Seminarium przedmiotowe (literaturoznawczo-kulturoznawcze) [2512-s2GER2L-SP/1]
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium przedmiotowe (literaturoznawczo-kulturoznawcze) [2512-s2GER2L-SP/1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | 8 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Norkowska |
Literatura: |
Literatura niedostępna w bibliotece UMK będzie dostarczana studentom przez prowadząca - m.in. przy wykorzystaniu platformy Moodle. |
Zakres tematów: |
Krise (in) der deutschsprachigen Literatur des 20. Jahrhunderts „Kryzys” należy do pojęć spotykanych na niemalże każdej płaszczyźnie życia publicznego i prywatnego. Częstotliwość użycia terminu prowadzi jednak do rozmycia treści i idących za tym (ideologicznych) nadużyć. Dominujące wydają się dziś katastroficzne scenariusze, gdy tymczasem pierwotne pojęcie zawierało w sobie dwie możliwe drogi wyjścia z „kryzysu” – katastrofy, ale i „uzdrowienia”. Wypaczenia te nie są często dziełem przypadku, ale służą konkretnym celom osób stawiających „diagnozę”, „menadżerom kryzysu”, którzy owo zjawisko kreują. Nie mamy bowiem do czynienia ze zjawiskiem ontologicznym, a raczej z nośnikiem sensów, które podlegają odczytaniu. Kryzys „is not a condition to be observed […]; it is an observation that produces meaning“ (Janet Roitmann). Celem projektu jest zbadanie kontekstów występowania narracji kryzysowych w obrębie literatury niemieckiej XX i XXI wieku – zarówno motywu w literaturze, jak i diagnozy odnoszącej się do „systemu” literatura. Nie chodzi przy tym o zbadanie obiektywnie występujących stanów kryzysowych, ale o analizę subiektywnej świadomości, o diagnozy „pęknięcia” i ich konsekwencje. W usystematyzowaniu badań ma pomóc interdyscyplinarny aparat teoretyczny, sięgający po prace historyków (w tym „Kritik und Krise” R. Kosellecka), socjologów (m.in. „Soziale Systeme” N. Luhmanna), studia filozoficzne (np. diagnoza P. Ricoeura w tomie „Über die Krise. Castelgandolfo Gespräche”), uzupełnione o wykładnię kryzysu w dyskursie medycznym (w tym psychiatrycznym). Badaniom przyświeca cel pokazania szerokiego spektrum semantyzacji, a w konsekwencji opracowanie typologii narracji kryzysowych. I tak można wskazać na kryzysy związane ze sferą prywatną jak choroba, trauma etc. [np. Clemens Meyer: „Gewalten” (2010), Lara Schützsack: „Und auch so bitterkalt” (2014)], jak i te wywołane poprzez cezury historyczne jak I i II wojna światowa, doświadczenie Holocaustu, przełom roku 1989 [np. Erich Maria Remarque: „Im Westen nichts Neues” (1930), Wolfgang Borchert: „Draußen vor der Tür” (1947), Ruth Klüger: „weiter leben“ (1992), Thomas Rosenlöcher: „Die verkauften Pflastersteine“ (1990)]. Odnotowany w niemieckim dyskursie medialnym (tu retoryka kryzysu podlega często politycznej instrumentalizacji) i literackim został kryzys gospodarczy, migracyjny jak i kryzys klimatyczny [patrz: Joachim Lottmann „Der Geldkomplex” (2009), Kathrin Röggla „die alarmbereiten” (2010)]. Diagnoza kryzysu wartości wiąże się często z postulatem odnowy formy [za przykład może posłużyć debata wokół werdyktu T.W.Adorno („Kulturkritik und Gesellschaft”) – pytanie o formę liryki po doświadczeniu okrucieństwa Holocaustu – czy dylemat pisania w języku oprawców jak u P. Celana]. Kryzys wpisany jest w końcu w każdą konstrukcję historii literatury – epoki literackie konstruowane są bowiem niczym cykl życiowy, obejmujący narodziny, okres rozkwitu, symptomy kryzysu oraz zmierzch. Kryzys przestaje być więc metaforą, a staje się narracyjnym wzorcem porządkującym. Literatura nie jest jednak tylko medium diagnozowania kryzysu, ale również obiektem, który owa diagnoza obejmuje. I tak rozpoznane zostały kryzysy formy, czytelnictwa czy też kanałów dystrybucji. Refleksji podlegała funkcja literatury i rola autora. |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca w grupach, indywidualna analiza tekstów, wygłoszenie referatów; W czasie pracy zdalnej ze względu na pandemię: zadania do samodzielnego wykonania. Wszystkie materiały (w tym audio-wizualne) znajdują się w naszym kursie na Moodlu, który oferuje urozmaicone formy pracy z tekstem (w tym możliwość samodzielnego sprawdzania rozwiązań) Konsultacje możliwe poprzez: Skype, U-mail, Microsoft Teams; |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie aktywność na zajęciach, umiejętność analizy i interpretacji tekstów literackich; przewiduję jedną pracę interpretacyjną i/lub jedno kolokwium podsumowujące Ze względu na konieczność prowadzenia zajęć w formie zdalnej ocenie będą podlegały zadania zamieszczone na platformie Moodle, które zastąpią kolokwium. Osoby, które chcą w ramach tych zajęć napisać pracę seminaryjną mogą to zrobić. Nie zwalnia ich to jednak z obowiązku zaliczenia innych prac zaliczeniowych w obrębie zajęć. |
Uwagi: |
II rok, filologia germańska s2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.