Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nowe trendy, technologie i metody w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-OG-NTTME
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nowe trendy, technologie i metody w edukacji
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Zajęcia ogólnouniwersyteckie w języku polskim oferowane przez WFiNS
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak wymagań wstępnych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- udział w konwersatorium – 30 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

- praca własna: analiza literatury: 45 godz.

- praca własna: zapoznawanie się z materiałami na platformie Moodle: 15 godz.

- praca własna: przygotowanie nagrania w aplikacji Loom: 25 godz.

- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim: 5 godz.


Łącznie: 120 godz. (4 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student/ka posiada podstawową, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu nowych trendów i zjawisk w edukacji, technologii kształcenia, metod i narzędzi w edukacji współczesnego społeczeństwa. (K_W01, K_W02)

W2: Student/ka ma elementarną wiedzę dotyczącą kształcenia hybrydowego i edukacji mobilnej, nowym modelom prowadzenia lekcji (K_W01, K_W08)

W3: Student/ka zna najnowsze teorie dotyczące uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. (K_W01, K_W09)

W4: Student/ka posiada elementarną wiedzę o metodyce nowych technologii kształcenia. (K_W01, K_W13)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student/ka ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji występującej w nowych technologiach kształcenia, w tym aplikacjach mobilnych. (K_U04, K_U07)

U2: Student/ka potrafi ocenić przydatność nowych rozwiązań dydaktycznych z udziałem technologii hybrydowych i mobilnych rozwiązań. (K_U09)

U3: Student/ka dostrzega przydatność edukacji hybrydowej i mobilnej, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów związanych z wprowadzaniem nowych technologii kształcenia, prognozowania przebiegu procesu kształcenia oraz przewidywania skutków planowych działań. (K_U10)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student/ka ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku kształcenia.(K_K03)

K2: Student/ka dysponuje kompetencjami w zakresie działań profesjonalnych dotyczących procesu kształcenia. (K_K01)

K3: Student/ka w sposób kulturalny komunikuje swoje potrzeby poznawcze i oczekiwania względem zajęć. (K_K01)

K4: Student/ka efektywnie i asertywnie pracuje w zespole zadaniowym. (K_K07)

K5: Student/ka wyraża zaangażowanie i zainteresowanie przedmiotem. (K_K01)


Metody dydaktyczne:

konwersatorium, pokaz, dyskusja

Zajęcia realizowane w 80% w formie zdalnej synchronicznej; 20% asynchronicznej.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Konwersatorium jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście rozwoju mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Pełny opis:

W trakcie konwersatorium omówione będą trendy oraz zjawiska w edukacji ujawniające się za sprawą rozwoju nowoczesnych technologii cyfrowych. Pokazane zostaną nowe rozwiązania w obszarze metod i form kształcenia, np. e-learning, m-learning, blended-learning, e-tutoring, gamifikacja, odwrócona klasa, klasa-układanka, uczenie poprzez nauczanie. Osobnym zagadnieniem objętym dyskusją jest edukacja otwarta, zasoby open source, wolne licencje oraz możliwości ich wykorzystania w procesie kształcenia. Przytoczone zostaną także najnowsze wyniki badań w zakresie edukacji on-line i jej uwarunkowań.

Tematyka zajęć:

1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.)

2. Przeciążenie kognitywne (2 godz.)

3. Model CCAF - wprowadzenie do projektu (2 godz.)

4. Techniki projektowania kursów edukacyjnych w oparciu o analizę grupy docelowej (2h)

5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.)

6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line

- kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.)

7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.)

8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.)

9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.)

10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna

- blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.)

11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.)

- odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo

12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.)

13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.)

14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (1 godz.)

15. Otwarta edukacja (1 godz.)

- charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN, Warszawa 2008.

2. Frania M., Nowe media, technologie i trendy w edukacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2017.

3. Górnikiewicz J. Z., Studia na odległość w USA i w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2004.

4. Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.

5. Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002.

6. Kwiatkowska W., Wykład w kształceniu na odległość, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

7. Penkowska G., Meandry e-learningu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.

8. Siemieniecki B., Badania nad możliwościami i ograniczeniami e-learningu w edukacji, [w:] Kształcenie na odległość, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006.

Literatura ponadobowiązkowa:

E-mentor, e-mentor.edu.pl

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

- aktywność na zajęciach (obecność, wypowiedzi na forum, udział w webinariach) K_K03, K_K01, K_K07

- autorskie nagranie 6 min. w aplikacji Loom (K_W01, K_W02, K_W08, K_W09, K_W13, K_U04, K_U07, K_U09, K_U10)

Autorski materiał wideo utworzony w oparciu o model CCAF.

