Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Performanse i media

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL3Z-PIM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Performanse i media
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru z wiedzy o kulturze współczesnej - 31 - Kulturoznawstwo s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Nie ma.

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- referatu

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony prezentacji zagadnień z pogranicza performatyki i medioznawstwa.

Pełny opis:

1) Zajęcia organizacyjne (prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć). Czym są media? Wieloznaczność terminu.

- praca w grupach – tworzenie mapy/klasyfikacji mediów

- typologia mediów według Wernera Faulsticha i Harry’ego Prossa

2) Czym są performanse (kulturowe)?

- Erika Fischer-Lichte, Przedstawienia kulturowe, [w:] tejże, Teatr i teatrologia podstawowe pytania, przeł. Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera, Wrocław 2012, s. 169-171 i 177-185.

- terminy: performance, sztuka performansu, performatyw, inscenizacja, ciało semiotyczne – ciało motoryczne – ciało energetyczne

3) Performanse jako media ludzkie

- Artur Duda, Marzenna Wiśniewska, Teatr wśród mediów – wyzwania i propozycje badawcze, [w:] Teatr wśród mediów, red. A. Duda, M. Wiśniewska, B. Oleszek, Toruń 2015, s. 17-24.

4) Starożytne igrzyska jako kompleks performansów

- Homer, Iliada, przeł. Kazimiera Jeżewska (tu: Pieśń XXIII – Igrzyska na cześć Patrokla), BN seria II, nr 17, Wrocław 1981.

5) Rytuał ofiarny. Grecka ofiara z kozła

- Walter Burkert, Tragedia grecka i rytuał ofiarny, [w:] Antropologia antyku greckiego, red. Włodzimierz Lengauer, Lech Trzcionkowski, Warszawa 2011, s. 432-452.

6) Teatr jako medium

- Zygmunt Hübner, Prowokacja, [w:] tenże, Polityka i teatr, Warszawa 2009, s. 191-206.

7) Koncert rockowy

- do obejrzenia: koncert zespołu Rammstein

- Simon Frith, Występ, [w:] tenże. Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, Kraków 2011, s. 277-308.

8) Koncert hiphopowy – freestyle - battle

- do obejrzenia: Ósma mila, film w reżyserii Curtisa Hansona (2002)

9) Wrestling

- do obejrzenia: Zapaśnik, film w reżyserii Darrena Aronofsky’ego (2008)

- Jan Sowa, Krzysztof Wolański, Sport nie istnieje. Igrzyska w społeczeństwie spektaklu, Warszawa 2017, s. 139-149 (fragment dotyczący fenomenu wrestlingu)

10) Hamlet W. Szekspira w reżyserii Pawła Paszty w Teatrze im. W. Horzycy – wyjście na spektakl

11) Analiza i interpretacja Hamleta W. Szekspira w Teatrze im. W. Horzycy

12) Performanse w oowych mediach

- Lev Manovich, Czym są nowe media?, [w:] tenże, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Warszawa 2006, s. 81-135.

- na wideo: Matrix (1999)

13) Kolokwium zaliczeniowe

14) Omówienie wyników kolokwium. Wystawienie zaliczeń

Literatura:

zob. wyżej

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

1) obecność na zajęciach (limit: 3 nieobecności)

2) aktywność na zajęciach (znajomość lektur, udział w rozmowie, ewentualnie referat)

3) kolokwium zaliczeniowe lub praca (prezentacja multimedialna – do ustalenia z grupą)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Jakub Kłeczek
Prowadzący grup: Jakub Kłeczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

„Performanse i media” to konwersatorium poświęcone analizie współczesnych zjawisk z pogranicza sztuk performatywnych i mediów cyfrowych. Kurs opiera się na kluczowych teoriach performansu (Schechner, Carlson, McKenzie, Phelan, Auslander) oraz analizie przypadków, takich jak performanse w VR, AI jako medium, teatr robotów, performatywność gier wideo czy performatywność SM. Zajęcia koncentrują się na problemach mediatyzacji, redefinicji „nażywości”, relacji ciała i technologii, sztuki immersyjnej i postinternetowej.

Celem przedmiotu jest rozwijanie umiejętności krytycznej analizy zjawisk performatywnych w kontekście ich medialnego zapośredniczenia oraz wykształcenie refleksyjnego podejścia do współczesnych praktyk artystycznych. Zajęcia mają formę wykładu konwersatoryjnego, pokazu i studium przypadku. Kurs kończy się kolokwium oraz analizą tekstów źródłowych.

