Etnologia Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1L-EP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Etnologia Polski |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - 30 godzin konwersatorium = 1p. ECTS; 2. Czas studenta poświęcony na pracę indywidualną: - przygotowanie do zajęć (czytanie literatury i realizacja powierzonych zadań) = 30 godzin = 1p. ECTS - przygotowanie do zaliczenia zajęć = 25 godzin = 1p. ECTS Łącznie: 85 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka zna i rozumie zakres studiów etnicznych i narodowościowych, zróżnicowania etnicznego i narodowego obszaru Polski wraz z ich kulturowymi wytworami regionalnymi i lokalnymi (na podstawie K_W04). Student/ka zna i rozumie zakres metodologii badań etnologii Polski wraz z odnośną terminologią (na podstawie K_W03). K_W06 Student/ka zna i rozumie zaawansowanym stopniu - złożoność i zmienność kultury oraz różnorodność metod jej interpretacji. Strukturę i instytucje społeczne oraz ich wpływ na miejsce i rolę jednostki w społeczeństwie. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 Student/ka potrafi opracować źródła zastane i wywołane oraz przeprowadzić ich analizę, a następnie zastosować je w dyskusji, referacie lub opracowaniu naukowym. Student/ka potrafi przygotować krótkie wypowiedzi ustne oraz opracowania pisemne na zadany temat z zastosowaniem warsztatu naukowego (streszczenie tekstu, referat, notatka z lektury) (na podstawie K_U05). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K04 Student/ka jest gotowy/a do wykorzystywania posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów kulturowo-społecznych, badawczych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej. |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna; pogadanka, metoda ćwiczeniowa, metoda laboratoryjna, metoda referatu, gra (quiz). |
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrować się będą wokół wymiarów tradycyjnej kultury duchowej na terenie Polski, w szczególności rodzajów obrzędowości i praktykowanych zwyczajów, a także ich współczesnych reminiscencji. Studenci zyskają wiedzę na temat genezy, treści, form i sensów zwyczajów dorocznych i rodzinnych charakterystycznych dla kultury ludowej, poznają także propozycje interpretacyjne oraz narzędzia, dzięki którym samodzielnie będą mogli odszyfrowywać znaczenia dawnych i współczesnych zachowań rytualnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrować się będą wokół wymiarów tradycyjnej kultury duchowej na terenie Polski, w szczególności rodzajów obrzędowości i praktykowanych zwyczajów, a także ich współczesnych reminiscencji. Studenci zyskają wiedzę na temat genezy, treści, form i sensów zwyczajów dorocznych i rodzinnych charakterystycznych dla kultury ludowej. W celu zrozumienia i zgłębiania ich specyfiki, przywołane zostaną ustalenia badaczy nt. elementów systemu semiotycznego dawnych społeczności rolniczych - ludowej wizji świata i człowieka, kluczowych wartości, elementów mitologii słowiańskiej, symboliki, efektów synkretyzacji dawnych wierzeń i chrześcijaństwa. Przekazane zostaną teoretyczne i metodyczne narzędzia pozwalające samodzielnie interpretować sensy dawnych zwyczajów w ich wariantach regionalnych, analizować ich przeobrażenia oraz współczesne sposoby ich praktykowania. Omówiona zostanie także problematyka definiowania, zachowywania i instytucjonalizacji tradycji funkcjonujących pod szyldem niematerialnego dziedzictwa kulturowego Polski oraz trudności z tym związanych. |
Literatura: |
Baranowski W., Z badań nad ludową recepcją „żywotów świętych”, Lud 1979, t. 54, s. 87-114. Drabik W., Cztery pory życia (o współzależności obrzędów dorocznych i rodzinnych), Polska Sztuka Ludowa Konteksty, tom 44., z 1., s. 15-31. Klimaszewska J., Doroczne obrzędy ludowe, [w:] Etnografia Polska. Przemiany kultury ludowej, praca zbiorowa. t. 2, Wrocław 1981, s. 127-154. Kwaśniewicz K., Zwyczaje i obrzędy rodzinne, [w:] Etnografia Polska. Przemiany kultury ludowej, praca zbiorowa. t. 2, Wrocław 1981, s. 89-126. Mielicka H., Praktyki magii religijnej występujące w obyczajowości wsi polskiej, Studia Pedagogiczne 7 (1993), s. 135-153. Praktykowanie tradycji w społeczeństwach posttradycyjnych, red. J. Hajduk-Nijakowska, Opole 2014 (wybrane rozdziały). Stomma L., Antropologia wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje, Łódź 1992. Tomicki R., religijność ludowa, [w:] Etnografia Polska. Przemiany kultury ludowej, praca zbiorowa. t. 2, Wrocław 1981, s. 29-70. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Student będzie oceniany na podstawie znajomości zagadnień dyskutowanych na zajęciach oraz znajomości zadawanych i omawianych lektur, a także przygotowania do zajęć, aktywności i zaangażowania w wykonywanie w ramach zajęć zadań. Szczegółowe sposoby i kryteria zaliczania podawane są w ramach aktualnego opisu zajęć w cyklu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Książek | |
Prowadzący grup: | Joanna Książek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.