Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Organy administracji w bezpieczeństwie państwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2751-BN-S1-2-SP-OA Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
Nazwa przedmiotu: Organy administracji w bezpieczeństwie państwa
Jednostka: Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Grupy: Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 2 rok - przedmioty specjalizacyjne
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

3 pkt.: 1 godziny kontaktowe; 1 przygotowanie do zajęć; 1 przygotowanie do kolokwium końcowego

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma podstawową wiedzę o najważniejszych podmiotach właściwych w sprawach bezpieczeństwa wewnętrznego, ich strukturze, funkcjach oraz podstawach prawnych funkcjonowania. (K_W02)


W2: Ma podstawową wiedzę w zakresie podstawowych instytucji i podmiotów ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego, w tym prawnych regulacjach na temat procedury oraz materialnych oraz formalnych podstaw ich działań. (K_W03)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Prawidłowo posługuje się normami prawnymi z wybranych dziedzin prawa w celu oceny kwalifikacji prawnej danego stanu lub zdarzenia. (K_U01)


U2: Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym właściwym dla nauk o bezpieczeństwie. (K_U05)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Posiada przygotowanie do pracy w instytucjach publicznych (K_K04)


K2: Posiada przygotowanie do pracy w instytucjach z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego, w tym zarządzania kryzysowego. (K_K02)


Metody dydaktyczne:

Metody stosowane w toku zajęć to prezentacje prowadzącego, krótkie wystąpienia ustne studentów oraz moderowane dyskusje.

Skrócony opis:

- Uczestnicy zobowiązani są przygotować wystąpienia na zadany temat;

- Czas na wszystkie wystąpienia podczas jednych zajęć to nie więcej niż 40 minut;

- Pozostali uczestnicy słuchają i robią notatki;

- Po wystąpieniach słuchacze prezentują swoją ocenę danej przestrzeni instytucjonalnej z podziałem na silne i słabe strony;

- Mile widziane propozycje zmian!

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do tematyki przedmiotu. Omówienie zasad uzyskania zaliczenia.

2. Podstawowe zagadnienia z zakresu nauk o administracji publicznej.

a. Samodzielne opracowanie przed zajęciami i dyskusja w toku spotkania na temat następujących definicji pojęć podstawowych: państwo, władza, władza publiczna, administracja, administracja (publiczna/niepubliczna), zarządzanie, kierowanie, nadzór, kontrola, konstytucjonalizm, biurokratyzm, zadanie publiczne, organ, służba cywilna, samorząd, subsydiarność (pomocniczość), decentralizacja, centralizacja, dewolucja, delegacja, koncentracja, dekoncentracja, autonomia, federacja, zależność hierarchiczna, osobowość prawna, wspólnota, kolegialność, jednoosobowość, resort (zasada resortowości)

3. Podstawowe zasady organizacji i działania administracji publicznej.

a. J. Malec, Historyczne modele rozwoju biurokracji, [w:] Biurokracja. Fenomen władzy politycznej w strukturach administracji, pod red. K. Zuby, Toruń 2007, s. 17–26.

b. C.J. Olbromski, Klasyczny model biurokracji Maxa Webera, [w:] Biurokracja. Fenomen władzy politycznej w strukturach administracji, pod red. K. Zuby, Toruń 2007, s. 27–41.

4. Historia administracji publicznej w Polsce

a. W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764–1989, Warszawa 2007, s. 303-350, 395–434.

5. Zasada decentralizacji oraz pomocniczości w funkcjonowaniu administracji publicznej

a. L. Habuda, Decentralizacja vs centralizacja administracji w strukturze zasadniczego terytorialnego podziału kraju, Toruń 2009, s. 128–175.

b. Ch. Millon-Delson, Zasada subsydiarności – założenia, historia oraz problemy współczesne, [w:] Sybsydiarność, pod red. D. Milczarka, Warszawa 1996, s. 41-52.

6. Podstawy ustroju administracji rządowej centralnej i terenowej

a. J. Sługocki, Prawo administracyjne. Podstawowe zagadnienia ustrojowe, Warszawa 2007, s. 61–181.

7. Podstawy ustroju samorządu terytorialnego w Polsce

a. H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2009, s. 115–129, 214–243.

8. Administracja publiczna w Polsce w sferze bezpieczeństwa

a. Gołębiowska, B. Zientarski, Organy administracji rządowej i samorządowej w sferze bezpieczeństwa i porządku publicznego, [w:] Administracja publiczna w systemie bezpieczeństwa państwa, pod red. A. Gołębiowskiej i B. Zientarskiego, Warszawa 2017, s. 9–28.

