World Press Trends
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-OG-EN-WPT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | World Press Trends |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Zajęcia ogólnouniwersyteckie w j. obcym - WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe z wykładowcą: - udział w zajęciach 15 godz. Godziny samokształcenia: - przygotowanie do zajęć - 15 godz. - czytanie literatury - 10 godz. - przygotowanie do testu - 15 godz. Razem: 55 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma podstawową wiedzę o współczesnej prasie i jej funkcjonowaniu - K_W11 W2: zna typologię prasy - K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Analizuje i klasyfikuje formy współczesnej prasy oraz zna ich znaczenie - K_U12 U2: Analizuje i ocenia znaczenie prasy w kontekście historycznym i kulturowym - K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest zorientowany we współczesnym rynku prasowym - K_K06 K2: Ma świadomość i docenia rolę mediów w przekazywaniu informacji - K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: - wykład konwersatoryjny Metody dydaktyczne podające: - laboratoryjna - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi informacjami na temat rynku prasowego w Polsce. Podczas zajęć uczestnicy poznają specyfikę polityki cyfrowej na przykładzie przedstawicieli różnych wydawnictw medialnych ze szczególnym uwzględnieniem rynku prasowego. ................ The aim of the subject is to familiarize students with the latest news about the press market in Poland. During the course, participants learn the specificity of the digital policy based on representatives of various media publishers with particular emphasis on the press market |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi formami medialnymi w Polsce. Uczestnicy poznają wpływ zmian społecznych i technicznych na krajowy i zagraniczny rynek prasowy. Zdobywają informacje na temat typologii, roli i specyfiki różnych mediów, internetowych portali informacyjnych, mediów społecznościowych. Uczestnicy poznają relacje między tradycyjnymi i nowymi mediami masowymi. Zdobywają wiedzę na temat polityki cyfrowej różnych wydawców medialnych. Lista tematów: 1. Prasa w cyfrowym świecie - nowe trendy, wyzwania i obszary badawcze 2. Newslettery redakcyjne na rynku prasowym 3. Nowe gatunki dziennikarskie 4. Dezinformacja i fake newsy - przykłady inicjatyw na polskim rynku medialnym 5. Polityka cyfrowa różnych wydawców medialnych (monetyzacja treści online - paywall) 6. Strategia wydawców w utrzymaniu subskrybentów i rola mediów społecznościowych 7. Sztuczna inteligencja i automatyzacja procesów na rynku prasowym ..................... The aim of the subject is to familiarize students with the latest media forms in Poland. Participants learn about the impact of social and technical changes on the domestic and foreign press market. They acquire information about the typology, role and specificity of various media, online news portals, social media. Participants learn about the relationship between traditional and new mass media. They gain knowledge about the digital policy of various media publishers. List of topics: 1. The press in the digital age - new trends, challenges, and research perspectives 2. Editorial newsletters on the press market 3. New genres of journalism 4. Missinformation and fake news – polish media market examples 5. Digital policy of various media publishers (monetizing online content – paywall) 6. Publishers strategy in retaining subscribers and role of social media 7. Artificial intelligence and automation processes on the press market |
Literatura: |
1. Doliwa Urszula, Leleń Halszka., Old and new mixed together : communication and culture in the new media era, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, cop. 2016. 2. Herrero Jorge, Garcia Xose, Interactive Feature: A Journalistic Genre for Digital Media, “Media and Metamedia Management” (pp.127-132) 3. Levinson Paul, New new media, Pearson 2012. 4. Manovich Lev, Language of new media, Cambridge: The MIT Press 2001. 5. Rußell R., Berger B., Stich L., Monetizing Online Content: Digital Paywall Design and Configuration, “Business & Information Systems Engineering” v. 62, pages 253–260 (2020), [online], Dostępny w World Wide Web: https://link.springer.com/article/10.1007/s12599-020-00632-5 6. Simon Felix, Graves Lucas, Pay Models for Online News in the US and Europe: 2019 Update [in:] Factsheet of Reuters Institute, [online], Dostępny w World Wide Web: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/pay-models-online-news-us-and-europe-2019-update 7. Tannen Deborah, Trester Anna Marie, Discourse 2.0: language and new media, Washington: Georgetown University Press 2015 [online access: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&db=nlabk&AN=575715&site=eds-live&scope=site]. 8. Walotek-Ściańska Katarzyna, New media in the social spaces: strategies of influence, Prague: Verbum 2014. 9. Herrero J. V., García X.L., Interactive Feature: A Journalistic Genre for Digital Media [online], Dostępny w World Wide Web: https://www.researchgate.net/publication/310790666_Interactive_Feature_A_Journalistic_Genre_for_Digital_Media |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: - test - W1, W2 - aktywność - W1, W2, K1, K2 Kryteria oceny: - test - 80% - aktywność - 20% niedostateczny - 0-9 pkt (0-50%) dostateczny- 10 pkt (50%) dostateczny plus- 12 pkt (60%) dobry - 14 pkt (70%) dobry plus- 16 pkt (80%) bardzo dobry- 18 pkt (90%) ................... Assessment methods: - test – W1, W2 - activity – W1, W2, K1, K2 Assessment criteria: - test – 80% - activity – 20% fail- 0-9 pts (0-50%) satisfactory- 10 pts (50%) satisfactory plus- 12 pts (60%) good - 14 pts (70%) good plus- 16 pts (80%) very good- 18 pts (90%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Rudera | |
Prowadzący grup: | Piotr Rudera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Rudera | |
Prowadzący grup: | Piotr Rudera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.