Geografia regionalna świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-GRS-G-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia regionalna świata |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu geografii fizycznej oraz geografii społeczno-ekonomicznej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta: 245 godzin, w tym: 95 godzin realizowanych z udziałem nauczycieli (wykłady 45 godz., ćwiczenia 45 godz., konsultacje 5 godz.); 90 godzin czas poświęcony na pracę indywidualną (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, powtórzenie materiału, przygotowanie projektów, czytanie literatury); 60 godzin czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w egzaminach, kolokwiach i zaliczeniach. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przestrzeni geograficznej - K_W01. W2: Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów zachodzących w przestrzeni geograficznej - K_W03. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Rozumie literaturę z zakresu geografii, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim - K_U02. U2: Wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne - K_U03. U3: Umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu geografii - K_U09. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - K_K01. K2: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - K_K02. K3: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania - K_K03. |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy z prezentacją multimedialną; wykład informacyjny; objaśnienia; ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe; dyskusja dydaktyczna: burza mózgów, panelowa. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu geografii regionalnej świata oraz określenie związków zachodzących między środowiskiem geograficznym a życiem i działalnością człowieka. |
Pełny opis: |
Charakterystyka (w tym położenie) kontynentów i ich głównych regionów. Podział kontynentów na regiony fizyczno-geograficzne oraz gospodarcze. Regiony geologiczne, surowce mineralne i rzeźba; orogenezy i ich rola; charakterystyka wybranych masywów górskich; wulkanizm i trzęsienia Ziemi; klimaty kuli ziemskiej i wpływ ekstremalnych zjawisk pogodowych na życie człowieka; współczesne zlodowacenia, ich zmiany i skutki związane z fluktuacjami klimatu; warunki i regiony hydrologiczne, w tym najważniejsze rzeki, dorzecza, jeziora i zbiorniki sztuczne; zasoby wodne i ich rola w rozwoju społeczeństw; rodzaje gleb i strefy roślinne; deforestacja i jej skutki; erozja i związane z nią zagrożenia. Podział polityczny i gospodarka kontynentów. Związki między rozmieszczeniem ludności i rozwojem gospodarczym a środowiskiem geograficznym poszczególnych regionów i kontynentów, zmiany zaludnienia, podstawowe struktury demograficzne, zróżnicowanie rasowe, etniczne, językowe i religijne. Osadnictwo miejskie i wiejskie oraz wielkie miasta. |
Literatura: |
Z. Czeppe, J. Flis, R. Mochnacki, Geografia fizyczna świata, PWN, Warszawa 1968; Geografia świata (pod redakcją M. Rościszewskiego), Wydanie IV zmienione, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992; Encyklopedia Geografia Świata, Wyd. Opress, Kraków, 1995; Świat, Atlas Geograficzny z częścią encyklopedyczną PPWK, Warszawa 1995; Makowsk J., 2013, Geografia fizyczna świata, PWN, Warszawa, 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - częściowo testowy, częściowo z pytaniami otwartymi wymagającymi dłuższych wypowiedzi pisemnych. Zaliczenie ćwiczeń - na ocenę, na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za wykonanie konkretnych zadań. Kryteria oceniania: Wykład: ndst - (do 49%) dst - (50-59%) dst plus - (60 -69%) db - (70-79%) db plus - (80-89%) bdb - (od 90%) |
Praktyki zawodowe: |
Nie obowiązują. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Marszelewski, Dariusz Sokołowski | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Loba, Włodzimierz Marszelewski, Dariusz Sokołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Sokołowski | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Loba, Bożena Pius, Dariusz Sokołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Sokołowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Karasiewicz, Bożena Pius, Dariusz Sokołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.