9. Modele administracji publicznej państwa narodowego i ich dynamika.

a. H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Warszawa 2004, s. 29–64.

b. S. Mazur, Narodowe modele administracji publicznej, [w:] Administracja publiczna, pod red. J. Hausnera, Warszawa 2005, s. 63–86.

10. Procesy decyzyjne w administracji publicznej.

a. A. Habuda, L. Habuda, Teorie decyzji w odniesieniu do administracji publicznej, [w:] Administracja i polityka. Proces decyzyjny w administracji publicznej, pod red. L. Habudy, Wrocław 2000, s. 11–30.

b. I. Macek, Aksjologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w administracji publicznej, [w:] Administracja i polityka. Proces decyzyjny w administracji publicznej, pod red. L. Habudy, Wrocław 2000, s. 77–95.

11. Kontrola administracji publicznej.

a. M. Możdżeń-Marcinkowski, Wstęp do prawa administracyjnego ogólnego, Warszawa 2009, s. 194–205.

b. J. Sługocki, Prawo administracyjne. Podstawowe zagadnienia ustrojowe, Warszawa 2007, s. 389–410.

12. Administracja w systemie politycznym.

a. K. Zuba, Biurokracja jako podmiot polityczny w demokracji, [w:] Biurokracja. Fenomen władzy politycznej w strukturach administracyjnych, Toruń 2007, s. 107–123.

b. H. Izdebski, , Od administracji publicznej do public governance, „Zarządzanie publiczne” nr 1/2007, s. 7–20.

13. Organizacja i techniki pracy administracji.

a. A. Schick, Państwo sprawne. Rozmyślania nad koncepcją, która nie doczekała się jeszcze realizacji, choć jej czas już nadszedł, [w:] Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, pod red. J. Czaputowicza, Warszawa 2008 r., s. 23–51.

b. R. Przybyszewski, Administracja publiczna wobec przemian społecznoekonomicznych epoki informacyjnej, Toruń 2009, s. 129–166.

14. Wyzwania ciągłości działania

a. P. Gromek, Ciągłość działania administracji publicznej wobliczu zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego, [w:] Administracja publiczna w systemie bezpieczeństwa państwa, pod red. A. Gołębiowskiej i B. Zientarskiego, Warszawa 2017, s. 107–122.

15. Kolokwium końcowe

Literatura:

Literatura podstawowa:

(patrz harmonogram zajęć)

Literatura rozszerzająca:

Boć, J., Błaś, A.,& Jeżewski, J. (2004). Administracja publiczna. Warszawa.

Bordo, A. (2006). Samorząd terytorialny: system prawnofinansowy. Warszawa.

Czaputowicz, J. (2005). Administracja publiczna. Warszawa.

Dolnicki, B. (2003). Samorząd terytorialny. Kraków.

Gizicki, W. (2008). Polityczne uwarunkowania bezpieczeństwa europejskiego. Toruń.

Guła, P., Tarnawski P., & Zubrzycki W. (2005). Terroryzm – zagrożenia i przeciwdziałanie. Kraków.

Izdebski, H. (2009). Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności. Warszawa.

Leoński, Z. (2006). Samorząd terytorialny w Polsce. Warszawa.

Lutrzykowski, A., & Marszałek-Kawa, J. (Red.). (2008). Samorząd terytorialny w Polsce i w Europie. Toruń.

Łoś-Nowak, T. (Red.). (2009). Organizacje w stosunkach międzynarodowych. Istota – mechanizmy działania – zasięg. Wrocław.

Marszałek-Kawa, J. (Red.). (2007). Samorząd terytorialny. Studium politologiczne.Toruń.

Mołdawa, T., Wojtaszczyk, K. A., Małecki, M. (2003). Administracja publiczna w procesie dostosowania państwa do Unii Europejskiej. Warszawa.

Nowacka, E. J. (2006). Polski samorząd terytorialny. Warszawa.

Nye jr., J. S. (2009), Konflikty międzynarodowe. Wprowadzenie do teorii i historii. Warszawa.

Patrzałek, L. (1999). Finanse samorządowe. Wrocław.

Sarnecki, P. (Red.). (2005). Samorząd terytorialny. Warszawa.

Supernat, J. (2005). Europejska przestrzeń administracyjna (zagadnienia wybrane). Wrocław.

