Chemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7100-CHEM-1-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0841) Weterynaria
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
_Weterynaria-plan studiów 1 rok sj |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości ze szkoły średniej dotyczące przedmiotu chemia. Przedmiot realizowany w trakcie I semestru (I rok). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 45 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta – 80 godz. - przygotowanie do egzaminu: 45 godz. - przygotowanie do zajęć laboratoryjnych: 20 godz. - przygotowanie do sprawdzianów tematycznych: 15 godz. Łącznie: 125 godz. – 5 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - posiada wiedzę z zakresu chemii niezbędną dla zrozumienia i opisania podstawowych procesów biologicznych – K_W06. W2 - zna podstawowe metody i techniki laboratoryjne stosowane w chemii analitycznej – K_W06. W3 - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska w zakresie chemii nieorganicznej, ogólnej i organicznej – K_W05 i K_W06. W4 - zna i rozumie zależności pomiędzy przemianami związków nieorganicznych i organicznych w żywym organizmie – K_W05. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi sporządzić roztwory o określonym stężeniu – K_U02. U2 - samodzielnie wykonuje podstawowe analizy chemiczne oraz interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski – K_U02, K_U03. U3 - przeprowadzać doświadczenia chemiczne działając rutynowo – K_U02. U4 - posługiwać się podstawowymi technikami (reakcje charakterystyczne, miareczkowanie) i sprzętem laboratoryjnym (pH-metr, biureta) – K_U02. U5 - ocenić i analizować wyniki wykonanych prób oraz wyciągać poprawne wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz – K_U02. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - posiada nawyk ciągłego pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności – K_K08. K2 - rozumie potrzebę współpracy w zespole podczas realizacji eksperymentów – K_K09. |
Metody dydaktyczne: | Wykład – prezentacja wspomagana środkami audiowizualnymi. Zajęcia laboratoryjne w pracowni chemicznej. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Utrwalenie podstaw chemii niezbędnych do zrozumienia podstawowych procesów biologicznych; zapoznanie się z podstawowym sprzętem laboratoryjnym stosowanym w chemii analitycznej; nabycie umiejętności samodzielnego planowania i wykonywania analiz chemicznych w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu lekarza weterynarii; zdobycie umiejętności interpretacji wyników eksperymentalnych i ich krytycznej oceny. |
Pełny opis: |
Wykłady: układ okresowy pierwiastków z uwzględnieniem prawa okresowości; rodzaje wiązań chemicznych i oddziaływania międzycząsteczkowe; podstawowe rodzaje reakcji chemicznych; równowaga chemiczna i wpływ czynników zewnętrznych na stan równowagi chemicznej; roztwory słabych i mocnych elektrolitów; równowaga kwasowo-zasadowa w roztworach elektrolitów (dysocjacja, hydroliza); mieszaniny buforowe; podstawowe zagadnienia z zakresu kinetyki reakcji chemicznych; efekty energetyczne reakcji chemicznych; hydrofilowe i hydrofobowe układy koloidalne; rola wody w procesach chemicznych i biologicznych; biologiczne układy koloidalne. Laboratorium: zapoznanie z techniką laboratoryjną oraz z praca na pracowni chemicznej; sposoby przygotowywania roztworów o określonym stężeniu; rozcieńczanie roztworów i pomiar pH; roztwory buforowe: sporządzanie buforów o określonym pH; wyznaczanie zakresu buforowania i pojemności buforowej; sole trudnorozpuszczalne; związki kompleksowe; rodzaje roztworów koloidalnych i ich właściwości; wpływ różnych czynników na reakcje chemiczne; wybrane reakcje jonowe zachodzące w roztworach wodnych; reakcje utleniania i redukcji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa J. Fisher, J.R.P. Arnold. Chemia dla biologów. Krótkie wykłady. Wyd. PWN, Warszawa 2024. P. Atkins, L. Jones, L. Laverman, Chemia Ogólna, Wyd. PWN, Warszawa 2020. L. Pajdowski, Chemia ogólna. Wyd. PWN, Warszawa 2002. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej - tom 1. Wyd. PWN, Warszawa 2012. H. Kowalczyk-Dembińska, J. Łukaszewicz, Chemia ogólna i jakościowa analiza chemiczna. Ćwiczenia laboratoryjne – część I. Wyd. UMK, Toruń 2008. Literatura uzupełniająca J. Minczewski, Z. Marczenko. Chemia analityczna, tom 1 i 2. Wyd. PWN, Warszawa 2008. Z. Galus. Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej. Wyd. PWN, Warszawa 2008. D.A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler, S.R. Crouch. Podstawy chemii analitycznej. Wyd. PWN, Warszawa 2006. H. Kowalczyk-Dembińska, J. Łukaszewicz, Chemia ogólna i jakościowa analiza chemiczna. Ćwiczenia laboratoryjne – część II, Wyd. UMK, Toruń 2008. P.A. Cox, Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady. Wyd. PWN, Warszawa, 2012. Chemia medyczna pod. red. I. Żak, Wyd. Śląska Akademia Medyczna 2001. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych wraz ze wstępem teoretycznym i formularzem sprawozdania – przekazywane studentom drogą elektroniczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny (W1-W4). Test jednokrotnego wyboru – 20 pytań – każde pytanie 1 pkt. Cztery pytania otwarte – każde pytanie 2.5 pkt. Maksymalna liczba punków, które można zdobyć: 30 pkt. Kryteria oceniania: ocena dostateczna: 60-70% maksymalnej liczby punktów, 18.0-21.0 pkt. ocena dostateczna plus: 71-80% maksymalnej liczby punktów, 21.5-24.0 pkt. ocena dobra: 81-87% maksymalnej liczby punktów, 24.3-26.0 pkt. ocena dobry plus: 88-94% maksymalnej liczby punktów, 26.5-28.0 pkt. ocena bardzo dobra: powyżej 94% maksymalnej liczby punktów, powyżej 28.0 pkt. W przypadku poprawy obowiązuje taka sam forma egzaminu oraz takie zasady oceniana. Laboratorium - sprawdziany cząstkowe z bloków tematycznych. 5 bloków tematycznych (W2,W3,U1-U5). W ramach każdego bloku ze sprawdzianu student/ka zdobywa 8 pkt (4 pytania po 2 pkt.). Dodatkowo każde zajęcia kończą sprawdzeniem praktycznych umiejętności laboratoryjnych związanych z realizacją danego bloku polegające na samodzielnym wykonaniu zadania, za które student/ka może zdobyć 8 punktów. Łącznie studenci/tki mogą zdobyć 40+40=80 pkt. W przypadku usprawiedliwione nieobecności student ma prawo napisać sprawdzian cząstkowy i zdobyć 8 pkt. (nie ma jednak możliwości wykonania samodzielnego zadania). Dodatkowo każdy student/ka ma możliwość uzyskania 10 pkt. za prowadzenie dziennika laboratoryjnego. W zakresie kompetencji społecznych oceniana jest aktywność studenta/ki na zajęciach, jego zaangażowanie oraz praca zespołowa oraz technika laboratoryjna. Prowadzący na podstawie oceny kompetencji społecznych może maksymalnie przyznać 10 pkt. Podsumowując maksymalnie student/ka może zdobyć łącznie z laboratorium 100 pkt. Kryteria oceniania: ocena dostateczna: 60-70% maksymalnej liczby punktów, 60-70 pkt ocena dostateczna plus: 71-80% maksymalnej liczby punktów, 71-80 pkt. ocena dobra: 81-87% maksymalnej liczby punktów, 81-87 pkt. ocena dobry plus: 88-94% maksymalnej liczby punktów, 88-94 pkt. ocena bardzo dobra: powyżej 94% maksymalnej liczby punktów, powyżej 94 pkt. W przypadku nieuzyskania zaliczenia student/ka pisze sprawdzian z zagadnień wstępnych (6 pytań po 2 pkt.) oraz wykonuje 2 samodzielne zadania (każde po 8 pkt). Łącznie student/ka może zdobyć 28 pkt., co stanowi podstawę do wystawienia oceny zgodnie z kryteriami oceniania podanymi powyżej (skala procentowa). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ LAB
LAB
PT LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 60 miejsc
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biniak | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biniak, Piotr Gauden, Emil Korczeniewski, Maria Leżańska, Małgorzata Skorupska, Grzegorz Szymański, Grzegorz Trykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie lub ocena Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR WYK
CZ LAB
PT LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 60 miejsc
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biniak | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biniak, Piotr Gauden, Anna Kaczmarek-Kędziera, Grzegorz Szymański, Adrian Topolski, Grzegorz Trykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie lub ocena Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR WYK
CZ LAB
PT LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 60 miejsc
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gauden, Grzegorz Trykowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gauden, Magdalena Gierszewska, Magdalena Ligor, Grzegorz Trykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie lub ocena Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR WYK
CZ LAB
PT LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 60 miejsc
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gauden, Grzegorz Trykowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gauden, Magdalena Gierszewska, Anna Ilnicka, Anna Kaczmarek-Kędziera, Dariusz Kędziera, Grzegorz Trykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie lub ocena Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.