Rozwojowe badania nad mindreadingiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S2-2-RBM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwojowe badania nad mindreadingiem |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka - s2 - 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączna liczba godzin: 70 W tym: Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 20 Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 20 |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna podstawową terminologię (polską i angielską) odnoszącą się do problematyki mindreadingu i poznania społecznego Ma uporządkowaną wiedzę na temat umysłu społecznego, a także na temat głównych stanowisk filozoficznych oraz problemów badawczych odnoszących się do opisu i wyjaśniania zjawisk mindreadingu Ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów poznawczych mindreadingu oraz społecznego poznania Zna podstawowe teksty do diagnozy dziecięcych teorii umysłu K_W02, K_W04, K_W08, K_W03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi integrować wiedzę z zakresu poznania społecznego oraz z obszaru psychologii, kognitywistyki i neuronauk Streszcza i analizuje argumenty pojawiające się w dyskusji nad mindreadingiem, identyfikuje ich kluczowe tezy, założenia i konsekwencje, wyciąga wnioski oraz proponuje własne tezy i problemy badawcze Student w rezultacie realizacji zajęć potrafi krytycznie studiować literaturę naukową, wyciągać wnioski na podstawie wyników badań, Potrafi na podstawie przeczytanej literatury przygotować krótką, ok. 15-minutową, prezentację dotyczącą wybranego (związany z tematyką przedmiotu) zagadnienia Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_U01, K_U03, K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz otrzymywane informacje dotyczące problematyki mindreadingu Student potrafi sformułować konstruktywną krytykę czyjejś wypowiedzi, opisu wyników badań z literatury lub koncepcji/teorii. Jest świadomy problemów psychologicznych, medycznych, społecznych związanych z uszkodzeniami zdolności do mentalizowania (Autyzm i Asperger) Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_K01, K_K02 K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Wykład, aktywne uczestnictwo w trakcie wspólnego rozwiązywanie zadań mindreadingowych, analiza przypadków osób z deficytami po stronie mindreadingu, dyskusja, giełda pomysłów, praca nad prezentacją i referatem |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wiedzę na temat podstawowych modeli i teorii opisujących i wyjaśniających fundamenty poznania społecznego z perspektywy mindreadingu. W tej perspektywie będzie można pokazać, jak kluczową zdolnością jest kompetencja rozumienia stanów mentalnych, empatyzownia, czytania emocji czy mentalizowania. Ponadto, studenci zdobywają wiedzę na temat wybranych szczegółowych zagadnień powiązanych z problematyką wykładu, takich jak: rozwój zdolności do mindreadingu w dzieciństwie, zjawisko empatii, rozpoznawanie udawania, posiadanie uprzedzeń, zachowania antyspołeczne czy też zdolności mindreadingowe u zwierząt. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci zdobywają i pogłębiają wiedzę na temat podstawowych modeli i teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska mindreadingu i poznania społecznego: teorie teorii umysłu i psychologia potoczna, symulacjonizm, modele hybrydowe (łączące stanowiska teorii umysłu z ujęciami symulacjonistycznymi), teorie odwołujące się do neuronów lustrzanych, fenomenologiczne teorie wczucia (i inne). Ponadto, studenci zdobywają wiedzę na temat wybranych szczegółowych zagadnień powiązanych z problematyką wykładu, takich jak: rozwój zdolności do mindreadingu w dzieciństwie, zjawisko empatii, rozpoznawanie udawania, posiadanie uprzedzeń, zachowania antyspołeczne czy też zdolności mindreadingowe u zwierząt. Kluczowe w trakcie wykładu jest przedstawienie całej gamy eksperymentów i strategii badawczych dedykowanych na mindreadingiem w psychologii rozwojowej, jak i w badaniach nad dorosłymi. W trakcie wykładu będzie możliwość wspólnego zaliczania poszczególnych zadań. Będziemy mówili o kontekście zaburzeń typu spektrum autyzmu. Jednocześnie poruszana będzie profilaktyka zapobiegająca utracie społecznych kompetencji u podłoża których leży zdolność widzenia i interpretowania stanów mentalnych. |
Literatura: |
Dziarnowska, W. (2012). Sposoby poznawania innych umysłów, [w:] M. Miłkowski, R. Poczobut (red.), Przewodnik po filozofii umysłu (s. 495-533), Kraków: WAM. Gut, A. (2016). Badania kognitywne i rozwojowe nad czytaniem umysłu (mindreading), [w:] J. Bremer (red.), Przewodnik po kognitywistyce (s. 713-755), Kraków: WAM Apperly, I. (2010). Mindreaders: The Cognitive Basis of “Theory of Mind”. Hove: Psychology Press. Przybysz P., O poznawaniu innych umysłów. Wokół kognitywistycznych badań nad poznaniem społecznym, Poznań 2014. Searle J., Umysł. Krótkie wprowadzenie, Poznań 2010. Gut, A., Haman, M., Gorbaniuk, O., Chylińska, M. (2020). The Development of Understanding Opacity in Preschoolers: A Transition From a Coarse- to Fine-Grained Understanding of Beliefs. Frontiers in Psychology, 11, 596, s. 1-15; https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00596 Lavelle, J. S. (2019). The Impact of Culture on Mindreading. Synthese; https://doi.org/10.1007/s11229-019-02466-5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji z wskazanego tekstu oraz odpowiedź ustana z zagadnień omawianych na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Gut | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Gut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Gut | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Gut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Gut | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Gut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.