Diagnostyka molekularna w biologii rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DM-DMBR-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka molekularna w biologii rozwoju |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Poszerzony zakres wiedzy z biologii komórki, histologii, genetyki, biochemii i biologii molekularnej (poziom studiów biologicznych I stopnia) oraz wiedza podstawowa w zakresie biologii rozwoju zwierząt i roślin (poziom szkoły średniej). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.): - udział w wykładach – 10 godz. - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 20 godz. - konsultacje z wykładowcą – 2 godz. - konsultacje z prowadzącym ćwiczenia – 3 godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - przygotowanie się do zajęć, uzupełnienie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 20 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie się do zaliczenia końcowego ćwiczeń – 20 godz. - przygotowanie się do egzaminu – 25 godz. Łączna liczba godzin: 100 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student posługuje się terminologią stosowaną w biologii rozwoju oraz definiuje kolejne etapy powstawania gonad u zwierząt (jądra i jajniki) i organów generatywnych u roślin kwiatowych (pręciki i słupki), wytwarzania funkcjonalnych gamet, zapłodnienia i embriogenezy (K_W03, K_W08, K_W11, K_W16). W2: Student opisuje przebieg wieloetapowych procesów reprodukcyjnych u modelowych gatunków zwierząt i roślin na poziomie tkankowym, komórkowym i molekularnym (K_W03, K_W06, K_W08, K_W14, K_W16). W3: Student rozumie, że analiza mechanizmów rozwojowych oparta na danych empirycznych wymaga interdyscyplinarnego podejścia z wykorzystaniem różnych metod badawczych i diagnostycznych (K_W03, K_W06, K_W11, K_W12, K_W14, K_W17, K_W19). W4: Student zna obrazowe metody laboratoryjne i narzędzia badawcze stosowane w klasycznej i eksperymentalnej biologii rozwoju zwierząt i roślin oraz właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań diagnostycznych (K_W01, K_W06, K_W11, K_W12, K_W14, K_W17, K_W20, K_W21). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student ma umiejętności praktyczne w zakresie obserwacji i analizy jakościowej/ilościowej preparatów histologicznych i cytologicznych związanych z biologią rozwoju wybranych gatunków zwierząt i roślin (K_U01, K_U13, K_U16, K_U18). U2: Student wykorzystuje odpowiednie metody i narzędzia badawcze, w tym techniki laboratoryjne, służące analizie tkanek i komórek kluczowych w biologii rozwoju wybranych gatunków zwierząt i roślin (K_U01, K_U02, K_U08, K_U11, K_U12, ). U3: Student prawidłowo interpretuje wyniki dokonanych analiz diagnostycznych, wyciąga poprawne wnioski i przygotowuje dokumentację laboratoryjną (K_U01, K_U04, K_U07, K_U12). U4: Student wykorzystuje naukowe pozycje literaturowe w zakresie biologii rozwoju, posiada umiejętność przygotowywania i wygłaszania wystąpień ustnych, potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole (K_U02, K_U14, K_U20, K_U21) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student potrafi w przystępny sposób przekazać wiedzę o najnowszych osiągnięciach biologii rozwoju i embriologii eksperymentalnej oraz wyjaśnić zasadność prowadzenia badań w tym zakresie (K_K01, K_K03, K_K06, K_K07). K2: Student docenia wartość ustawicznego kształcenia i aktualizowania swojej wiedzy korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących specjalistycznych nauk biologicznych (K_K02, K_K05, K_K06). K3: Student krytycznie odnosi się do obiegowych opinii i analizuje je w oparciu o zdobytą wiedzę oraz potrafi pracować indywidualnie lub w zespole (K_K01, K_K05, K_K06, K_K09, K_K10). |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: - wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi Metody dydaktyczne eksponujące i poszukujące: - ćwiczenia laboratoryjne o charakterze eksperymentalno-analitycznym; studenci realizują zadania w zespołach 2-osobowych (grupa ćwiczeniowa liczy maksymalnie 8 osób) z uwzględnieniem metodyki prowadzonych doświadczeń i obserwacji diagnostycznych oraz zgodnie z podstawowymi zasadami BHP dotyczącymi pracy laboratoryjnej z materiałem biologicznym i odczynnikami chemicznymi. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują współczesne podejście do embriologii klasycznej, obejmującej nie tylko embriogenezę, ale także poprzedzający ją etap skomplikowanych procesów komórkowych zachodzących w organizmach rodzicielskich, które prowadzą do powstania funkcjonalnych gamet. Na bazie tej wiedzy realizowany będzie główny cel przedmiotu – zapoznanie studentów z szeregiem metod i technik badawczych i diagnostycznych znajdujących szerokie zastosowanie w eksperymentalnej biologii rozwoju zwierząt i roślin w ujęciu rozwojowym, strukturalnym jak i podłożu molekularnym procesów związanych z procesem reprodukcji. |
