Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Philosophical aspects of security

General data

Course ID: 2751-BN-S1-1-FAB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0228) Arts and humanities, interdisciplinary programmes The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Philosophical aspects of security
Name in Polish: Filozoficzne aspekty bezpieczeństwa
Organizational unit: Faculty of Political and Security Sciences
Course groups: (in Polish) Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 1 rok - studia stacjonarne - sem. zim
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Przedmiot dostępny dla wszystkich studentów.

Type of course:

(in Polish) przedmiot obowiązkowy

Total student workload:

(in Polish) 60 godzin, w tym:

- 30 godzin – aktywne uczestnictwo w zajęciach, w tym udział w końcowym kolokwium z przedmiotu (1 ECTS)

- 30 godzin – indywidualna lektura materiałów źródłowych oraz inne formy przygotowania do zajęć (1 ECTS)

Expository teaching methods:

- discussion
- informative (conventional) lecture
- narration
- participatory lecture
- problem-based lecture

Exploratory teaching methods:

- brainstorming
- case study
- classic problem-solving
- expert panels
- Oxford
- practical
- round table
- SWOT

Online teaching methods:

- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking

Full description: (in Polish)

1. Filozoficzne aspekty bezpieczeństwa - zajęcia wprowadzające.

Wprowadzenie w problematykę zajęć. Definicja bezpieczeństwa i wskazanie filozoficznych zagadnień związanych z problematyka bezpieczeństwa. Omówienie tematyki zajęć oraz omawianych lektur. Charakterystyka warunków zaliczenia przedmiotu oraz efektów uczenia się.

2. Bezpieczeństwo personalne: Isaiah Berlin i wolność człowieka

3. Bezpieczeństwo personalne: Michael Walzer i tolerancja

4. Bezpieczeństwo personalne: John Stuart Mill i autonomia jednostki

5. Bezpieczeństwo personalne: Zygmunt Bauman i współczesna moralność

6. Bezpieczeństwo personalne: debata oksfordzka

7. Bezpieczeństwo społeczne i ekonomiczne: Thomas Pikkety i państwo socjalne

8. Bezpieczeństwo społeczne i ekonomiczne: David Graeber i praca bez sensu

9. Bezpieczeństwo społeczne i ekonomiczne: John Rawls i idea sprawiedliwości

10. Bezpieczeństwo społeczne i ekonomiczne: debata oksfordzka

11. Bezpieczeństwo globalne: Anthony Giddens i społeczeństwo ryzyka

12. Bezpieczeństwo globalne: Anthony Giddens i świat ryzyka

13. Bezpieczeństwo globalne: Ulrich Beck i globalizacja ryzyka

14. Bezpieczeństwo globalne:

15. Filozofia współczesna wobec problemów bezpieczeństwa - podsumowanie.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa do poszczególnych zajęć:

Zajęcia 1:

Brak tekstu do przeczytania. Wykład wprowadzający w zagadnienia przedmiotu.

Zajęcia 2:

Berlin I., Dwie koncepcje wolności, [w:] tegoż, Cztery eseje o wolności, przeł. J. Łoziński, Wydawnictwo Zysk i S-ka, s. 183-221.

Zajęcia 3:

Walzer M., Pięć form rządów tolerancji, [w:] tegoż, O tolerancji, przeł. T. Baszniak, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1999, s. 25-50.

Zajęcia 4:

Mill J. S., O granicach władzy społeczeństwa nad jednostką. przeł. J. Starkel, [w:] tegoż, Pisma o wolności i szczęściu, pod red. B. Barana, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2017, s. 84-102.

Zajęcia 5:

Bauman Z., Moralne obowiązki, etyczne zasady, [w:] tegoż, Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman i J. Tokarska-Bakir, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2012, s. 27-55.

Zajęcia 6:

Murphy T., Ethics, Politics, and Types of Justice, (2011) 2(1) "Transnational Legal Theory" 2011, Vol. 2, No. 1, s. 135–143. Tekst dostępny online: https://www.researchgate.net/publication/263385968_Ethics_Politics_and_Types_of_Justice [15.02.2020].

Zajęcia 7:

Pikkety T., Państwo socjalne na XXI wiek, [w:] tegoż, Kapitał w XXI wieku, przeł. A. Bilik, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013, s. 581-611

Zajęcia 8:

Graeber D., Czym jest praca bez sensu?, [w:] tegoż, Praca bez sensu, przeł. M. Denderski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018, s. 26-66.

Zajęcia 9:

Rawls J., Zasady sprawiedliwości, [w:] Teoria sprawiedliwości, przeł. M. Panufnik, J. Pasek i A. Romaniuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 98-126.

Zajęcia 10:

O'Boyle E. J., Principles of Economic Justice: Marketplace and Workplace Applications, "Forum for Social Economics" 2004-2005, Vol. 34, No. 1-2. Tekst dostępny online: https://www.researchgate.net/publication/23961969_Principles_of_Economic_Justice_Marketplace_and_Workplace_Applications [15.02.2020].

Zajęcia 11:

Giddens A., Los, ryzyko i bezpieczeństwo, [w:] tegoż, Nowoczesność i tożsamość, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 150-197 (pierwsza połowa tekstu).

Zajęcia 12:

Giddens A., Los, ryzyko i bezpieczeństwo, [w:] tegoż, Nowoczesność i tożsamość, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 150-197 (druga połowa tekstu).

Zajęcia 13:

Beck U., O logice podziału bogactwa i ryzyka, Globalizacja ryzyka cywilizacyjnego oraz Utopia społeczeństwa światowego, [w:] tegoż, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, s. 27-33, 48-58 oraz 60-65.

Zajęcia 14:

Baranzini A., Chesney M., The impact of possible climate catastrophes on global warming policy, "Energy Policy" 2003 (June), Vol. 31, No. 8, s. 691-701.

Zajęcia 15:

Brak tekstu do przeczytania. Zajęcia podsumowujące i kolokwium końcowe.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Sławomir Drelich
Group instructors: Sławomir Drelich
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)