Nowe trendy, technologie i metody w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-OG-NTTME |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Nowe trendy, technologie i metody w edukacji |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Zajęcia ogólnouniwersyteckie w języku polskim oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w konwersatorium – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - praca własna: analiza literatury: 45 godz. - praca własna: zapoznawanie się z materiałami na platformie Moodle: 15 godz. - praca własna: przygotowanie nagrania w aplikacji Loom: 25 godz. - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim: 5 godz. Łącznie: 120 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student/ka posiada podstawową, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu nowych trendów i zjawisk w edukacji, technologii kształcenia, metod i narzędzi w edukacji współczesnego społeczeństwa. (K_W01, K_W02) W2: Student/ka ma elementarną wiedzę dotyczącą kształcenia hybrydowego i edukacji mobilnej, nowym modelom prowadzenia lekcji (K_W01, K_W08) W3: Student/ka zna najnowsze teorie dotyczące uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. (K_W01, K_W09) W4: Student/ka posiada elementarną wiedzę o metodyce nowych technologii kształcenia. (K_W01, K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student/ka ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji występującej w nowych technologiach kształcenia, w tym aplikacjach mobilnych. (K_U04, K_U07) U2: Student/ka potrafi ocenić przydatność nowych rozwiązań dydaktycznych z udziałem technologii hybrydowych i mobilnych rozwiązań. (K_U09) U3: Student/ka dostrzega przydatność edukacji hybrydowej i mobilnej, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów związanych z wprowadzaniem nowych technologii kształcenia, prognozowania przebiegu procesu kształcenia oraz przewidywania skutków planowych działań. (K_U10) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student/ka ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku kształcenia.(K_K03) K2: Student/ka dysponuje kompetencjami w zakresie działań profesjonalnych dotyczących procesu kształcenia. (K_K01) K3: Student/ka w sposób kulturalny komunikuje swoje potrzeby poznawcze i oczekiwania względem zajęć. (K_K01) K4: Student/ka efektywnie i asertywnie pracuje w zespole zadaniowym. (K_K07) K5: Student/ka wyraża zaangażowanie i zainteresowanie przedmiotem. (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | konwersatorium, pokaz, dyskusja Zajęcia realizowane w 80% w formie zdalnej synchronicznej; 20% asynchronicznej. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Konwersatorium jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście rozwoju mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
Pełny opis: |
W trakcie konwersatorium omówione będą trendy oraz zjawiska w edukacji ujawniające się za sprawą rozwoju nowoczesnych technologii cyfrowych. Pokazane zostaną nowe rozwiązania w obszarze metod i form kształcenia, np. e-learning, m-learning, blended-learning, e-tutoring, gamifikacja, odwrócona klasa, klasa-układanka, uczenie poprzez nauczanie. Osobnym zagadnieniem objętym dyskusją jest edukacja otwarta, zasoby open source, wolne licencje oraz możliwości ich wykorzystania w procesie kształcenia. Przytoczone zostaną także najnowsze wyniki badań w zakresie edukacji on-line i jej uwarunkowań. Tematyka zajęć: 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) 2. Przeciążenie kognitywne (2 godz.) 3. Model CCAF - wprowadzenie do projektu (2 godz.) 4. Techniki projektowania kursów edukacyjnych w oparciu o analizę grupy docelowej (2h) 5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.) 6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line - kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.) 7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.) 8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.) 9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.) 10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna - blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.) 11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.) - odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo 12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.) 13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.) 14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (1 godz.) 15. Otwarta edukacja (1 godz.) - charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN, Warszawa 2008. 2. Frania M., Nowe media, technologie i trendy w edukacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2017. 3. Górnikiewicz J. Z., Studia na odległość w USA i w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2004. 4. Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005. 5. Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002. 6. Kwiatkowska W., Wykład w kształceniu na odległość, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011. 7. Penkowska G., Meandry e-learningu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010. 8. Siemieniecki B., Badania nad możliwościami i ograniczeniami e-learningu w edukacji, [w:] Kształcenie na odległość, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006. Literatura ponadobowiązkowa: E-mentor, e-mentor.edu.