Koncepcje operacyjne prowadzenia współczesnych wojen i konfliktów zbrojnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-BN-S1-2-SP-KOPW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Koncepcje operacyjne prowadzenia współczesnych wojen i konfliktów zbrojnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 2 rok - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | I. Godziny kontaktowe: - 15 godz. ćwiczenia II. Praca własna studenta: - 20 godz. przygotowanie do analizy, case studies, prezentacji wyników pracy (analiza prognostyczna). - 20 godz. zespołowe przygotowanie raportu analitycznego na zadany problem; - 20 godz. przygotowanie do zaliczeń cząstkowych |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1: Posiada podstawową wiedzę w zakresie współczesnych koncepcji prowadzenia operacji wojskowych w ujęciu teoretycznym i modelowym; W 2: Ma wiedzę na temat zależności między polityką a siłami zbrojnymi (siły zbrojne jako narzędzie prowadzenia polityki i kształtowania bezpieczeństwa). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1: Posiada umiejętność analizowania współczesnych koncepcji prowadzenia operacji wojskowych w złożonym środowisku bezpieczeństwa. U 2: Posiada umiejętność modelowania i prognozowania ewolucji współczesnych konfliktów zbrojnych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1: Potrafi podjąć dyskusję w zakresie trendów związanych z rozwojem nowych koncepcji prowadzenia działań we wszystkich domenach operacyjnych w kontekście zmian w środowisku bezpieczeństwa. |
Metody dydaktyczne: | - Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe - Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu - Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, symulacje z użyciem komputera - Praca na podstawie opracowań źródłowych, dyskusja, praca w grupach. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci podejmować będą dyskurs na temat przeszłych i rozwijanych obecnie w świecie, w tym w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego, koncepcjach wykorzystania sił zbrojnych (wojsk lądowych, marynarki wojennej, sił specjalnych, sił powietrznych, wojsk cybernetycznych i kosmicznych) w warunkach ewolucji środowiska bezpieczeństwa (operacyjnego). |
Pełny opis: |
T1: Wprowadzenie do przedmiotu - 1 godz. T2: Podstawy myślenia operacyjnego - 2 godz. T3: Analiza wybranych współczesnych koncepcji operacyjnych - 12 godz. T3/1: Koncepcja wojny powietrzno-lądowej - 2 godz. T3/2: Koncepcja "Effects-Based Operations" - 2 godz. T3/3: Koncepcja rosyjskiej "Wojny nowej generacji" - 2 godz. T3/4: Koncepcja "Multi Domain Operations" - 2 godz. T3/5: Koncepcje emergentne: "Counter-Insurgency - COIN", "Swarm Drones" i "Loyal Wingman" - 2 godz. T3/6: Koncepcja chińskich trzech wojen "San zhong zhanfa" - 2 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - J. Spisak, Myślenie operacyjne i jego zastosowanie w projektowaniu operacyjnym, Uniwersytet Obrony, Brno, 2016. - P. K. Davis, Effects-Based Operations. A Grand Challenge for the Analytical Community, RAND Corporation, 2001. - D. Livermore, China’s „Three Warfares” In Theory and Practice in the South China Sea. Georgetown Security Studies Review, 2018. - T. Timothy, Russia’s Forms and Methods of Military Operations, Military Review, May-June 2018. - I. Browers, Multi_domain Operations a Window Into the Future Operational Environment, Centre for Joint Operations, Institute for Military Operations, Royal Danish Defence College, 2022. - J. L. Romjue, From Active Defence to Air-Land Battle, TRADOC, June 1984. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z zajęć składają się: 1) obecność na zajęciach (dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną); 2) aktywność na zajęciach; 3) zaliczenie kolokwium. Kolokwium będzie oceniane w skali 0-40 punktów. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie 20 punktów. Punktom odpowiadają oceny: 0-19 pkt – ocena niedostateczna 20-24 – ocena dostateczna 25-28 – ocena dostateczna plus 29-33 – ocena dobra 34-37 – ocena dobra plus 38-40 – ocena bardzo dobra Ocenę końcową stanowi średnia ważona ocen za aktywność (0,2) i kolokwium (0,8). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Reczkowski | |
Prowadzący grup: | Robert Reczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Reczkowski | |
Prowadzący grup: | Robert Reczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.