Tarno, J. (Red.). (2004). Samorząd terytorialny w Polsce. Warszawa.

Tarno, J.P., Sieniuć, M., Sulimirski, J., & Wyporska J. Samorząd terytorialny w Polsce. Warszawa.

Trzciński, K. (2006). Obywatelstwo w Europie. Z dziejów idei i instytucji. Warszawa.

Urban, A. (2009). Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Warszawa.

Wiszniowski, R. (2005). Administracja i polityka. Europejska administracja publiczna. Wrocław.

Wiszniowski, R. (2007). Administracja i polityka. Europejska administracja publiczna. Wrocław.

Żukrowska, K. (Red.). (2011). Bezpieczeństwo międzynarodowe. Przegląd aktualnego stanu. Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Punktacja aktywności na zajęciach.

Kolokwium końcowe.

Skala ocen:

0-12 ndst

13-14 dst

15-16 dst +

17-18 db

19-20 db +

21-25 bdb

Uzyskanie 11 punktów za aktywność zwalnia z kolokwium końcowego.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-26 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Popławski
Prowadzący grup: Mariusz Popławski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-25 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Popławski
Prowadzący grup: Mariusz Popławski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Amrozy
Prowadzący grup: Katarzyna Amrozy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest omówienie podstawowych zagadnień dotyczących działalności organów administracji w bezpieczeństwie państwa, na przykładzie konkretnych zagadnień.

Pełny opis:

Omawiane zagadnienia:

1. Relacje między władzą a służbami w zakresie bezpieczeństwa

2. Zadania i kompetencje Prezydenta oraz BBN, RBN, Rada Gabinetowa

3. Zadania i kompetencje Rady Ministrów oraz Prezesa Rady Ministrów

4. Zadania i kompetencje ministra właściwego ds. wewnętrznych

5. Zadania i kompetencje Ministra Koordynatora Służb Specjalnych

6. Zadania i kompetencje Ministra Obrony Narodowej

7. Zadania i kompetencje Ministra Sprawiedliwości

8. Służby podległe Prezesowi Rady Ministrów

9. Służby podległe ministrowi właściwemu ds. wewnętrznych

10. Służby podległe Ministrowi Obrony Narodowej

11. Służby podległe Ministrowi Sprawiedliwości

12. Zadania i kompetencje Sejmu oraz sejmowe komisje

Pozostałe tematy do wyboru:

Współpraca samorządu terytorialnego z policją, tworzenie straży gminnych oraz kwestie związane z monitoringiem (także kamery dla policjantów);

Partycypacja społeczna na rzecz poprawy bezpieczeństwa lokalnego (w tym straże obywatelskie, dostęp do broni) oraz profilaktyka i programy zapobiegania przestępczości;

Zadania i wyzwania dla organów w zakresie bezpieczeństwa zdrowia oraz bezpieczeństwa żywności.

Literatura:

Czupryk M., Dunaj K., Karpiuk M., Prokop K., Bezpieczeństwo państwa. Zagadnienia prawne i administracyjne, Olsztyn 2016.

Dana A., Policja w systemie administracji publicznej. Prawne formy, metody i środki działania, Siedlce 2017.

Kitler W., Zadania obronne samorządu terytorialnego. Materiał studyjny, Warszawa 2019.

Stelmach J., Instytucje bezpieczeństwa narodowego, Wrocław 2016.

Ściborek Z. (red. nauk.), Podsystem niemilitarny w przygotowaniach obronnych RP, Toruń 2017.

Ura E., Pieprzny S., Problemy współczesnej administracji publicznej w Polsce, Rzeszów 2016.

Ura E., Pieprzny S., Służby i formacje mundurowe w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego Rzeczpospolitej Polskiej, Rzeszów 2010.

+ wybrane ustawy

Uwagi:

Forma zaliczenia zajęć:

przygotowanie projektu, a następnie zaprezentowanie go na zajęciach;

projekt: omówienie własnymi słowami głównych zadań oraz innych istotnych informacji, jakie są zagrożenia w zakresie zainteresowań danych organów lub służb, główne problemy, afery, słabe punkty, co wymaga poprawy (skupienie się na praktycznym wymiarze); w przypadku tematów problemowych: wady, zalety danego rozwiązania, argumenty po obu stronach dyskusji, na jakich punktach należy się skupić, proponowane rozwiązania;

w przypadku, gdyby prezentacja nie spełniała kryteriów (niemerytoryczne wystąpienie, brak przygotowania pytań do dyskusji, czytanka) grupa prezentująca będzie zobowiązana do innej formy zaliczenia;

