem in Science. Theories and Practice
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Blok Programu ERASMUS+ WH
Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Zajęcia ogólnouniwersyteckie w j. obcym - WFiNS
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

nnone

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Contact hours with teacher:

- participation in discussion seminar: 20 h

- consultation with lecturer: 10 h

Self-study hours:

- reading and class preparation: 25 h

- preparation for the final presentation: 20 h

Total: 75 h (3 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Students:

W1: has basic knowledge of the given basic trends and positions of the feminist critical approach within science studies.

W2: know how to use it while interpreting the texts of the subject matter.

W3: is familiar with the scope of their knowledge and skills, they understand the need of constant learning and professional development.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Students:

U1: are able to reconstruct and construct arguments from the perspectives of different philosophical positions which they can detect from various texts devoted to the gender problem in science.

U2: are capable to take into account specific different modes of making arguments and notice the differences and similarities among them.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Students

K1: understand the importance of gender problem in science issue.

K2: are deeply aware that humanistic reflections are extremely important for social bonds building.


Metody dydaktyczne:

Expository: discussion over the programmed material

Exploratory: brainstorming, classic problem-solving, students’ presentations

Collaborative methods: active participation of students in the learning process by presenting the content of talking with each other and listening to other points of view; participating in the discussion, giving short feedback at the end or in the following lessons.


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- okrągłego stołu
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Using philosophical tools and methods the course aims at recognizing gender problem in science and its epistemological and axiological consequences.

Pełny opis:

By using philosophical tools like conceptual analysis, critical approach to texts, critical interpretation of text content, problematization of the assumptions of the texts and historical comparison of cultural context, we aim at gaining more clear view of the possible practical solution of gender problem in science. Possible topics include (but are not limited to):

• What does it mean to be a gender sensitive scientist and/or philosopher of science;

• The phenomenon of the absence of women in science and underestimation of their contribution to science;

• The impact of gender on research priorities, methodology, gathering data, language and the way of presenting the results (data feminism perspective).

• Political dimension of the scientific research (Feminist science and technology studies perspective);

• The example of critical approach to science: neurofeminism.

Literatura:

• Sandra Harding, A Socially Relevant Philosophy of Science? Resources from Standpoint Theory's Controversiality

• Lynn Osman Elkin, Rosalind Franklin and the Double Helix,

• Londa Schiebinger, Gendered innovations: harnessing the creative power of sex and gender analysis to discover new ideas and develop new technologies

• Donna Haraway, Situated knowledges

• Judy Wajcman. Feminist Theories of technology.

• Daphne Joel, Cordelia Fine, Who Is a Woman: Sex, Gender and Policy Making

Metody i kryteria oceniania:

Students are highly encouraged to participate in all classes and take part in the discussions after reading the texts at home. We will analyse them carefully and within the group, for the debates are intended to clarify the content of texts, present the historical background, help to understand students’ own points of view.

Active participation in the class discussions or/and preparing short (2-3 pages) review of the chosen text from the philosophy of science domain will increase the final grade.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Derra
Prowadzący grup: Aleksandra Derra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

The course aims at recognizing gender problem in science and its epistemological, axiological, and political consequences.

Pełny opis:

By using philosophical tools like conceptual analysis, critical approach to texts, critical interpretation of text content, problematization of the assumptions of the texts and historical comparison of cultural context, we aim at gaining more clear view of the possible practical solution of gender problem in science.

Possible topics include (but are not limited to):

- What does it mean to be a gender sensitive scientist and/or philosopher of science (text 1);

-The phenomenon of the absence of women in science and underestimation of their contribution to science (text 2);

- The impact of gender on research priorities, methodology, language and the way of presenting the results (text 3);

- Political dimension of the scientific research (text 4);

- Feminist science and technology studies (text 5);

- Neurofeminism: its assumptions and solutions (text 6).

Literatura:

1. Sandra Harding, A Socially Relevant Philosophy of Science? Resources from Standpoint Theory's Controversiality, Hypatia 2004/19.

2. Lynn Osman Elkin, Rosalind FRanklin and the Double Helix, Physics Today 2003

3. Gendered Innovations 2: How Inclusive Analysis Contributes to

Research and Innovation. Policy Review, https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/research_and_innovation/strategy_on_research_and_innovation/documents/ki0320108enn_final.pdf

4. Donna Haraway, Primatology is Politics by Other Means, PSA: Proceedings of the Biennial Meeting of the Philosophy of Science Association, Vol. 1984, Volume Two: Symposia and Invited Papers.

