W pogoni za szczęściem - wprowadzenie do psychologii zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-WPZSWPZ-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | W pogoni za szczęściem - wprowadzenie do psychologii zdrowia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30h 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 30h 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30h Łącznie: 90h- 3ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W02, K_W12, K_W13, K_W18, K_W20 Efekty przedmiotowe: W1: Zna i potrafi wyjaśnić koncepcje zdrowia w psychologii (K_W02, K_W18, K_W20). W2: Zna i potrafi wyjaśnić wybrane modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia (K_W20). W3: Zna i potrafi wyjaśnić model salutogenetyczny w kontekście psychologii zdrowia. (K_W20). W4: Zna i potrafi omówić koncepcje stresu psychologicznego i wskazać związki stresu ze zdrowiem i chorobą (K_W13, K_W20). W5: Zna i potrafi wyjaśnić rolę zasobów i deficytów odpornościowych w procesach zdrowia i choroby (K_W13, K_W20). W6: Zna, potrafi wymienić i omówić właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu (min. poczucie koherencji, optymizm, poczucie własnej wartości, poczucie własnej skuteczności) (K_W12, K_W13). W7: Potrafi wyjaśnić uwarunkowania i rolę zachowań prozdrowotnych (K_W13, K_W20). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U07, K_U13, K_U14, K_U15, K_U16, K_U17 Efekty przedmiotowe: U1: Na podstawie posiadanej wiedzy teoretycznej potrafi wskazać czynniki ryzyka i zasoby odpornościowe u diagnozowanej osoby (K_U07, K_U13, K_U14). U2: Potrafi wymienić podstawowe narzędzia psychologiczne służące ocenie właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu i chorobie (K_U17). U3: Potrafi zaprojektować ćwiczenia rozwijające wybrane umiejętności/kompetencje (K_U15, K_U16). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K03, K_K08, K_K10, K_K12 Efekty przedmiotowe: K1: Posiada umiejętność obserwacji, opisu rzeczywistości i selekcji informacji w procesie diagnozy (K_K03). K2: Potrafi wskazać i omówić właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu i chorobie oraz wyjaśnić ich znaczenie w sposób zrozumiały dla odbiorcy (pacjenta/klienta) (K_K03) K3: Zna i przestrzega zasad etyki zawodowej w działaniach podejmowanych w obszarze promocji zdrowia (K_K03, K_K08, K_K10, K_K12). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w podstawowe wiadomości z zakresu czynników chroniących zdrowie psychiczne. Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu podstaw psychologii zdrowia, w tym: 1) podstawowe pojęcia i terminy, 2)obowiązujące modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia 3) koncepcje stresu psychologicznego i związki stresu ze zdrowiem i chorobą 4) rola wybranych zasobów i deficytów odpornościowych w procesach zdrowia i choroby, 5) wybrane aspekty etyczne działań podejmowanych w obszarze promocji zdrowia (pomoc psychologiczna, szkolenia). |
Pełny opis: |
Na zajęciach poruszane są następujące obszary tematyczne: 1. Podstawowe pojęcia w obszarze psychologii zdrowia. 2. Obowiązujące modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia (w tym model salutogenetyczny). 3. Koncepcje stresu psychologicznego i wskazać związki stresu ze zdrowiem i chorobą. 4. Wybrane właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu (min. poczucie koherencji, optymizm, poczucie własnej wartości, poczucie własnej skuteczności). 5. Wprowadzenie do wybranych metod oceny zasobów i deficytów odpornościowych w procesach zdrowia i choroby. 6. Omówienie Kodeksu etyki zawodowej psychologa w zakresie oddziaływań związanych z psychologią zdrowia (pomoc psychologiczna, szkolenia). |
Literatura: |
Podstawowa: • Heszen, I., Sęk, H. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN • Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. • Ogińska- Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Osobowość, stres a zdrowie. Warszawa: Diffin. Uzupełniająca: • Diener, E., Biswas-Diener, R. (2010). Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego. Sopot: Smak słowa. • Dweck, C. (2013). Nowa psychologia sukcesu. Warszawa: Muza SA. • Fortuna, P. (2013). Pozytywna psychologia porażki. Jak z cytryny zrobić lemoniadę. Sopot: GWP. • Pilecka, W.(red.) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Kraków: WUJ. • Seligman, M.E.P. (2017). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie. Poznań: Media Rodzina. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) • Przygotowanie zleconych zadań, • Zaliczenie z oceną (kolokwium). |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia oraz zaliczenie w roku akademickim 2020/2021 będzie przebiegać w formie zdalnej: - prezentacje będą zamieszczane na platformie Moodle, - zajęcia on line będą odbywać się w czasie rzeczywistym, przewidzianym planem na Teams, - zaliczenie- kolokwium odbędzie się w formie zdalnej na platformie Moodle. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.