Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-SIW-PPS-1-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Udział w wykładzie - 15 godzin

Udział w ćwiczeniach - 15 godzin

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin

Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 15 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W06 - w zaawansowanym stopniu zna i rozumie teorie naukowe dotyczące sportu, rozwoju jednostek i grup społecznych oraz kierunki ich rozwoju oraz metodologię badań społecznych i biologicznych

K_W07 - w zaawansowanym stopniu zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy człowieka jako twórcy zdrowego stylu życia i podmiotu konstytuującego struktury społeczne w zakresie sportu i wellness oraz zasady ich funkcjonowania

K_W09 - w zaawansowanym stopniu zna i rozumie teoretyczne podstawy działań interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży, seniorów, zawodników i klientów oraz różnych grup społecznych, a także zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U04 - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu poszerzania działalności sportowo-rekreacyjnej oraz rozwiązywania złożonych problemów pojawiających się w czasie realizacji zadań sportowo-rekreacyjnych i zdrowotnych

K_U07 - potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy w obszarze sportu i wellness oraz relacje między nimi, z wykorzystaniem wiedzy z nauk społecznych

K_U09 - potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu z nauk społecznych


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K02 - zna wartość zdobytej wiedzy i umiejętności i na ich podstawie rozwiązuje problemy poznawcze i praktyczne, a także docenia znaczenie zdobytej wiedzy dla skuteczności i efektywności działania oraz wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych

K_K06 - jest zdolny do okazywania szacunku wobec dzieci i młodzieży, seniorów, zawodników, klientów i różnych grup społecznych oraz troski o ich dobro, a także odpowiedzialnego pełnienia funkcji zawodowych

Metody dydaktyczne:

- metody ewaluacyjne

- metody integracyjne

- metody odnoszące się do autentycznych sytuacji

- metody służące prezentacji treści

- metody wymiany i dyskusji


Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Wykłady i ćwiczenia z Podstaw psychologii mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawowe zagadnienia z psychologii. Zaprezentowana zostanie współczesna wiedza psychologiczna dotycząca funkcjonowania człowieka, szczególnie funkcjonowania młodego człowieka w środowiskach wychowawczych. Student nabędzie także podstawowe umiejętności konieczne do prowadzenia lekcji, autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem, a także stosowania w pracy wzmocnień pozytywnych i negatywnych.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu realizowane są następujące treści programowe:

Wykład:

1. Przedmiot i cele psychologii.

2. Obserwacja i eksperyment jako metody badań stosowane w psychologii.

3. Czym zdeterminowane jest zachowanie człowieka w ujęciu różnych koncepcji psychologicznych.

4. Rola wzmocnień pozytywnych i negatywnych w regulowaniu zachowania człowieka.

5. W jaki sposób człowiek poznaje świat? Funkcjonowanie i rola procesów poznawczych - spostrzegania, myślenia, pamięci, uwagi.

6. Pojęcie frustracji i stresu psychologicznego.

7. Sposoby radzenia sobie ze stresem.

Ćwiczenia:

1. Znaczenie emocji i motywacji w sporcie; dojrzałość emocjonalna; motywacja osiągnięć.

2. Procesy uczenia się. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne.

3. Psychologia różnic indywidualnych. Osobowość człowieka.

4. Wybrane zagadnienia z komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

5. Techniki aktywnego słuchania, komunikat Ja, blokady komunikacyjne.

6. Psychologiczne aspekty wywierania wpływu na innych.

7. Formy pomocy psychologicznej.

Literatura:

M. Argyle, "Psychologia stosunków międzyludzkich", PWN, Warszawa, 2002

R. B. Cialdini , "Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka" GWP, Gdańsk, 2009

R. J. Gerrig, P. G. Zimbardo, „Psychologia i życie”, PWN, Warszawa, 2006

J. Kozielecki, "Koncepcje psychologiczne człowieka", Wydawnictwo Akademickie Żak, 2000

D. G. Leathers, "Komunikacja niewerbalna", PWN, Warszawa, 2007

G. Mietzel, „Wprowadzenie do psychologii”, GWP, Gdańsk, 2002

A. Wadeley, A. Birch, T. Malim, "Wprowadzenie do psychologii", PWN, Warszawa, 2000

B. Wojciszke, "Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej" seria: Wykłady z Psychologii, t. 8, Scholar, Warszawa, 2009

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny w formie testu - ocena dostateczna 50% +1

Ćwiczenia: przygotowanie prezentacji na zadany temat; obecność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Banasiak
Prowadzący grup: Małgorzata Banasiak, Agata Wołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Wołowska
Prowadzący grup: Agata Wołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania psychicznego człowieka; zna podstawowe terminy z zakresu psychologii ogólne i społecznej.

Pełny opis:

Student zna elementarną terminologię używaną w psychologii, rozumie jej źródła oraz zastosowanie. Student zna wybrane koncepcje psychologiczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej.

Literatura:

M. Argyle, "Psychologia stosunków międzyludzkich", PWN, Warszawa, 2002

R. B. Cialdini , "Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka" GWP, Gdańsk, 2009

R. J. Gerrig, P. G. Zimbardo, „Psychologia i życie”, PWN, Warszawa, 2006

J. Kozielecki, "Koncepcje psychologiczne człowieka", Wydawnictwo Akademickie Żak, 2000

D. G. Leathers, "Komunikacja niewerbalna", PWN, Warszawa, 2007

G. Mietzel, „Wprowadzenie do psychologii”, GWP, Gdańsk, 2002

A. Wadeley, A. Birch, T. Malim, "Wprowadzenie do psychologii", PWN, Warszawa, 2000

B. Wojciszke, "Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej" seria: Wykłady z Psychologii, t. 8, Scholar, Warszawa, 2009

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Wołowska
Prowadzący grup: Agata Wołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania psychicznego człowieka; zna podstawowe terminy z zakresu psychologii ogólne i społecznej.

Pełny opis:

Student zna elementarną terminologię używaną w psychologii, rozumie jej źródła oraz zastosowanie. Student zna wybrane koncepcje psychologiczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej.

Literatura:

M. Argyle, "Psychologia stosunków międzyludzkich", PWN, Warszawa, 2002

R. B. Cialdini , "Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka" GWP, Gdańsk, 2009

R. J. Gerrig, P. G. Zimbardo, „Psychologia i życie”, PWN, Warszawa, 2006

J. Kozielecki, "Koncepcje psychologiczne człowieka", Wydawnictwo Akademickie Żak, 2000

D. G. Leathers, "Komunikacja niewerbalna", PWN, Warszawa, 2007

G. Mietzel, „Wprowadzenie do psychologii”, GWP, Gdańsk, 2002

A. Wadeley, A. Birch, T. Malim, "Wprowadzenie do psychologii", PWN, Warszawa, 2000

B. Wojciszke, "Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej" seria: Wykłady z Psychologii, t. 8, Scholar, Warszawa, 2009

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)