5. Judy Wajcman. Feminist Theories of technology. "Cambridge Journal of Economics", 2010/34.

6. Annie Duchesne, Anelis Kaiser Trujillo, Reflections on Neurofeminism and Intersectionality Using Insights From Psychology, https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2021.684412/full

Uwagi:

Students are obliged to participate in the classes, read the texts, actively take part in the class discussion. Additionall work can increase the final grade.

First meeting will take place on 15th of March 2023, at 4.45 pm (room 317, Faculty of Philosophy and Social Sciences, 1a Fosa Staromiejska Street, Old Town).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Derra
Prowadzący grup: Aleksandra Derra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

The course aims at recognizing gender problem in science and its epistemological, axiological, and political consequences.

Pełny opis:

By using philosophical tools like conceptual analysis, critical approach to texts, critical interpretation of text content, problematization of the assumptions of the texts and historical comparison of cultural context, we aim at gaining more clear view of the possible practical solution of gender problem in science.

Possible topics include (but are not limited to):

- What does it mean to be a gender sensitive scientist and/or philosopher of science (text 1);

-The phenomenon of the absence of women in science and underestimation of their contribution to science (text 2);

- The impact of gender on research priorities, methodology, language and the way of presenting the results (text 3);

- Political dimension of the scientific research (text 4);

- Feminist science and technology studies (text 5);

- Neurofeminism: its assumptions and solutions (text 6).

Literatura:

1. Sandra Harding, "From the Woman Question in Science to the Science Question in Feminism": The Science Question in Feminism", Cornel University Press, 1988, p. 15-29.

2. Lynn Osman Elkin, Rosalind FRanklin and the Double Helix, Physics Today 2003

3. Gendered Innovations 2: How Inclusive Analysis Contributes to

Research and Innovation. Policy Review, https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/research_and_innovation/strategy_on_research_and_innovation/documents/ki0320108enn_final.pdf

4. Donna Haraway, Primatology is Politics by Other Means, PSA: Proceedings of the Biennial Meeting of the Philosophy of Science Association, Vol. 1984, Volume Two: Symposia and Invited Papers.

5. Judy Wajcman. Feminist Theories of technology. "Cambridge Journal of Economics", 2010/34.

6. Annie Duchesne, Anelis Kaiser Trujillo, Reflections on Neurofeminism and Intersectionality Using Insights From Psychology, https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2021.684412/full

Uwagi:

Students are obliged to participate in the classes, read the texts, actively take part in the class discussion. Additionall work can increase the final grade.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Derra
Prowadzący grup: Aleksandra Derra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

The course aims at recognizing gender problem in science and its epistemological, axiological, and political consequences.

Pełny opis:

By using philosophical tools like conceptual analysis, critical approach to texts, critical interpretation of text content, problematization of the assumptions of the texts and historical comparison of cultural context, we aim at gaining more clear view of the possible practical solution of gender problem in science.

Possible topics include (but are not limited to):

- What does it mean to be a gender sensitive scientist and/or philosopher of science;

-The phenomenon of the absence of women in science and underestimation of their contribution to science);

- The impact of gender on research priorities, methodology, language and the way of presenting the results;

- Political dimension of the scientific research;

- Feminist science and technology studies;

- Neurofeminism: its assumptions and solutions.

Literatura:

• Sandra Harding, A Socially Relevant Philosophy of Science? Resources from Standpoint Theory's Controversiality

• Lynn Osman Elkin, Rosalind Franklin and the Double Helix,

• Londa Schiebinger, Gendered innovations: harnessing the creative power of sex and gender analysis to discover new ideas and develop new technologies

• Donna Haraway, Situated knowledges

• Judy Wajcman. Feminist Theories of technology.

• Daphne Joel, Cordelia Fine, Who Is a Woman: Sex, Gender and Policy Making

Uwagi:

Students are obliged to participate in the classes, read the texts, actively take part in the class discussion. Additionall work can increase the final grade.

The first classes will be held on March 5, 2025.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Derra
Prowadzący grup: Aleksandra Derra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)