Historia sztuki nowoczesnej [1402-HSN-2L-S1]
Semestr letni 2019/20
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki nowoczesnej [1402-HSN-2L-S1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:00 - 13:30
sala 220 Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Małgorzata Geron, Joanna Kucharzewska, Katarzyna Kulpińska |
Literatura: |
Wybrana literatura (architektura): 1. Banham R., Rewolucja w architekturze. Teoria i projektowanie w pierwszym wieku maszyny, Warszawa 1979 2. Baumgarth Ch., Futuryzm, Warszawa 1987 3. Berkel B., Bos C., Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa 2000 4. Czyżewski A., Trzewia Lewiatana. Miasta ogrody i narodziny przedmieścia kulturalnego, Warszawa 2009 5. Erich Mendelsohn. Dynamika i funkcja, pod red. R.Stephan, Wrocław 2001 6. Francastel P., Sztuka a technika w XIX i XX wieku, Warszawa 1966 7. Giedion S., Przestrzeń-czas-architektura, Warszawa 1975 8. Harbison R., Zbudowane, niezbudowane i nie do zbudowania. W poszukiwaniu znaczenia architektonicznego, Warszawa 2001 9. Gutowski M., Gutowski B., Architektura secesyjna Galicji, Warszawa 2001 10. Koch W., Style w architekturze, Warszawa 1996 11. Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1988 12. Norberg-Schulz Ch., Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa 1999 13. Overy P., De Stijl, Warszawa 1979 14. Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976 15. Pevsner N., Pionierzy współczesności, Warszawa 1978 16. Rasmussen S.E., Odczuwanie architektury, Warszawa 1999 17. Stopczyk S., Ekspresjonizm, Warszawa 1987 18. Supińska-Polit E., Dom Arts&Crafts. Geneza i idea, Warszawa 2004 19. Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001. |
Zakres tematów: |
Zajęcia podzielono na kilka bloków tematycznych: 1. klasycyzm (2 godz.), którego podstawą stał się nurt oświeceniowy, badania historyczne i archeologiczne. - recepcja wzorów antycznych w oparciu o twórczość W.Kenta, J.Soane`a, R.Smirka, J.Nasha, J.A.Gabriela, J.G.Soufflota i in. - niezrealizowane projekty francuskich rewolucjonistów (E.L.Boullee i C.N.Ledoux) - klasycyzm stanisławowski, palladianizm, neoklasycyzm. 2. historyzm (4 godz.): - podstawy architektury historyzmu; uwarunkowania polityczne, społeczne i gospodarcze. - podział, datacja - odmiany neogotyku - historyzm dojrzały (Parlament w Londynie, Reichstag w Berlinie, Opera w Paryżu itd.). - historyzm na terenie Polski pod zaborami - przebudowa Paryża i percepcja stylu haussmannowskiego w innych miastach europejskich - zabudowa czynszowa 3. architektura doby rewolucji przemysłowej (2 godz.) 4. secesja w różnych krajach Europy (2 godz.) 5. architektura amerykańska – od szkoły chicagowskiej do art deco (2 godz.); 6. awangarda architektoniczna okresu 20-lecia międzywojennego (3 godz.). |
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną |
Metody i kryteria oceniania: |
Test polegający na rozpoznaniu dzieł architektonicznych, ich autorów, datowania; oraz na umiejętności scharakteryzowania poszczególnych stylów. |
Uwagi: |
odk |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.