Wnioski i doświadczenia z użycia sił zbrojnych w wybranych konfliktach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-BN-S1-2-SP-WDSZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1031) Military and defence
|
Nazwa przedmiotu: | Wnioski i doświadczenia z użycia sił zbrojnych w wybranych konfliktach |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 2 rok - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | I. Godziny kontaktowe: - 15 godz. ćwiczenia II. Praca własna studenta: - 20 godz. przygotowanie do analizy, case studies, prezentacji wyników pracy (analiza prognostyczna). - 20 godz. zespołowe przygotowanie raportu analitycznego na zadany problem; - 20 godz. przygotowanie do zaliczeń cząstkowych |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1: Posiada podstawową wiedzę odnoszącą się do współczesnych konfliktów zbrojnych w ujęciu teoretycznym i modelowym; W 2: Ma wiedzę na temat zależności między polityką a siłami zbrojnymi (siły zbrojne jako narzędzie prowadzenia polityki i kształtowania bezpieczeństwa). W 3: Posiada wiedzę na temat podmiotów, instytucji i struktur, a także norm i reguł organizacyjnych kształtujących współczesne bezpieczeństwo |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1: Posiada umiejętność obserwowania i interpretacji współczesnych konfliktów zbrojnych. U 2: Posiada umiejętność modelowania i prognozowania ewolucji współczesnych konfliktów zbrojnych U 3: Posiada umiejętność analizowania współczesnych konfliktów zbrojnych oraz formułowania wniosków z prowadzonych konfliktów zbrojnych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1: Potrafi podjąć dyskusję na temat współczesnych konfliktów zbrojnych z perspektywy teoretycznej i empirycznej. |
Metody dydaktyczne: | - Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe - Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu - Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, symulacje z użyciem komputera - Praca na podstawie opracowań źródłowych, dyskusja, praca w grupach. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć omawiane będą podstawowe zagadnienia dotyczące przebiegu oraz zasadniczych wniosków i doświadczeń z wykorzystania sił zbrojnych we współczesnych konfliktach zbrojnych. |
Pełny opis: |
T1: Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe założenia koncepcji "Lessons Learned" jako najbardziej efektywnego modelu wyciągania wniosków i doświadczeń z prowadzonych konfliktów zbrojnych - 1 godz. T2: Podstawowe zasady prowadzenia analiz wojen i konfliktów zbrojnych - 2 godz. T3: Analiza wybranych współczesnych wojen i konfliktów zbrojnych - studium przypadku - 12 godz. T3/1: I wojna w Iraku (operacja "Pustynna Burza") - 2 godz. T3/2: Wojny czeczeńskie (1994-1996; 1999-2000) - 2 godz. T3/3: Wojna w Afganistanie (2002-2020) - 2 godz. T3/4: II wojna libańska (2006) - 2 godz. T3/5: II wojna o Górski Karabach (2020) - 2 godz. T3/6: Wojna w Ukrainie (2022-...) - 2 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - S. Koziej, Teoria sztuki wojennej, Wyd. Bellona, Warszawa 1993. - Sun Tzu, Sztuka wojny, Wyd. OnePress, Warszawa 2021. - N. Machavelli, Sztuka wojny, Wyd. Hellion, Gliwice 2012. - The NATO Lessons Learned Handbook, Fourth Edition, Wyd. JALLC, Lizbona 2022. - J. Lizut, Pustynna Burza. Pierwsza wojna nad Zatoką Perską 1991, Wyd. Inforteditos, Warszawa 2015. - D. Siuda, R. Reczkowski, II wojna libańska. Geneza-przebieg-wnioski i doświadczenia, Wyd. CDiS SZ, Bydgoszcz 2020. - R. Reczkowski (red.), Doświadczenia z zaangażowania Polski w operacje wojskowe w Islamskiej Republice Afganistanu w latach 2002–2014, Wyd. CDiS SZ, Bydgoszcz 2016. - M. Maciejak, Anatomia konfliktu rosyjsko-czeczeńskiego, Wyd. Inforteditos, Warszawa 2018. - A. Tichomirow, Górski Karabach: badania nad konfliktami, Wyd. Nasza Wiedza, Warszawa 2020. Literatura uzupełniająca: - raporty, analizy renomowanych ośrodków analitycznych (np. RAND, RUSI, OSW, PISM, etc.) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z zajęć składają się: 1) obecność na zajęciach (dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną); 2) aktywność na zajęciach; 3) zaliczenie kolokwium. Kolokwium będzie oceniane w skali 0-40 punktów. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie 20 punktów. Punktom odpowiadają oceny: 0-19 pkt – ocena niedostateczna 20-24 – ocena dostateczna 25-28 – ocena dostateczna plus 29-33 – ocena dobra 34-37 – ocena dobra plus 38-40 – ocena bardzo dobra Ocenę końcową stanowi średnia ważona ocen za aktywność (0,2) i kolokwium (0,8). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Reczkowski | |
Prowadzący grup: | Robert Reczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Reczkowski | |
Prowadzący grup: | Robert Reczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.