Psychopatologia dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-4-PK-PD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia dorosłych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - Psychologia Kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | specjalność: psychologia kliniczna |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 30 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 30 Łącznie: 90h- 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W02, K_W12, K_W13, K_W18, K_W20, K_W21, K_W22, K_W26 Efekty przedmiotowe: W1: Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychopatologii (K_W26) W2. Zna obowiązujące klasyfikacje zaburzeń psychicznych (K_W26) W3. Zna etiologię wybranych zaburzeń psychicznych (K_W12, K_W13, K_W18, K_W20, K_W26), W4:Zna zakres kompetencji psychologa klinicznego w zespole specjalistycznym i zasady współpracy z innymi specjalistami (K_W02, K_W26), W5: Zna objawy wybranych zaburzeń psychicznych (K_W12, K_W13, K_W26), W6: Zna rodzaje oddziaływań psychologicznych stosowanych w pracy z pacjentami cierpiącymi na zaburzenia psychologiczne, ich zalety i ograniczenia (K_W13, K_W21) W7: Posiada wiedzę z zakresu wybranych etycznych aspektów relacji psycholog-pacjent w praktyce klinicznej (K_W22). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_U17 Efekty przedmiotowe: U1: Potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu psychopatologii (K_U14) U2: Potrafi korzystać w procesie diagnozy z obowiązujących klasyfikacji zaburzeń psychicznych, potrafi wskazać podobieństwa i różnice między nimi (K_U13, K_U14, K_U17), U3: Na podstawie wiedzy o etiologii zaburzeń psychicznych potrafi wskazać czynniki ryzyka zachorowania na poszczególne zaburzenia (K_U13, K_U14, K_U15), U4: Potrafi rozpoznawać objawy zaburzeń psychicznych na podstawie obserwowanych symptomów (K_U13, K_U14, K_U17), U5: Potrafi zaproponować adekwatne formy pomocy psychologicznej )(K_U12, K_U15), U6: Potrafi współpracować z innymi specjalistami w zespole diagnostycznym/ leczącym (K_U12, K_U13). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K03, K_K06, K_K10, K_K12 Efekty przedmiotowe: K1: Zna i szanuje zasady pracy z pacjentem w praktyce klinicznej (K_K03, K_K10, K_K12), K2: Wykorzystuje wiedzę z zakresu psychopatologii w celu lepszego zrozumienia sytuacji pacjenta (K_K03, K_K10) K3: Planując pomoc psychologiczną uwzględnia konsekwencje psychospołeczne związane z określonym zaburzeniem (K_K12) K4: Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę stałej aktualizacji informacji w obszarze psychopatologii (K_K06), K5: Jest uwrażliwiony na etyczne aspekty pracy z pacjentem cierpiącym na zaburzenia psychiczne (K_K03, K_K06, K_K10). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) Metody dydaktyczne podające (opis, elementy wykładowe). Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta specjalności klinicznej w umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu psychopatologii w praktyce klinicznej: 1) utrwalenie wiedzy z zakresu psychopatologii, 2)rozwijanie umiejętności korzystania z obowiązujących klasyfikacji zaburzeń psychicznych, 3) utrwalenie wiedzy z zakresu etiologii zaburzeń psychicznych i rozwijanie umiejętności w zakresie rozpoznawania objawów zaburzeń psychicznych, 4) planowanie pomocy psychologicznej, 6) wybrane aspekty etyczne relacji pacjent- klinicysta. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia w obszarze psychopatologii. 2. Obowiązujące klasyfikacje zaburzeń psychicznych. 3.Omówienie zadań psychologa w zespole specjalistycznym i zasady współpracy z innymi specjalistami. 4. Etiologia zaburzeń psychicznych 5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania objawów zaburzeń psychicznych: - wybrane zaburzenia lękowe - wybrane zaburzenia nastroju - wybrane zaburzenia psychotyczne. 6. Rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu psychopatologii w planowaniu pomocy psychologicznej. 7. Omówienie wybranych etycznych aspektów relacji psycholog-pacjent w praktyce klinicznej |
Literatura: |
Obowiązkowa: Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2018). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. Gałecki, P. (2022). Badanie stanu psychicznego Rozpoznania według ICD-11. Wrocław: Edra Urban&Partner Gałecki, P., Szulc, A. (2023). Psychiatria. Rozpoznania według ICD 11. Wrocław: Edra Urban&Partner (Tom 1 i 2) Sęk,H. Cierpiałkowska, L. (red.) (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Dodatkowa: Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz,Z., Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Scholar Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10.Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii. Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk reference, APA. (2015). Wrocław: Edra Urban&Partner. Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2012). Psychiatria, t.1-3. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner. Seligman, M., Walker, E. Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka Sęk H.(2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Sęk H. (2005). Psychologia kliniczna, T1, Warszawa: PWN. Sęk H. (2007). Psychologia kliniczna, T2, Warszawa: PWN. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Obecność na zajęciach: dozwolone są 2 nieobecności. • Wykonanie zadanych zadań, aktywność na zajęciach. • Kolokwium z literatury. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.