Pełny opis: |
Realizacja przedmiotu w formie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych zakłada: (1) przekazanie najnowszej wiedzy z zakresu biologii rozwoju zwierząt i roślin oraz mechanizmów komórkowych funkcjonujących podczas procesów reprodukcyjnych u wybranych gatunków modelowych; (2) przedstawienie różnorodnych metod analizy materiału embriologicznego (od wytworzenia gamet do powstania zarodka) dla różnych celów badawczych i/lub diagnostycznych na poziomie histologicznym, cytologicznym i molekularnym, którego jakość decyduje o liczbie i kondycji potomstwa; (3) zapoznanie z diagnostyką zaburzeń w przebiegu gametogenezy i/lub embriogenezy, która jest kluczowa w badaniach dotyczących molekularnych podstaw biologii rozwoju organizmów, w których wykorzystuje się bezpłodne mutanty czy męsko-sterylne odmiany roślin. W trakcie zajęć omówione będą także wybrane zastosowania praktyczne osiągnięć współczesnej embriologii zwierząt dla celów badawczych i medycznych oraz eksperymentalnej embriologii roślin, której postęp umożliwia powstawanie nowych odmian roślin użytkowych, decyduje o wielkości plonów, czy też możliwościach wykorzystania odpowiednich gatunków roślin do fitoremediacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Twyman RM „Biologia rozwoju, krótkie wykłady”, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2001 2. Jura C, Klag J „Podstawy embriologii zwierząt i człowieka”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 3. Bednarska E „Zarys embriologii roślin okrytonasiennych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1994 4. Malepszy S „Biotechnologia roślin”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 5. Maleszewski M „Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt”, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2007 6. Litwin JA, Gajda M „Podstawy technik mikroskopowych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011 7. Kurczyńska EU, Borowska-Wykręt D „Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej”, Wydawnictwo Naukowe OWN, 2013 Literatura uzupełniająca: 1. Wybrane publikacje naukowe i popularno-naukowe (polsko- i anglojęzyczne). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania: zaliczenie na ocenę (ćwiczenia laboratoryjne) egzamin (wykład) Kryteria oceniania: - zaliczenie/egzamin pisemny, test wyboru zamknięty (K_W01, K_W03, K_W06, K_W08, K_W11, K_W12, K_W14, K_W16, K_W17, K_W21). - wymagany próg na ocenę dostateczną: 51-60% 61-70% - dostateczny plus 71-80% - dobry 81-90% - dobry plus 91-100% - bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Lenartowska | |
Prowadzący grup: | Marta Lenartowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują współczesne podejście do embriologii klasycznej, obejmującej nie tylko embriogenezę, ale także poprzedzający ją etap skomplikowanych procesów komórkowych zachodzących w organizmach rodzicielskich, które prowadzą do powstania funkcjonalnych gamet. Na bazie tej wiedzy realizowany będzie główny cel przedmiotu – zapoznanie studentów z szeregiem metod i technik badawczych i diagnostycznych znajdujących szerokie zastosowanie w eksperymentalnej biologii rozwoju zwierząt i roślin w ujęciu rozwojowym, strukturalnym jak i podłożu molekularnym procesów związanych z procesem reprodukcji. |
|
Pełny opis: |
Realizacja przedmiotu w formie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych zakłada: (1) przekazanie najnowszej wiedzy z zakresu biologii rozwoju zwierząt i roślin oraz mechanizmów komórkowych funkcjonujących podczas procesów reprodukcyjnych u wybranych gatunków modelowych; (2) przedstawienie różnorodnych metod analizy materiału embriologicznego (od wytworzenia gamet do powstania zarodka) dla różnych celów badawczych i/lub diagnostycznych na poziomie histologicznym, cytologicznym i molekularnym, którego jakość decyduje o liczbie i kondycji potomstwa; (3) zapoznanie z diagnostyką zaburzeń w przebiegu gametogenezy i/lub embriogenezy, która jest kluczowa w badaniach dotyczących molekularnych podstaw biologii rozwoju organizmów, w których wykorzystuje się bezpłodne mutanty czy męsko-sterylne odmiany roślin. W trakcie zajęć omówione będą także wybrane zastosowania praktyczne osiągnięć współczesnej embriologii zwierząt dla celów badawczych i medycznych oraz eksperymentalnej embriologii roślin, której postęp umożliwia powstawanie nowych odmian roślin użytkowych, decyduje o wielkości plonów, czy też możliwościach wykorzystania odpowiednich gatunków roślin do fitoremediacji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Twyman RM „Biologia rozwoju, krótkie wykłady”, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2001 2. Jura C, Klag J „Podstawy embriologii zwierząt