Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-EZTIR-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz w zakresie nauk pedagogicznych. Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach oświatowych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) wykład 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 15 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) przygotowanie do ćwiczeń 10 studiowanie literatury 10 przygotowanie do sprawdzianu 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 15 Liczba punktów ECTS za pracę własną 1 Sumaryczna liczba punktów ETCS dla modułu 1 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie: - wiedzy: K_W02 - posiada wiedzę w zakresie fizykochemicznych i biologicznych teorii nauk o kulturze fizycznej, w tym znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka K_W03 - zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne zasady działalności społecznej K_W13 - zna zasady promocji zdrowia i zdrowego stylu życia, w tym teorie zabaw i gier ruchowych, ich znaczenie w turystyce i rekreacji oraz w procesie społecznego, psychicznego i fizycznego rozwoju człowieka |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie: - umiejętności: K_U09 - potrafi projektować i realizować działania oraz rozwiązywać problemy z zakresu turystyki, sportu i rekreacji |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie: - kompetencji społecznych: K_K03 - ma świadomość znaczenia wpływu turystyki, sportu i rekreacji na środowisko przyrodnicze, na rozwój jednostki oraz grup społecznych rozumiejąc rolę wypoczynku i odnowy biologicznej, rekreacji ruchowej i aktywnej turystyki w profilaktyce zdrowotnej |
Metody dydaktyczne: | Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Seminaria: dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, film, pokaz - prezentacja. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Student po zakończeniu cyklu wykładów, będzie posiadał wiedzę dotyczącą pojęć, koncepcji, historii, teorii i metodyki edukacji zdrowotnej - wybranych jej obszarów tematycznych w wychowaniu przedszkolnym, na I i II etapie kształcenia oraz nabycie przez studentów umiejętności tworzenia scenariuszy zajęć i przeprowadzania na ich podstawie zajęć w zakresie działań na rzecz zdrowia w ramach zajęć szkolnych. |
Pełny opis: |
Metody kształcenia obejmują: wykład multimedialny, dyskusję, pracę w zespołach, metaplan, filmy szkoleniowo-metodyczne, materiały multimedialne, pogadankę, dyskusję, obserwację, korzystanie z materiałów źródłowych, nabywanie umiejętności praktycznych metodami reproduktywnymi, proaktywnymi i kreatywnymi. Wykłady mają zadanie przekazanie niezbędnej wiedzy z zakresu nauk o kulturze fizycznej pozwalającej na poznanie podstaw biomedycznych rozwoju człowieka. Wykłady Wprowadzenie do edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE I METODYCZNE EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA Rozdział 1. Zdrowie - podstawowe pojęcie w edukacji zdrowotnej Rozdział 2. Czynniki warunkujące zdrowie Rozdział 3. Dbałość ludzi o zdrowie Rozdział 4. Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej Rozdział 5. Edukacja zdrowotna w terapii, profilaktyce chorób i innych problemów zdrowotnych oraz w promocji zdrowia Rozdział 6. Teorie i modele wykorzystywane w edukacji zdrowotnej Rozdział 7. Etyczne aspekty edukacji zdrowotnej Rozdział 8. Rola i kompetencje osób prowadzących edukację zdrowotną Rozdział 9. Metodyka edukacji zdrowotnej Rozdział 10. Technologie informacyjne w edukacji zdrowotnej Rozdział 11. Edukacja zdrowotna w różnych siedliskach CZĘŚĆ II. WYBRANE OBSZARY TEMATYCZNE W EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA DZIECI I MŁODZIEŻY Rozdział 1. Okres dzieciństwa i dorastania w kontekście potrzeb i realizacji edukacji zdrowotnej Rozdział 2. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi Rozdział 3. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną Rozdział 4. Edukacja do dbałości o ciało Rozdział 5. Edukacja do zdrowia psychicznego Rozdział 6. Edukacja żywieniowa Rozdział 7. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej Rozdział 8. Edukacja do bezpieczeństwa Rozdział 9. Edukacja do zdrowia seksualnego Rozdział 10. Edukacja w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym Rozdział 11. Edukacja do bycia aktywnym pacjentem Sprawdzian, Zaliczenie z oceną. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Woynarowska Barbara. 2017. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN, Warszawa. Borzucka-Sitkiewicz Katarzyna. 2006. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Impuls. Kraków. Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Warszawa 2003, Wydawnictwo Naukowe Novum. Jaczewski A., Komosińska K., Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej, Płock 2004, CeDeWu Karski J.B., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: Kubica J., Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia, Warszawa 2004, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie. Bishop G.D., Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wyd. Astrum, Wrocław 2000. Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, wyd. SGGW, Wwa 2003. Karski J.B. (red.), Promocja zdrowia. Wyd. IGNIS, Wwa 1999. Kropińska I., Przekonania zdrowotne. W poszukiwaniu perspektywy pedagogicznej, Wyd. Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2000. Łukasik I.M., Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą. Eksperyment pedagogiczny w przestrzeni akademickiej. Wyd. UMCS, Lublin 2013. Aleksandra Łuszczyńska, Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają GWP? Gdańsk 2004. Płotka A., Zdrowy styl życia psychicznego, Wyd .NeuroCentrum, Lublin 2003. Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza K_W02, K_W03, K_W13 - Sprawdziany ustne. Umiejętności K_U09 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań pisemnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału. Kompetencje społeczne K_K03 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań pisemnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: - teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego; - przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.); - wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianach (kolokwiumach), ocena w zakresie 2-5 punktów. O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną. Co odpowiada Wykład Egzamin ustny z trzech losowanych zagadnień. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego lub testu w Moodle. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-79,99% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 80-84,99% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-89,99% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 90-94,99% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Praktyki zawodowe: |
brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Walerij Żukow | |
Prowadzący grup: | Walerij Żukow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student po zakończeniu cyklu wykładów, będzie posiadał wiedzę dotyczącą pojęć, koncepcji, historii, teorii i metodyki edukacji zdrowotnej - wybranych jej obszarów tematycznych w wychowaniu przedszkolnym, na I i II etapie kształcenia oraz nabycie przez studentów umiejętności tworzenia scenariuszy zajęć i przeprowadzania na ich podstawie zajęć w zakresie działań na rzecz zdrowia w ramach zajęć szkolnych. |
|
Pełny opis: |
Metody kształcenia obejmują: wykład multimedialny, dyskusję, pracę w zespołach, metaplan, filmy szkoleniowo-metodyczne, materiały multimedialne, pogadankę, dyskusję, obserwację, korzystanie z materiałów źródłowych, nabywanie umiejętności praktycznych metodami reproduktywnymi, proaktywnymi i kreatywnymi. Wykłady mają zadanie przekazanie niezbędnej wiedzy z zakresu nauk o kulturze fizycznej pozwalającej na poznanie podstaw biomedycznych rozwoju człowieka. Wykłady Wprowadzenie do edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE I METODYCZNE EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA Rozdział 1. Zdrowie - podstawowe pojęcie w edukacji zdrowotnej Rozdział 2. Czynniki warunkujące zdrowie Rozdział 3. Dbałość ludzi o zdrowie Rozdział 4. Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej Rozdział 5. Edukacja zdrowotna w terapii, profilaktyce chorób i innych problemów zdrowotnych oraz w promocji zdrowia Rozdział 6. Teorie i modele wykorzystywane w edukacji zdrowotnej Rozdział 7. Etyczne aspekty edukacji zdrowotnej Rozdział 8. Rola i kompetencje osób prowadzących edukację zdrowotną Rozdział 9. Metodyka edukacji zdrowotnej Rozdział 10. Technologie informacyjne w edukacji zdrowotnej Rozdział 11. Edukacja zdrowotna w różnych siedliskach CZĘŚĆ II. WYBRANE OBSZARY TEMATYCZNE W EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA DZIECI I MŁODZIEŻY Rozdział 1. Okres dzieciństwa i dorastania w kontekście potrzeb i realizacji edukacji zdrowotnej Rozdział 2. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi Rozdział 3. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną Rozdział 4. Edukacja do dbałości o ciało Rozdział 5. Edukacja do zdrowia psychicznego Rozdział 6. Edukacja żywieniowa Rozdział 7. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej Rozdział 8. Edukacja do bezpieczeństwa Rozdział 9. Edukacja do zdrowia seksualnego Rozdział 10. Edukacja w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym Rozdział 11. Edukacja do bycia aktywnym pacjentem Sprawdzian, zaliczenie z oceną. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Woynarowska Barbara. 2017. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN, Warszawa. Borzucka-Sitkiewicz Katarzyna. 2006. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Impuls. Kraków. Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Warszawa 2003, Wydawnictwo Naukowe Novum. Jaczewski A., Komosińska K., Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej, Płock 2004, CeDeWu Karski J.B., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: Kubica J., Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia, Warszawa 2004, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie. Bishop G.D., Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wyd. Astrum, Wrocław 2000. Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, wyd. SGGW, Wwa 2003. Karski J.B. (red.), Promocja zdrowia. Wyd. IGNIS, Wwa 1999. Kropińska I., Przekonania zdrowotne. W poszukiwaniu perspektywy pedagogicznej, Wyd. Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2000. Łukasik I.M., Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą. Eksperyment pedagogiczny w przestrzeni akademickiej. Wyd. UMCS, Lublin 2013. Aleksandra Łuszczyńska, Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają GWP? Gdańsk 2004. Płotka A., Zdrowy styl życia psychicznego, Wyd .NeuroCentrum, Lublin 2003. Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. |
|
Uwagi: |
Grupa przedmiotów II: Grupa przedmiotów biomedycznozdrowotnych Zajęcia prowadzone poprzez platformę MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Walerij Żukow | |
Prowadzący grup: | Walerij Żukow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student po zakończeniu cyklu wykładów, będzie posiadał wiedzę dotyczącą pojęć, koncepcji, historii, teorii i metodyki edukacji zdrowotnej - wybranych jej obszarów tematycznych w wychowaniu przedszkolnym, na I i II etapie kształcenia oraz nabycie przez studentów umiejętności tworzenia scenariuszy zajęć i przeprowadzania na ich podstawie zajęć w zakresie działań na rzecz zdrowia w ramach zajęć szkolnych. |
|
Pełny opis: |
Metody kształcenia obejmują: wykład multimedialny, dyskusję, pracę w zespołach, metaplan, filmy szkoleniowo-metodyczne, materiały multimedialne, pogadankę, dyskusję, obserwację, korzystanie z materiałów źródłowych, nabywanie umiejętności praktycznych metodami reproduktywnymi, proaktywnymi i kreatywnymi. Wykłady mają zadanie przekazanie niezbędnej wiedzy z zakresu nauk o kulturze fizycznej pozwalającej na poznanie podstaw biomedycznych rozwoju człowieka. Wykłady Wprowadzenie do edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE I METODYCZNE EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA Rozdział 1. Zdrowie - podstawowe pojęcie w edukacji zdrowotnej Rozdział 2. Czynniki warunkujące zdrowie Rozdział 3. Dbałość ludzi o zdrowie Rozdział 4. Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej Rozdział 5. Edukacja zdrowotna w terapii, profilaktyce chorób i innych problemów zdrowotnych oraz w promocji zdrowia Rozdział 6. Teorie i modele wykorzystywane w edukacji zdrowotnej Rozdział 7. Etyczne aspekty edukacji zdrowotnej Rozdział 8. Rola i kompetencje osób prowadzących edukację zdrowotną Rozdział 9. Metodyka edukacji zdrowotnej Rozdział 10. Technologie informacyjne w edukacji zdrowotnej Rozdział 11. Edukacja zdrowotna w różnych siedliskach CZĘŚĆ II. WYBRANE OBSZARY TEMATYCZNE W EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA DZIECI I MŁODZIEŻY Rozdział 1. Okres dzieciństwa i dorastania w kontekście potrzeb i realizacji edukacji zdrowotnej Rozdział 2. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi Rozdział 3. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną Rozdział 4. Edukacja do dbałości o ciało Rozdział 5. Edukacja do zdrowia psychicznego Rozdział 6. Edukacja żywieniowa Rozdział 7. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej Rozdział 8. Edukacja do bezpieczeństwa Rozdział 9. Edukacja do zdrowia seksualnego Rozdział 10. Edukacja w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym Rozdział 11. Edukacja do bycia aktywnym pacjentem Sprawdzian, zaliczenie z oceną. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Woynarowska Barbara. 2017. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN, Warszawa. Borzucka-Sitkiewicz Katarzyna. 2006. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Impuls. Kraków. Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Warszawa 2003, Wydawnictwo Naukowe Novum. Jaczewski A., Komosińska K., Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej, Płock 2004, CeDeWu Karski J.B., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: Kubica J., Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia, Warszawa 2004, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie. Bishop G.D., Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wyd. Astrum, Wrocław 2000. Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, wyd. SGGW, Wwa 2003. Karski J.B. (red.), Promocja zdrowia. Wyd. IGNIS, Wwa 1999. Kropińska I., Przekonania zdrowotne. W poszukiwaniu perspektywy pedagogicznej, Wyd. Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2000. Łukasik I.M., Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą. Eksperyment pedagogiczny w przestrzeni akademickiej. Wyd. UMCS, Lublin 2013. Aleksandra Łuszczyńska, Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają GWP? Gdańsk 2004. Płotka A., Zdrowy styl życia psychicznego, Wyd .NeuroCentrum, Lublin 2003. Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. |