Pełny opis:

Konwersatorium poświęcone współczesnym zjawiskom artystycznym i kulturowym, w których performatywność łączy się z technologią, mediatyzacją i cyfrowością. Kurs opiera się na kluczowych teoriach performansu (Schechner, Carlson, McKenzie, Phelan, Auslander), ale wychodzi poza nie, sięgając po refleksję nad sztuką postcyfrową, teatrem robotów, AI jako medium, performansami w grach wideo czy praktykami w SM i w livestreamingu. Przedmiot analizuje nie tylko formy sceniczne, lecz także działania z obszaru sztuki interaktywnej i immersyjnej oraz kultury internetowej, traktując je jako współczesne sceny performatywności.

Główne obszary tematyczne kursu obejmują: relacje performansu i mediów w perspektywie historycznej oraz współczesnej, problem „nażywości” i jego dekonstrukcję, ciało jako medium i interfejs, sztuczną inteligencję jako wykonawcę, postludzkie i algorytmiczne formy ekspresji, a także wpływ technologii immersyjnych (VR/AR) na redefinicję przestrzeni performatywnej. Omawiane są zarówno przykłady artystyczne (m.in. Troika Ranch, Forsythe, Obermaier), jak i medialno-popkulturowe.

Celem kursu jest rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk performatywnych w kontekście ich technologicznego i medialnego zapośredniczenia, a także zdolności oceny ich kulturowego znaczenia. Studenci uczą się pracy z tekstem teoretycznym, prowadzenia dyskusji problemowej i krytycznego myślenia.

Przedmiot kończy się kolokwium oraz analizą fragmentów tekstów źródłowych. Aktywność i przygotowanie do zajęć są integralną częścią oceny.

Literatura:

Auslander, Philip. A Dialogue About Liveness. W: D. van den Berg, S. van den Kerhof, M. Rauterberg (red.), The Future of Live, 9–18. Cham: Springer, 2019.

Auslander, Philip. „Na żywo czy…?” Przeł. M. Borowski, M. Sugiera. Didaskalia 2012, nr 107.

Carlson, Marvin. Performans. Przeł. E. Kubikowska. Warszawa: WUW, 2007.

Carlson, Marvin. Performance: A Critical Introduction. 3rd ed. London–New York: Routledge, 2018.

Causey, Matthew. „Postdigital Performance.” Theatre Journal 68, no. 4 (2016): 681–695.

Cossette, Marie-Aude, i Chris Salter. „Performing AI: Labor and Complexity on the Contemporary Stage.” TDR: The Drama Review 68, no. 1 (2024): 70–86.

Dale, Gillian, i Stephen Green. „Video Games and Cognitive Performance.” W: A. J. C. C. Hamilton, R. M. Kattenbelt (red.), Performance and Cognition: Theatre Studies and the Cognitive Turn, 163–179. New York: Routledge, 2015.

Frydrysiak, S. Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2017.

Machon, Josephine. Immersive Theatres: Intimacy and Immediacy in Contemporary Performance. London–New York: Palgrave Macmillan, 2013.

McKenzie, Jon. Performuj albo…?. Przeł. T. Kubikowski. Kraków: Korporacja Ha!art, 2011.

Parker-Starbuck, Jennifer. Cyborg Theater: Corporeal/Technological Intersections in Multimedia Performance. London–New York: Palgrave Macmillan, 2014.

Phelan, Peggy. „Ontologia performansu. Reprezentacja bez reprodukcji.” Przeł. A. Kowalczyk. W: Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca. Łódź: Fundacja Ciało/Umysł, 2013.

Pizzo, Antonella. „Performing/Watching Artificial Intelligence On Stage.” Skenè. Journal of Theatre and Drama Studies 7, no. 1 (2021): 1–20.

Schechner, Richard. Performance Studies: An Introduction. 4th ed. London–New York: Routledge, 2020.

Schechner, Richard. Performatyka. Wstęp. Przeł. T. Kubikowski. Wrocław: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2006.

Sugiera, Małgorzata. „Nażywość.” W: Performatyka: terytoria, red. M. Sugiera. Kraków: Universitas, 2017.

Zielinski, Siegfried. Archeologia mediów. Przeł. K. Krzemieniowa. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)