i człowieka”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 3. Bednarska E „Zarys embriologii roślin okrytonasiennych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1994 4. Malepszy S „Biotechnologia roślin”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 5. Maleszewski M „Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt”, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2007 6. Litwin JA, Gajda M „Podstawy technik mikroskopowych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011 7. Kurczyńska EU, Borowska-Wykręt D „Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej”, Wydawnictwo Naukowe OWN, 2013 Literatura uzupełniająca: 1. Wybrane publikacje naukowe i popularno-naukowe (polsko- i anglojęzyczne). |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Lenartowska | |
Prowadzący grup: | Marta Lenartowska, Piotr Wasąg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują współczesne podejście do embriologii klasycznej, obejmującej nie tylko embriogenezę, ale także poprzedzający ją etap skomplikowanych procesów komórkowych zachodzących w organizmach rodzicielskich, które prowadzą do powstania funkcjonalnych gamet. Na bazie tej wiedzy realizowany będzie główny cel przedmiotu – zapoznanie studentów z szeregiem metod i technik badawczych i diagnostycznych znajdujących szerokie zastosowanie w eksperymentalnej biologii rozwoju zwierząt i roślin w ujęciu rozwojowym, strukturalnym jak i podłożu molekularnym procesów związanych z procesem reprodukcji. |
|
Pełny opis: |
Realizacja przedmiotu w formie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych zakłada: (1) przekazanie najnowszej wiedzy z zakresu biologii rozwoju zwierząt i roślin oraz mechanizmów komórkowych funkcjonujących podczas procesów reprodukcyjnych u wybranych gatunków modelowych; (2) przedstawienie różnorodnych metod analizy materiału embriologicznego (od wytworzenia gamet do powstania zarodka) dla różnych celów badawczych i/lub diagnostycznych na poziomie histologicznym, cytologicznym i molekularnym, którego jakość decyduje o liczbie i kondycji potomstwa; (3) zapoznanie z diagnostyką zaburzeń w przebiegu gametogenezy i/lub embriogenezy, która jest kluczowa w badaniach dotyczących molekularnych podstaw biologii rozwoju organizmów, w których wykorzystuje się bezpłodne mutanty czy męsko-sterylne odmiany roślin. W trakcie zajęć omówione będą także wybrane zastosowania praktyczne osiągnięć współczesnej embriologii zwierząt dla celów badawczych i medycznych oraz eksperymentalnej embriologii roślin, której postęp umożliwia powstawanie nowych odmian roślin użytkowych, decyduje o wielkości plonów, czy też możliwościach wykorzystania odpowiednich gatunków roślin do fitoremediacji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Twyman RM „Biologia rozwoju, krótkie wykłady”, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2001 2. Jura C, Klag J „Podstawy embriologii zwierząt i człowieka”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 3. Bednarska E „Zarys embriologii roślin okrytonasiennych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1994 4. Malepszy S „Biotechnologia roślin”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 5. Maleszewski M „Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt”, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2007 6. Litwin JA, Gajda M „Podstawy technik mikroskopowych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011 7. Kurczyńska EU, Borowska-Wykręt D „Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej”, Wydawnictwo Naukowe OWN, 2013 Literatura uzupełniająca: 1. Wybrane publikacje naukowe i popularno-naukowe (polsko- i anglojęzyczne). |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Lenartowska | |
Prowadzący grup: | Marta Lenartowska, Piotr Wasąg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują współczesne podejście do embriologii klasycznej, obejmującej nie tylko embriogenezę, ale także poprzedzający ją etap skomplikowanych procesów komórkowych zachodzących w organizmach rodzicielskich, które prowadzą do powstania funkcjonalnych gamet. Na bazie tej wiedzy realizowany będzie główny cel przedmiotu – zapoznanie studentów z szeregiem metod i technik badawczych i diagnostycznych znajdujących szerokie zastosowanie w eksperymentalnej biologii rozwoju zwierząt i roślin w ujęciu rozwojowym, strukturalnym jak i podłożu molekularnym procesów związanych z procesem reprodukcji. |
|
Pełny opis: |