|
Uwagi: |
Grupa przedmiotów II: Grupa przedmiotów biomedycznozdrowotnych Zajęcia prowadzone poprzez platformę MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Walerij Żukow | |
Prowadzący grup: | Walerij Żukow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student po zakończeniu cyklu wykładów, będzie posiadał wiedzę dotyczącą pojęć, koncepcji, historii, teorii i metodyki edukacji zdrowotnej - wybranych jej obszarów tematycznych w wychowaniu przedszkolnym, na I i II etapie kształcenia oraz nabycie przez studentów umiejętności tworzenia scenariuszy zajęć i przeprowadzania na ich podstawie zajęć w zakresie działań na rzecz zdrowia w ramach zajęć szkolnych. |
|
Pełny opis: |
Metody kształcenia obejmują: wykład multimedialny, dyskusję, pracę w zespołach, metaplan, filmy szkoleniowo-metodyczne, materiały multimedialne, pogadankę, dyskusję, obserwację, korzystanie z materiałów źródłowych, nabywanie umiejętności praktycznych metodami reproduktywnymi, proaktywnymi i kreatywnymi. Wykłady mają zadanie przekazanie niezbędnej wiedzy z zakresu nauk o kulturze fizycznej pozwalającej na poznanie podstaw biomedycznych rozwoju człowieka. Wykłady Wprowadzenie do edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE I METODYCZNE EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA Rozdział 1. Zdrowie - podstawowe pojęcie w edukacji zdrowotnej Rozdział 2. Czynniki warunkujące zdrowie Rozdział 3. Dbałość ludzi o zdrowie Rozdział 4. Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej Rozdział 5. Edukacja zdrowotna w terapii, profilaktyce chorób i innych problemów zdrowotnych oraz w promocji zdrowia Rozdział 6. Teorie i modele wykorzystywane w edukacji zdrowotnej Rozdział 7. Etyczne aspekty edukacji zdrowotnej Rozdział 8. Rola i kompetencje osób prowadzących edukację zdrowotną Rozdział 9. Metodyka edukacji zdrowotnej Rozdział 10. Technologie informacyjne w edukacji zdrowotnej Rozdział 11. Edukacja zdrowotna w różnych siedliskach CZĘŚĆ II. WYBRANE OBSZARY TEMATYCZNE W EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA DZIECI I MŁODZIEŻY Rozdział 1. Okres dzieciństwa i dorastania w kontekście potrzeb i realizacji edukacji zdrowotnej Rozdział 2. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi Rozdział 3. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną Rozdział 4. Edukacja do dbałości o ciało Rozdział 5. Edukacja do zdrowia psychicznego Rozdział 6. Edukacja żywieniowa Rozdział 7. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej Rozdział 8. Edukacja do bezpieczeństwa Rozdział 9. Edukacja do zdrowia seksualnego Rozdział 10. Edukacja w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym Rozdział 11. Edukacja do bycia aktywnym pacjentem Sprawdzian, zaliczenie z oceną. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Woynarowska Barbara. 2017. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN, Warszawa. Borzucka-Sitkiewicz Katarzyna. 2006. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Impuls. Kraków. Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Warszawa 2003, Wydawnictwo Naukowe Novum. Jaczewski A., Komosińska K., Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej, Płock 2004, CeDeWu Karski J.B., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: Kubica J., Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia, Warszawa 2004, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie. Bishop G.D., Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wyd. Astrum, Wrocław 2000. Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, wyd. SGGW, Wwa 2003. Karski J.B. (red.), Promocja zdrowia. Wyd. IGNIS, Wwa 1999. Kropińska I., Przekonania zdrowotne. W poszukiwaniu perspektywy pedagogicznej, Wyd. Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2000. Łukasik I.M., Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą. Eksperyment pedagogiczny w przestrzeni akademickiej. Wyd. UMCS, Lublin 2013. Aleksandra Łuszczyńska, Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają GWP? Gdańsk 2004. Płotka A., Zdrowy styl życia psychicznego, Wyd .NeuroCentrum, Lublin 2003. Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. |
|
Uwagi: |
Grupa przedmiotów II: Grupa przedmiotów biomedycznozdrowotnych Zajęcia prowadzone poprzez platformę MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.