Kryteria oceny:

- osadzenie w kontekście tematu i odbiorców (jasność przekazu, dostosowanie do odbiorcy, struktura wypowiedzi);

- stawianie przed słuchaczem wyzwania (poziom merytoryczny, ciekawość, inspiracja, stymulowanie refleksji);

- angażowanie słuchacza i zachęcanie do aktywnego udziału (interaktywność, dynamika, wykorzystanie przykładów);

- informacja zwrotna (podsumowanie kluczowych punktów, zachęta do dalszego działania, możliwość uzyskania odpowiedzi)

90-100% - bardzo dobry (5,0)

Kontekst: Nagranie w pełni zgodne z tematem, dobrze zorganizowane i dostosowane do odbiorcy.

Wyzwanie: Treść jest inspirująca, angażująca i prowokuje do myślenia.

Aktywność: Prezentacja jest dynamiczna, dobrze udźwiękowiona i zrozumiała.

Informacja zwrotna: Jasne podsumowanie oraz sugestie dotyczące dalszego zgłębiania tematu.

75-89% - dobry (4,0)

Kontekst: Nagranie zgodne z tematem, ma logiczną strukturę, choć mogłoby być lepiej dopracowane.

Wyzwanie: Treść interesująca, ale brak szczegółów lub większego wyzwania intelektualnego.

Aktywność: Prezentacja czytelna, ale mogłaby być bardziej dynamiczna.

Informacja zwrotna: Obecna, lecz nie w pełni angażująca.

60-74% - dostateczny (3,0)

Kontekst: Temat jest przedstawiony, ale mogłoby być więcej kontekstu i lepszego dostosowania do odbiorcy.

Wyzwanie: Treść powierzchowna lub nie angażuje w wystarczającym stopniu.

Aktywność: Sposób mówienia jest monotonny lub nagranie ma drobne problemy techniczne (np. słaba jakość dźwięku).

Informacja zwrotna: Brak jasnej informacji zwrotnej lub sugestii dalszych działań.

40-59% - niedostateczny (2,0)

Kontekst: Nagranie jest chaotyczne lub trudno zrozumieć jego główną myśl.

Wyzwanie: Treść nieciekawa, mało rozwinięta lub nieodpowiednia dla odbiorców.

Aktywność: Sposób prezentacji monotonny, zbyt szybki lub niewyraźny, co utrudnia odbiór.

Informacja zwrotna: Brak podsumowania i sugestii dalszego działania.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kwiatkowska
Prowadzący grup: Wioletta Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Pełny opis:

Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC

1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.)

2. Przeciążenie kognitywne (2 godz.)

3. Model CCAF - wprowadzenie do projektu (2 godz.)

4. Techniki projektowania kursów edukacyjnych w oparciu o analizę grupy docelowej (2h)

5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.)

6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line

- kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.)

7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.)

8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.)

9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.)

10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna

- blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.)

11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.)

- odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo

12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.)

13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.)

14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (1 godz.)

15. Otwarta edukacja (1 godz.)

- charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje

Literatura:

Identyczna jak w części A

Uwagi:

Identyczna jak w części A

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kwiatkowska
Prowadzący grup: Wioletta Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Pełny opis:

Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC

1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.)

2. Przeciążenie kognitywne (2 godz.)

3. Model CCAF - wprowadzenie do projektu (2 godz.)

4. Techniki projektowania kursów edukacyjnych w oparciu o analizę grupy docelowej (2h)

5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.)

6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line

- kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.)

7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.)

8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.)

9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.)

10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna

- blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.)

11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.)

- odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo

12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.)

13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.)

14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (1 godz.)

15. Otwarta edukacja (1 godz.)

- charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje

Literatura:

Identyczna jak w części A

Uwagi:

Zajęcia realizowane w 100% w formie zdalnej (synchronicznej i asynchronicznej).

Zajęcia synchroniczne planuje się w czwartki w godz. 8:00-9:30.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kwiatkowska
Prowadzący grup: Wioletta Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Konwersatorium jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Pełny opis:

Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC

1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.)

2. Przeciążenie kognitywne (2 godz.)

3. Model CCAF - wprowadzenie do projektu (2 godz.)

4. Techniki projektowania kursów edukacyjnych w oparciu o analizę grupy docelowej (2h)

5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.)

6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line

- kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.)

7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.)

8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.)

9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.)

10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna

- blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.)

11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.)

- odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo

12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.)

13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.)

14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (1 godz.)

15. Otwarta edukacja (1 godz.)

- charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje

Literatura:

Identyczna jak w części A

Uwagi:

Zajęcia realizowane w 100% w formie zdalnej (synchronicznej i asynchronicznej).

Zajęcia synchroniczne planuje się w środę w godz. 8:00-9:30.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)