Historia języka z elementami gramatyki historycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s1GER3L-HJZEG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia języka z elementami gramatyki historycznej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty III roku w semestrze letnim filologii germańskiej - studia 1 st. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza jezykoznawcza, krajoznawcza i historyczna. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 75 godzin = 3 ECTS w sumie : w tym 30 godzin = 1,2 ECTS konwersatorium i 10 godzin kontaktowych =0,4 ECTS (konsultacje bezpośrednie i drogą mailową, pkorekta prac) oraz 35 godzin pracy własnej studenta (intensywna praca na platformie e-learningowej Moodle)= 1,4 ECTS.. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: K_W02 zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka niemieckiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia K_W03 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i germanistycznego K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K_U02 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku niemieckim K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii K¬_U19 ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 lub wyższego w ramach języka niemieckiego |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K_K06 dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się po niemieckim obszarze językowym |
Metody dydaktyczne: | metoda ćwiczeniowo-klasyczna |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zakres przedmiotu obejmuje historię języka od epoki praindoeuropejskiej, przez epokę germańską i wszystkie etapy historii języka niemieckiego do stanu dzisiejszego. Oprócz zjawisk językowych omawiane są dialekty i historia niemieckiego obszaru językowego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi momentami w rozwoju języka niemieckiego, począwszy od jego najstarszych form do czasów współczesnych, jak również z teoretycznymi podstawami opisu języka w ogóle. W szczególności przedmiotem zajęć będą następujące tematy: I Podstawy teoretyczne 1. Ogólne aspekty opisu językowego 2. Historyczność języka i badań nad językiem 3. Zmiany językowe a elementy stałe 4. Zasady, reguły, regularności w języku II Prahistoria języka niemieckiego III Wczesna historia języka niemieckiego IV Język niemiecki w średniowieczu (Mittelhochdeutsch) V Okres wczesnonowoniemiecki (XV wiek) VI Okres nowowysokoniemiecki VII Język niemiecki XVIII i XIX wieku VIII Język niemiecki od 1920 do czasów współczesnych W ramach wymienionych zagadnień omówione zostaną zagadnienia szczegółowe zgodnie z jednym z podręczników, który będzie podręcznikiem wiodącym dla całych zajęć. |
Literatura: |
Moser, Hugo. 1969. Deutsche Sprachgeschichte mit einer Einführung in die Fragen der Sprachbetrachtung. (6. wyd.). Tubingen. Schweikle, Günther. 1990. Germanisch-Deutsche Sprachgeschichte im Überblick. Stuttgart Wolff, Gerhart. 1986. Deutsche Sprachgeschichte. Ein Studienbuch. Frankfurt am Main. |
Metody i kryteria oceniania: |
1) aktywny udział w zajęciach oraz obecność (33%) 2) przygotowanie wybranego zagadnienia i wygłoszenie referatu (33%) 3) kolokwium zaliczeniowe (34%) Wszystkie trzy elementy mają podobną wagę, przy czym by uzyskać zaliczenie minimalna wartość sumowana musi wynieść przynajmniej 60%. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Lech Zieliński | |
Prowadzący grup: | Lech Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi momentami w rozwoju języka niemieckiego, począwszy od jego najstarszych form do czasów współczesnych, jak również z teoretycznymi podstawami opisu języka w ogóle. W szczególności przedmiotem zajęć będą następujące tematy: I Podstawy teoretyczne 1. Ogólne aspekty opisu językowego 2. Historyczność języka i badań nad językiem 3. Zmiany językowe a elementy stałe 4. Zasady, reguły, regularności w języku II Prahistoria języka niemieckiego III Wczesna historia języka niemieckiego IV Język niemiecki w średniowieczu (Mittelhochdeutsch) V Okres wczesnonowoniemiecki (XV wiek) VI Okres nowowysokoniemiecki VII Język niemiecki XVIII i XIX wieku VIII Język niemiecki od 1920 do czasów współczesnych W ramach wymienionych zagadnień omówione zostaną zagadnienia szczegółowe zgodnie z jednym z podręczników, który będzie podręcznikiem wiodącym dla całych zajęć. |
|
Literatura: |
Moser, Hugo. 1969. Deutsche Sprachgeschichte mit einer Einführung in die Fragen der Sprachbetrachtung. (6. wyd.). Tubingen. Schweikle, Günther. 1990. Germanisch-Deutsche Sprachgeschichte im Überblick. Stuttgart Wolff, Gerhart. 1986. Deutsche Sprachgeschichte. Ein Studienbuch. Frankfurt am Main. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Lech Zieliński | |
Prowadzący grup: | Lech Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi momentami w rozwoju języka niemieckiego, począwszy od jego najstarszych form do czasów współczesnych, jak również z teoretycznymi podstawami opisu języka w ogóle. W szczególności przedmiotem zajęć będą następujące tematy: I Podstawy teoretyczne 1. Ogólne aspekty opisu językowego 2. Historyczność języka i badań nad językiem 3. Zmiany językowe a elementy stałe 4. Zasady, reguły, regularności w języku II Prahistoria języka niemieckiego III Wczesna historia języka niemieckiego IV Język niemiecki w średniowieczu (Mittelhochdeutsch) V Okres wczesnonowoniemiecki (XV wiek) VI Okres nowowysokoniemiecki VII Język niemiecki XVIII i XIX wieku VIII Język niemiecki od 1920 do czasów współczesnych W ramach wymienionych zagadnień omówione zostaną zagadnienia szczegółowe zgodnie z jednym z podręczników, który będzie podręcznikiem wiodącym dla całych zajęć. |
|
Literatura: |
Moser, Hugo. 1969. Deutsche Sprachgeschichte mit einer Einführung in die Fragen der Sprachbetrachtung. (6. wyd.). Tubingen. Schweikle, Günther. 1990. Germanisch-Deutsche Sprachgeschichte im Überblick. Stuttgart Wolff, Gerhart. 1986. Deutsche Sprachgeschichte. Ein Studienbuch. Frankfurt am Main. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Lech Zieliński | |
Prowadzący grup: | Lech Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi momentami w rozwoju języka niemieckiego, począwszy od jego najstarszych form do czasów współczesnych, jak również z teoretycznymi podstawami opisu języka w ogóle. W szczególności przedmiotem zajęć będą następujące tematy: I Podstawy teoretyczne 1. Ogólne aspekty opisu językowego 2. Historyczność języka i badań nad językiem 3. Zmiany językowe a elementy stałe 4. Zasady, reguły, regularności w języku II Prahistoria języka niemieckiego III Wczesna historia języka niemieckiego IV Język niemiecki w średniowieczu (Mittelhochdeutsch) V Okres wczesnonowoniemiecki (XV wiek) VI Okres nowowysokoniemiecki VII Język niemiecki XVIII i XIX wieku VIII Język niemiecki od 1920 do czasów współczesnych W ramach wymienionych zagadnień omówione zostaną zagadnienia szczegółowe zgodnie z jednym z podręczników, który będzie podręcznikiem wiodącym dla całych zajęć. |
|
Literatura: |
Moser, Hugo. 1969. Deutsche Sprachgeschichte mit einer Einführung in die Fragen der Sprachbetrachtung. (6. wyd.). Tubingen. Schweikle, Günther. 1990. Germanisch-Deutsche Sprachgeschichte im Überblick. Stuttgart Wolff, Gerhart. 1986. Deutsche Sprachgeschichte. Ein Studienbuch. Frankfurt am Main. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.