Antropologia Karnawału [1401-OG-AKR-L-DX]
Semestr letni 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Antropologia Karnawału [1401-OG-AKR-L-DX] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020/21L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 16:45 - 18:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Jaworski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) Agamben G. (2006). Pochwała profanacji. (w:) G. Agamben, Profanacje. Warszawa: PIW Balbus S. (1975). Wstęp. Sformułowanie problemu. (w:) M. Bachtin Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu. Kraków: Wydawnictwo Literackie. 55-116 Caillois R. (1973). Żywioł i ład. Warszawa: PIW Dudzik W. (2005). Karnawały w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Sic! Eco U. (2002). Komizm-„wolność”-karnawał (w:) Konteksty nr 3-4 132-136 Huizinga J. (1985). Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury. Warszawa: Czytelnik Żabski T. (1997). Słownik literatury popularnej. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej Literatura zalecana (uzupełniająca) Barańczak S. (2007). Fioletowa krowa. Antologia angielskiej i amerykańskiej poezji niepoważnej. Kraków: a5 Burke P. (2009). Kultura ludowa we wczesno nowożytnej Europie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Eco U. (2008). Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią. Kraków: Znak Fossier R. (2009). Ludzie średniowiecza. Kraków: Wydawnictwo WAM Goff Le J. (2007). Czy Jezus się śmiał? (w:) J. Le Goff, Długie średniowiecze. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 197-202 Kołakowski L. (2002). Kapłan i błazen (Rozważania o teologicznym dziedzictwie współczesnego myślenia) (w:) L. Kołakowski (red.) Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone sprzed roku 1968, t.2. Londyn: Wydawnictwo Puls 263-293 Koziczyński B. (2007). 333 popkulturowe rzeczy… PRL. Poznań: Vesper Lewis B. (2009). Śmiech i młot. Historia komunizmu w dowcipach. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie Morgan D. (2003). Tako rzecze Monty Python. Warszawa: Wyd. Ok.no Rabelais F. (1973). Gargantua i Pantagruel, t.1. Warszawa: PIW. s.41-44, 61-64, 110-112 Schindler N. (2002). Ludzie prości, ludzie niepokorni… Warszawa: Wiedza Powszechna Słowiński M. (1993). Błazen. Dzieje postaci i motywu. Warszawa: Prolog Szyłak J. (1998). Komiks: świat przerysowany. Gdańsk: słowo/obraz słowo/obraz terytoria Witkowski L. (2000). Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 157-188 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Antropologiczna i kulturowa genealogia ludyczności. 2. Kulturotwórcze znaczenie karnawału (teoria karnawalizacji Michaiła Bachtina) 3. Kulturotwórcze funkcje gry i zabawy (żywioł gry i zabawy w teorii Rogera Caillois) 4. Człowiek zabawy w teorii Johana Huizingi 5. Zabawa jako instrument profanacji w ujęciu Giorgio Agambena 6. Historia karnawału w kulturze: przednowoczesnej (sakralne korzenie karnawału w starożytności, „wojna postu z karnawałem” w kulturze średniowiecza), w nowoczesnej (racjonalizacja i dyscyplinowanie zabawy karnawałowej), w ponowoczesnej (konsumpcyjne uprzedmiotowienie idei zabawy) 7. Błazen jako „nosiciel” idei karnawału 8. Od Bertolda do Bustera Keatona (uniwersalny charakter i żywotność tradycji błazeńskiej w kulturze Zachodu) 9. Śmiech jako wyraz oporu, buntu i emancypacji: (śmiech jako narzędzie demaskacji fałszywej powagi władzy, opresji i przemocy, śmiech jako nośnik ambiwalencji w jednowymiarowym świecie ideologii, idea twórczego oporu poprzez śmiech, wspólnotowy wymiar śmiechu, karnawał obywatelski) 11. Śmiech i presja ideologiczna: (problem instrumentalizacji śmiechu w kontekście presji ideologii totalitarnych) 12. Idea karnawału i ludyczności w kulturze popularnej: (problem niejednoznaczności kultury popularnej; między ideologią konsumpcji a tradycją ludyczno-karnawałową) 13. Komiks jako dzieło ludyczne (komiks jako egzemplifikacja żywotności pierwiastków ludycznych we współczesnej kulturze popularnej). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji. Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS Teams |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia w przypadku systemu pracy online podstawą do zaliczenia przedmiotu jest opracowanie wypowiedzi pisemnej na zadany temat |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
zajęcia ogólnouniwersyteckie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.