Projekt badawczy: Filozoficzne koncepcje władz umysłowych: zmysły i wyobraźnia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2402-F-S2-FKWU |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Projekt badawczy: Filozoficzne koncepcje władz umysłowych: zmysły i wyobraźnia |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Filozofia I, II rok s2 - seminaria przedmiotowe, projekty badawcze (do wyboru) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość problematyki filozoficznej w stopniu określonym wymaganiami kształcenia dla studiów pierwszego stopnia. Materiały dydaktyczne będą udostępniane przez pocztę u-mail lub platformę MS Teams, zaliczenie będzie oparte o ocenę pracy pisemnej przesyłanej drogą mailową . |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin (zajęcia) oraz 30 godzin (praca własna) |
Efekty uczenia się - wiedza: | student ma szczegółową wiedzę w zakresie problematyki poruszanej w czasie zajęć; wie w jaki sposób przygotować pracę zaliczeniową, dobrać literaturę przedmiotową, uzasadniać swoje stanowisko. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | student potrafi samodzielnie przeanalizować tekst filozoficzny, sformułować własne stanowisko, przedstawić je w formie pracy pisemnej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego. |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczeniowo-seminaryjna. Wspólna analiza tekstów i dyskusja; merytoryczna opieka nad wyborem tematu pracy zaliczeniowej, jej struktury i potrzebnej literatury. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rozważaniami poświęconymi władzom umysłowym, ze szczególnym uwzględnieniem wyobraźni. W oparciu o wybrane klasyczne koncepcje analizowane są różne sposoby jej ujęcia i odmienne aspekty jej przejawów. Rozważane są relacje w jakie wchodzi z pozostałymi władzami umysłowymi oraz ciałem. Jednocześnie powstają prace zaliczeniowe poświęcone zagadnieniu wyobraźni. Temat i literatura do każdej z nich oceniany jest wspólnie. Praca jest kilkukrotnie sprawdzana. Ostateczne jej wersja musi być poprawnie napisana i sformatowana, zawierać prawidłowo sporządzoną bibliografię i przypisy. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rozważaniami poświęconymi władzom umysłowym, ze szczególnym uwzględnieniem wyobraźni. W oparciu o wybrane klasyczne koncepcje analizowane są różne sposoby jej ujęcia i odmienne aspekty jej przejawów. Rozważane są relacje w jakie wchodzi z pozostałymi władzami umysłowymi oraz ciałem. Jednocześnie powstają prace zaliczeniowe poświęcone zagadnieniu wyobraźni. Temat i literatura do każdej z nich oceniany jest wspólnie. Praca jest kilkukrotnie sprawdzana. Ostateczne jej wersja musi być poprawnie napisana i sformatowana, zawierać prawidłowo sporządzoną bibliografię i przypisy. |
Literatura: |
Literatura źródłowa: Arystoteles, "O duszy", wybrane fragmenty. Arystoteles, "Krótkie rozprawy psychologiczno-biologiczne", wybrane fragmenty. Platon, "Fajdros", "Fedon", "Państwo", "Menon", "Timajos", "Uczta", wybrane fragmenty. Gianfrancesko Pico Della Mirandola, "O wyobraźni", całość. Blaise Pascal, "Myśli", wybrane fragmenty. Kartezjusz, "Medytacje o pierwszej filozofii", wybrane fragmenty. Kartezjusz, "Zasady filozofii", wybrane fragmenty. Kartezejusz, "Człowiek", "Opis ciała ludzkiego", wybrane fragmenty. Kartezjusz, "Namiętności duszy", wybrane fragmenty. Kartezjusz, "Prawidła kierowania umysłem", wybrane fragmenty. Literatura pomocnicza: Jerzy Kopania, "Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, wybrane fragmenty. Giovani Reale, "Historia filozofii starożytnej", tom II, wybrane fragmenty. Adam Krokiewicz, "Zarys filozofii greckiej", wybrane fragmenty. Ferdinand Alquie, "Kartezjusz", wybrane fragmenty. W. F. Asmus, "Descartes", wybrane fragmenty. Wszystkie materiały studenci otrzymują sukcesywnie od prowadzącego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza i umiejętności studentów weryfikowane są na bieżąco w czasie dyskusji, jak i sprawdzane na podstawie postępów powstającej pracy zaliczeniowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Wawrzonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.