Realizacja przedmiotu w formie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych zakłada: (1) przekazanie najnowszej wiedzy z zakresu biologii rozwoju zwierząt i roślin oraz mechanizmów komórkowych funkcjonujących podczas procesów reprodukcyjnych u wybranych gatunków modelowych; (2) przedstawienie różnorodnych metod analizy materiału embriologicznego (od wytworzenia gamet do powstania zarodka) dla różnych celów badawczych i/lub diagnostycznych na poziomie histologicznym, cytologicznym i molekularnym, którego jakość decyduje o liczbie i kondycji potomstwa; (3) zapoznanie z diagnostyką zaburzeń w przebiegu gametogenezy i/lub embriogenezy, która jest kluczowa w badaniach dotyczących molekularnych podstaw biologii rozwoju organizmów, w których wykorzystuje się bezpłodne mutanty czy męsko-sterylne odmiany roślin. W trakcie zajęć omówione będą także wybrane zastosowania praktyczne osiągnięć współczesnej embriologii zwierząt dla celów badawczych i medycznych oraz eksperymentalnej embriologii roślin, której postęp umożliwia powstawanie nowych odmian roślin użytkowych, decyduje o wielkości plonów, czy też możliwościach wykorzystania odpowiednich gatunków roślin do fitoremediacji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Twyman RM „Biologia rozwoju, krótkie wykłady”, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2001 2. Jura C, Klag J „Podstawy embriologii zwierząt i człowieka”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 3. Bednarska E „Zarys embriologii roślin okrytonasiennych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1994 4. Malepszy S „Biotechnologia roślin”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 5. Maleszewski M „Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt”, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2007 6. Litwin JA, Gajda M „Podstawy technik mikroskopowych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011 7. Kurczyńska EU, Borowska-Wykręt D „Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej”, Wydawnictwo Naukowe OWN, 2013 Literatura uzupełniająca: 1. Wybrane publikacje naukowe i popularno-naukowe (polsko- i anglojęzyczne). |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Lenartowska | |
Prowadzący grup: | Marta Lenartowska, Piotr Wasąg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują współczesne podejście do embriologii klasycznej, obejmującej nie tylko embriogenezę, ale także poprzedzający ją etap skomplikowanych procesów komórkowych zachodzących w organizmach rodzicielskich, które prowadzą do powstania funkcjonalnych gamet. Na bazie tej wiedzy realizowany będzie główny cel przedmiotu – zapoznanie studentów z szeregiem metod i technik badawczych i diagnostycznych znajdujących szerokie zastosowanie w eksperymentalnej biologii rozwoju zwierząt i roślin w ujęciu rozwojowym, strukturalnym jak i podłożu molekularnym procesów związanych z procesem reprodukcji. |
|
Pełny opis: |
Realizacja przedmiotu w formie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych zakłada: (1) przekazanie najnowszej wiedzy z zakresu biologii rozwoju zwierząt i roślin oraz mechanizmów komórkowych funkcjonujących podczas procesów reprodukcyjnych u wybranych gatunków modelowych; (2) przedstawienie różnorodnych metod analizy materiału embriologicznego (od wytworzenia gamet do powstania zarodka) dla różnych celów badawczych i/lub diagnostycznych na poziomie histologicznym, cytologicznym i molekularnym, którego jakość decyduje o liczbie i kondycji potomstwa; (3) zapoznanie z diagnostyką zaburzeń w przebiegu gametogenezy i/lub embriogenezy, która jest kluczowa w badaniach dotyczących molekularnych podstaw biologii rozwoju organizmów, w których wykorzystuje się bezpłodne mutanty czy męsko-sterylne odmiany roślin. W trakcie zajęć omówione będą także wybrane zastosowania praktyczne osiągnięć współczesnej embriologii zwierząt dla celów badawczych i medycznych oraz eksperymentalnej embriologii roślin, której postęp umożliwia powstawanie nowych odmian roślin użytkowych, decyduje o wielkości plonów, czy też możliwościach wykorzystania odpowiednich gatunków roślin do fitoremediacji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Twyman RM „Biologia rozwoju, krótkie wykłady”, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2001 2. Jura C, Klag J „Podstawy embriologii zwierząt i człowieka”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 3. Bednarska E „Zarys embriologii roślin okrytonasiennych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1994 4. Malepszy S „Biotechnologia roślin”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 5. Maleszewski M „Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt”, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2007 6. Litwin JA, Gajda M „Podstawy technik mikroskopowych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011 7. Kurczyńska EU, Borowska-Wykręt D „Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej”, Wydawnictwo Naukowe OWN, 2013 Literatura uzupełniająca: 1. Wybrane publikacje naukowe i popularno-naukowe (polsko- i anglojęzyczne). |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.