TikZ w przykładach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-OG-TikZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | TikZ w przykładach |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Zajęcia ogólnouniwersyteckie oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność obsługi komputera PC, przydatna może być podstawowa znajomość systemu LaTeX, ale nie jest ona konieczna do udziału w zajęciach. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 30 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 20 Łącznie: 80 godzin – 3 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe pojęcia TikZ – ścieżki i węzła K_W17 W2: Wykorzystuje podstawowe konstrukcje TikZ do tworzenia prostych grafik - K_W17 W3: Zna przestrzenie i palety kolorów, definiuje własne kolory - K_W17 W3: Wykorzystuje kolorowanie gradientowe, korzysta z polecenia shade - K_W17 W4: Wykorzystuje biblioteki TikZ do rozszerzenia możliwości pakietu - K_W17 W5: Osadza pliki graficzne i opatruje je komentarzem, korzysta z polecenia grid – K_W17, K_W16 W6: Wykorzystuje łuki i krzywe Beziera – K_W17 W7: Tworzy wykresy - K_W17 W8: Korzysta z polecenia clip - K_W17 W9: Tworzy mapy pojęć - K_W17 W10: Korzysta z pętli for do tworzenia grafik - K_W17 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Instaluje pakiet TikZ wraz z rozszerzeniami na komputerach z systemem Windows - K_U13 U2: Samodzielnie opracowuje grafiki w systemie TikZ - K_U13 U3: Stosuje podstawowe i zaawansowane komendy systemu TikZ - K_U13 U4: Stosuje standardowe i niestandardowe biblioteki TikZowe - K_U13 U5: Tworzy własne komendy i proste makra – K_U13 U6: Interpretuje błędy i rozwiązuje problemy w grafikach tworzonych w systemie TikZ - K_U13 U7: Samodzielnie poszerza wiedzę na temat użytkowania TikZów - K_U02 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Wyszukuje rozwiązania problemów na forach i grupach dyskusyjnych poświęconych TikZom oraz potrafi udzielić informacji na temat sposobów rozwiązania standardowych trudności pojawiających się w pracy z TikZami - K_K01, K_K02, K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Podające: wykład informacyjny Poszukujące: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda projektu |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z pakietem TikZ służącym do przygotowania grafiki wykorzystywanej w pracach naukowych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z pakietem TikZ służącym do przygotowania grafiki wykorzystywanej w pracach naukowych. Nauka odbywać się będzie przez omawianie konkretnych przykładów. Kurs przeznaczony jest dla wszystkich osób, które wykorzystują grafikę w pracach naukowych w postaci wykresów, diagramów, schematów blokowych, prostych i nieco bardziej skomplikowanych ilustracji. Kurs skierowany jest do studentów wszystkich kierunków, którzy chcą zaznajomić się z możliwościami TikZów, darmowego programu, który stał się standardem do tworzenia szaty graficznej w świecie nauki. Poszczególna tematy, które będą poruszane na zajęciach: (a) Polecenia draw, fill i podstawowe konstrukcje TikZowe (b) Rysujemy tarczę kapitana Ameryki – kolory i ich palety, wypełnienia gradientowe (c) Łuki i krzywe Beziera: polecenia arc oraz controls (d) Tworzymy miernik pomiaru temperatury, czyli jak umieszczać tekst wzdłuż ścieżki. (e) Ilustrujemy eksperyment Galileusza w Pizie, czyli jak osadzić obraz, dodać do niego grafikę i opatrzyć komentarzami. (f) Węzły i dlaczego warto je stosować, czyli polecenie node (g) Tworzymy wykresy słupkowy i kołowy. (h) Rysujemy tarczę zegara, czyli jak wykorzystać pętle w TikZach. (i) Symulujemy zeszyt w linię, czyli strony i ich współrzędne. (j) Rysujemy strzałki i zmieniamy ich wygląd. (k) Tworzymy diagramy Venna. (l) Tworzymy model Układu Słonecznego. (m) Yin yang za pomocą TikZów. (n) Kostka Eschera i trójkąt Penrose’a czyli niemożliwe figury w TikZach. (o) Sieci neuronowe w TikZach. (p) Jak narysować torus (opcjonalne). |
Literatura: |
1. TikZ & PGF Manual for version 3.1.8 2. Jacques Cremer A very minimal introduction to TikZ 3. L. Lamport, LaTeX. System opracowywania dokumentów, WNT, Warszawa, 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie: 1. rozwiązywanych na bieżąco zadań: W1-W8, U1-U10, K1 2. przygotowanego na koniec semestru grafiki w pakiecie TikZ: W1-W10, U2-U10 Kryteria: Liczba punktów za zadania bieżące: 20 Liczba punktów za zadanie końcowe: 10 18-20,5 pkt. – dostateczny 21-23,5 pkt. – dostateczny plus 24-25,5 pkt. – dobry 26-27,5 pkt. – dobry plus 28-30 pkt. – bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Gruszczyński | |
Prowadzący grup: | Rafał Gruszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Gruszczyński | |
Prowadzący grup: | Rafał Gruszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Gruszczyński | |
Prowadzący grup: | Rafał Gruszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.