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - aktywność na zajęciach (obecność, wypowiedzi na forum, udział w webinariach) K_K03, K_K01, K_K07 - autorskie nagranie 6 min. w aplikacji Loom (K_W01, K_W02, K_W08, K_W09, K_W13, K_U04, K_U07, K_U09, K_U10) Autorski materiał wideo utworzony w oparciu o model CCAF. Kryteria oceny: - osadzenie w kontekście tematu i odbiorców (jasność przekazu, dostosowanie do odbiorcy, struktura wypowiedzi); - stawianie przed słuchaczem wyzwania (poziom merytoryczny, ciekawość, inspiracja, stymulowanie refleksji); - angażowanie słuchacza i zachęcanie do aktywnego udziału (interaktywność, dynamika, wykorzystanie przykładów); - informacja zwrotna (podsumowanie kluczowych punktów, zachęta do dalszego działania, możliwość uzyskania odpowiedzi) 90-100% - bardzo dobry (5,0) Kontekst: Nagranie w pełni zgodne z tematem, dobrze zorganizowane i dostosowane do odbiorcy. Wyzwanie: Treść jest inspirująca, angażująca i prowokuje do myślenia. Aktywność: Prezentacja jest dynamiczna, dobrze udźwiękowiona i zrozumiała. Informacja zwrotna: Jasne podsumowanie oraz sugestie dotyczące dalszego zgłębiania tematu. 75-89% - dobry (4,0) Kontekst: Nagranie zgodne z tematem, ma logiczną strukturę, choć mogłoby być lepiej dopracowane. Wyzwanie: Treść interesująca, ale brak szczegółów lub większego wyzwania intelektualnego. Aktywność: Prezentacja czytelna, ale mogłaby być bardziej dynamiczna. Informacja zwrotna: Obecna, lecz nie w pełni angażująca. 60-74% - dostateczny (3,0) Kontekst: Temat jest przedstawiony, ale mogłoby być więcej kontekstu i lepszego dostosowania do odbiorcy. Wyzwanie: Treść powierzchowna lub nie angażuje w wystarczającym stopniu. Aktywność: Sposób mówienia jest monotonny lub nagranie ma drobne problemy techniczne (np. słaba jakość dźwięku). Informacja zwrotna: Brak jasnej informacji zwrotnej lub sugestii dalszych działań. 40-59% - niedostateczny (2,0) Kontekst: Nagranie jest chaotyczne lub trudno zrozumieć jego główną myśl. Wyzwanie: Treść nieciekawa, mało rozwinięta lub nieodpowiednia dla odbiorców. Aktywność: Sposób prezentacji monotonny, zbyt szybki lub niewyraźny, co utrudnia odbiór. Informacja zwrotna: Brak podsumowania i sugestii dalszego działania. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) 2. Przeciążenie kognitywne (2 godz.) 3. Model CCAF - wprowadzenie do projektu (2 godz.) 4. Techniki projektowania kursów edukacyjnych w oparciu o analizę grupy docelowej (2h) 5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.) 6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line - kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.) 7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.) 8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.) 9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.) 10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna - blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.) 11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.) - odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo 12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.) 13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.) 14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (1 godz.) 15. Otwarta edukacja (1 godz.) - charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje |
|
Literatura: |
Identyczna jak w części A |
|
Uwagi: |
Identyczna jak w części A |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) 2. Przeciążenie kognitywne (2 godz.) 3. Model CCAF - wprowadzenie do projektu (2 godz.) 4. Techniki projektowania kursów edukacyjnych w oparciu o analizę grupy docelowej (2h) 5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.) 6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line - kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.) 7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.) 8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.) 9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.) 10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna - blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.) 11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.) - odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo 12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.) 13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.) 14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (1 godz.) 15. Otwarta edukacja (1 godz.) - charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje |
|
Literatura: |
Identyczna jak w części A |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane w 100% w formie zdalnej (synchronicznej i asynchronicznej). Zajęcia synchroniczne planuje się w czwartki w godz. 8:00-9:30. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) 2. Przeciążenie kognitywne (2 godz.) 3. Model CCAF - wprowadzenie do projektu (2 godz.) 4. Techniki projektowania kursów edukacyjnych w oparciu o analizę grupy docelowej (2h) 5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.) 6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line - kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.) 7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.) 8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.) 9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.) 10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna - blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.) 11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.) - odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo 12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.) 13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.) 14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (1 godz.) 15. Otwarta edukacja (1 godz.) - charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje |
|
Literatura: |
Identyczna jak w części A |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane w 100% w formie zdalnej (synchronicznej i asynchronicznej). Zajęcia synchroniczne planuje się w środę w godz. 8:00-9:30. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.