projekt (w formacie PDF) należy przesłać na maila (amrozy@umk.pl), najpóźniej tydzień po wystąpieniu;

po 1-2 osoby do danego tematu;

dyskusje z podziałem na trzy role do wybranych tematów oraz analiza i interpretacja wybranych materiałów;

aktywność na zajęciach oraz minusy za jej brak;

liczba nieobecności: 3 (w przypadku większej ilości – wymagana będzie inna forma uzyskania zaliczenia zajęć).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Amrozy
Prowadzący grup: Katarzyna Amrozy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest omówienie podstawowych zagadnień dotyczących działalności organów administracji w bezpieczeństwie państwa, na przykładzie konkretnych zagadnień.

Pełny opis:

Omawiane zagadnienia:

1. Relacje między władzą a służbami w zakresie bezpieczeństwa

2. Zadania i kompetencje Prezydenta oraz BBN, RBN, Rada Gabinetowa

3. Zadania i kompetencje Rady Ministrów oraz Prezesa Rady Ministrów

4. Zadania i kompetencje ministra właściwego ds. wewnętrznych

5. Zadania i kompetencje Ministra Koordynatora Służb Specjalnych

6. Zadania i kompetencje Ministra Obrony Narodowej

7. Zadania i kompetencje Ministra Sprawiedliwości

8. Służby podległe Prezesowi Rady Ministrów

9. Służby podległe ministrowi właściwemu ds. wewnętrznych

10. Służby podległe Ministrowi Obrony Narodowej

11. Służby podległe Ministrowi Sprawiedliwości

12. Zadania i kompetencje Sejmu oraz sejmowe komisje

Pozostałe tematy do wyboru:

Współpraca samorządu terytorialnego z policją, tworzenie straży gminnych oraz kwestie związane z monitoringiem (także kamery dla policjantów);

Partycypacja społeczna na rzecz poprawy bezpieczeństwa lokalnego (w tym straże obywatelskie, dostęp do broni) oraz profilaktyka i programy zapobiegania przestępczości;

Zadania i wyzwania dla organów w zakresie bezpieczeństwa zdrowia oraz bezpieczeństwa żywności.

Literatura:

Czupryk M., Dunaj K., Karpiuk M., Prokop K., Bezpieczeństwo państwa. Zagadnienia prawne i administracyjne, Olsztyn 2016.

Dana A., Policja w systemie administracji publicznej. Prawne formy, metody i środki działania, Siedlce 2017.

Kitler W., Zadania obronne samorządu terytorialnego. Materiał studyjny, Warszawa 2019.

Stelmach J., Instytucje bezpieczeństwa narodowego, Wrocław 2016.

Ściborek Z. (red. nauk.), Podsystem niemilitarny w przygotowaniach obronnych RP, Toruń 2017.

Ura E., Pieprzny S., Problemy współczesnej administracji publicznej w Polsce, Rzeszów 2016.

Ura E., Pieprzny S., Służby i formacje mundurowe w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego Rzeczpospolitej Polskiej, Rzeszów 2010.

+ wybrane ustawy

Uwagi:

Forma zaliczenia zajęć:

przygotowanie projektu, a następnie zaprezentowanie go na zajęciach;

projekt: omówienie własnymi słowami głównych zadań oraz innych istotnych informacji, jakie są zagrożenia w zakresie zainteresowań danych organów lub służb, główne problemy, afery, słabe punkty, co wymaga poprawy (skupienie się na praktycznym wymiarze); w przypadku tematów problemowych: wady, zalety danego rozwiązania, argumenty po obu stronach dyskusji, na jakich punktach należy się skupić, proponowane rozwiązania;

w przypadku, gdyby prezentacja nie spełniała kryteriów (niemerytoryczne wystąpienie, brak przygotowania pytań do dyskusji, czytanka) grupa prezentująca będzie zobowiązana do innej formy zaliczenia;

projekt (w formacie PDF) należy przesłać na maila (amrozy@umk.pl), najpóźniej tydzień po wystąpieniu;

po 1-2 osoby do danego tematu;

dyskusje z podziałem na trzy role do wybranych tematów oraz analiza i interpretacja wybranych materiałów;

aktywność na zajęciach oraz minusy za jej brak;

liczba nieobecności: 3 (w przypadku większej ilości – wymagana będzie inna forma uzyskania zaliczenia zajęć).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.