Seminarium przedmiotowe: Problemy współczesnej filozofii społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2402-F-S2-PWFS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium przedmiotowe: Problemy współczesnej filozofii społecznej |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Filozofia I, II rok s2 - seminaria przedmiotowe, projekty badawcze (do wyboru) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. - zajęcia stacjonarne. 50 godz. - indywidualna praca studenta, lektura zadanych tekstów i przygotowanie do zajęć. 25 godz. - praca nad esejem zaliczeniowym. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Studentka/student zna i rozumie: K_W01: specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim powiązaną ze współczesnymi problemami społecznymi, np. zmianą klimatu, cyfrowymi korporacjami czy globalizacją. K_W02: wybrane teorie, metody i strategie argumentacyjne stosowane w filozoficznych dyskusjach na temat problemów współczesnych społeczeństw. K_W04: główne nurty i idee filozoficzne powiązane z krytyczną analizą społeczeństw współczesnych, ich historyczny kontekst i miejsce jakie zajmują we współczesnych sporach filozoficznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Studentka/student potrafi: K_U01: opanować podstawowe narzędzia pracy humanisty, takie jak pisanie prac analitycznych. K_U02: intepretować teksty filozoficzne dotyczące problemów współczesnych społeczeństw. K_U04: rozpoznawać korelacje i zależności między różnymi ideami w debacie publicznej. K_U10: planować i organizować samodzielną pracę badawczą. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Studentka/student jest gotów do: K_K01: krytycznej oceny filozoficznych i quasi-filozoficznych idei popularyzowanych w debacie publicznej przez media, polityków i innych uczestników tej debaty. K_K02: ustalać i oceniać z perspektywy filozoficznej normatywne podstawy instytucji i zjawisk społecznych. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Na zajęciach będziemy omawiali bieżące problemy społeczno-polityczne z punktu widzenia filozofii: kapitalizm i jego kryzysy; rozwój platform cyfrowych; przyszłości kultury, utopie, retrotopie; automatyzacja i kwestia pracy, praca zdalna, prekariat; kryzys środowiskowy; społeczne konsekwencje rozwoju sztucznej inteligencji; kultura eskapizmu; globalne zmiany w relacjach władzy; postprawda, fake newsy, handlarze wątpliwości. |
Pełny opis: |
Problemy współczesnej filozofii społecznej to zajęcia, które koncentrują się na kluczowych wyzwaniach i dylematach związanych z funkcjonowaniem społeczeństwa w XXI wieku. Studenci poznają różnorodne teorie i podejścia filozoficzne, które próbują wyjaśnić zjawiska takie jak nierówności społeczne, kryzys demokracji czy globalizacja. Zajęcia będą również okazją do krytycznej analizy współczesnych problemów, takich jak zmiany klimatyczne, cyfrowy nadzór czy wpływ nowych technologii na życie społeczne. Duży nacisk zostanie położony na kwestie sprawiedliwości społecznej, w tym dostęp do dóbr wspólnych i redystrybucję zasobów w skali lokalnej i globalnej. Dyskutowane będą także etyczne aspekty kapitalizmu, jego alternatywy oraz możliwości wprowadzenia bardziej sprawiedliwych modeli gospodarczych. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z tekstami m.in. Michela Foucaulta dotyczące władzy i nadzoru, Zygmunta Baumana na temat płynnej nowoczesności czy Naomi Klein na temat związków między kapitalizmem a kryzysem klimatycznym. |
Literatura: |
Wybrana literatura (możliwe zmiany w wyniku ustaleń ze studentami): Zygmunt Bauman, Nowoczesność i zagłada, 2009. Cordelia Fine, Testosteron Rex. Mity płci, nauki i społeczeństwa, 2019. Michael J. Sandel, Czego nie można kupić za pieniądze. Moralne granice rynku, 2013. Richard Sennett, Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, 2010. Bruno Latour, Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, 2011. Chantal Mouffe, Polityczność. Przewodnik Krytyki Politycznej, 2008. Richard Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, 1996. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny będzie aktywny udział w dyskusji na zajęciach oraz kolokwium ustne na podstawie omawianych tekstów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN SEMPRZ
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium przedmiotowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Markiewka | |
Prowadzący grup: | Tomasz Markiewka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN SEMPRZ
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium przedmiotowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Markiewka | |
Prowadzący grup: | Tomasz Markiewka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN SEMPRZ
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium przedmiotowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Markiewka | |
Prowadzący grup: | Tomasz Markiewka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.