Gramatyka języka polskiego 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2505-s1FPO1L-GJP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka języka polskiego 1 |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii polskiej jako obcej s1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 4 punkty ECTS (120 godzin) w następującym układzie: 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego (30 godzin) oraz indywidualne konsultacje (15 godzin) (1,5 ECTS); 2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego (przygotowanie się do zajęć, lektura literatury, wykonywanie zadań) – 45 godzin (1,5 ECTS); 3) Przygotowanie do sprawdzianu – 30 godzin (1 ECTS). Łącznie 120 godzin = 4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: zna podstawową terminologię z zakresu fleksji. K_W03 W2: zna odmienne i nieodmienne części mowy. K_W03 W3: zna zasady analizy fleksyjnej. K_W03, KW04 W4: charakteryzuje budowę form fleksyjnych. K_W02, KW03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: przeprowadza analizę fleksyjną. K_U03, K_U12 U2: analizuje i opisuje alternacje tematowe. K_U03, K_U12 U3: rozpoznaje kategorie gramatyczne fleksyjne i selektywne w odniesieniu do poszczególnych części mowy. K_U03, K_U010 U4: przyporządkowuje rzeczowniki do grup, typów i klas deklinacyjnych. K_U08, K_U10 U5: przyporządkowuje czasowniki do koniugacji i grup tematowych. K_U08, K_U010 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1: krytycznie ocenia swoją wiedzę i umiejętności. K_K04 K2: ma świadomość korelacji między posiadaną wiedzą a rozwiązywaniem problemów językowych. K_K04 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia z gramatyki opisowej uzupełniają wiedzę z gramatyki, którą studenci zdobędą podczas zajęć z praktycznej nauki języka polskiego. Bloki tematyczne omawiane w ramach gramatyki opisowej są więc zasadniczo skorelowane z kompetencjami językowymi budowanymi podczas praktycznej nauki języka polskiego. Pierwsza część konwersatorium z gramatyki zapoznaje studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu fleksji języka polskiego. Celem zajęć jest kształcenie umiejętności analizowania i syntetyzowania zjawisk gramatycznych na przykładzie analizy i opisu najważniejszych zjawisk fleksyjnych we współczesnej polszczyźnie. |
Pełny opis: |
Zajęcia umożliwiają studentom zdobycie wiedzy pozwalającej analizować i opisywać zjawiska fleksyjne w odniesieniu do współczesnej polszczyzny w następującym zakresie: 1. Części mowy odmienne i nieodmienne. 2. Typy budowy form wyrazowych we współczesnej polszczyźnie. 3. Jakościowe i ilościowe zmiany w tematach fleksyjnych. Oboczność i supletywizm. Rozszerzenia tematów i ich redukcje. 4. Kategorie gramatyczne fleksyjne wewnątrztekstowe i zewnątrztekstowe a kategorie selektywne. 5. Charakterystyka rodzaju we współczesnej polszczyźnie jako kategorii fleksyjnej czasowników, przymiotników, liczebników i kategorii selektywnej rzeczowników. 6. Przegląd kategorii fleksyjnych rzeczowników, przymiotników i liczebników. 7. Podział rzeczowników na grupy, typy i klasy deklinacyjne. Przegląd najistotniejszych kryteriów repartycji końcówek rzeczownikowych. 8. Kategorie werbalne w języku polskim. Problem aspektu i strony. Aspekt a zestaw form w paradygmacie czasownika. 9. Podział czasowników na typy koniugacyjne i grupy tematowe. |
Literatura: |
1. Bańko M. (red.), Inny słownik języka polskiego, Warszawa 2000. 2. Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002. 3. Bartnicka B., Satkiewicz H., Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców, Warszawa 1990. 4. Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław 1994 (wybrane hasła z fleksji). 5. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, wyd. 2. poprawione i uzupełnione, Wrocław 1999 (wybrane hasła z fleksji). 6. Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1998. 7. Pyzik J., Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion, Kraków 2013. 8. Tokarski J., Fleksja polska, Warszawa 2002. 9. Saloni Z., Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, Język Polski LIV, 1974, z. 1, s. 3-13; z. 2., s. 93-101. 10. Saloni Z., Czasownik polski. Odmiana. Słownik, Warszawa 2002. 11. Saloni Z. i in., Słownik gramatyczny języka polskiego, wyd. III online, Warszawa 2015, http://sgjp.pl/leksemy/. 12. Słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. Andrzej Markowski, Warszawa 2004. 13. Madelska L. Warchoł-Schlottmann M., Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego Kraków 2013. 14. Bielec D., Basic Polish. A Grammar and Workbook, London, New York 2015 (2. wydanie). 15. Bielec D., Intermediate Polish. A Grammar and Workbook, London, New York 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikowania osiągnięcia efektów: 1. Kontrola w postaci prac pisemnych – W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5, K2; 2. Kontrola bieżącej aktywności studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń) – W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2; Kryteria oceniania 1. Wyniki pisemnych prac kontrolnych. 2. Aktywność studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń). 3. Obecność na zajęciach w wymiarze nie mniejszym niż 80%. Skala oceniania prac kontrolnych: – niedostateczny: mniej niż 60%; – dostateczny: 60-69%; – dostateczny plus: 70-74%; – dobry: 75-84%; – dobry plus: 85-90%; – bardzo dobry: 91-100%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Bojałkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Bojałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.