Dyplomowa pracownia konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej [1402-DPKM-5Z-SJ]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dyplomowa pracownia konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej [1402-DPKM-5Z-SJ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Stanisław Kośmiński, Jacek Stachera, Kinga Szczepińska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
K. G. Paczkowski OFM, Kalwaria Pakoska, historia, motywy powstania, celebracja, s. 91, Pakość 2008; M. Pszczółkowski, Toruńska architektura XX w., Toruń,2011 M.Iwanicka, M. Grebieniow, A. Kaźmierczak, M.Podleśna, Z Seyda, Dokumentacja badań konserwatorskich wraz z analizą konserwatorską wyników badań i opracowaniem założeń projektu konserwatorskiego, Polichromie w kamienicy przy ul. Marii Konopnickiej 24 w Toruniu, ok, 1905, Toruń 2015 (kps, ZKMiRP); B. Grątkowska, Świeczniki z głowami jelenia na terenie Polski i w Prusach Książęcych, Warszawa 1978 r, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. A. Miłobędzkiego (mps, UW). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Opracowanie zagadnień konserwatorskich i realizacja prac konserwatorskich przy następujących obiektach: - Polichromowana drewniana głowa jelenia z naturalnym porożem, 1704, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, nr inw. ZKMiRZP 1685; - Fryderyk II wielki, obraz olejny na płótnie, 3 ćw. XVIII w., Muzeum Warmii i - Mazur w Olsztynie, nr inw. ZKMiRZP 1691; - Dwa malowidła ścienne, w trzeciej i czwartej niszy północnej sieni kamienicy przy ulicy M. Konopnickiej 24 w Toruniu, ok.1904; - Rzeźba drewniana polichromowana z przedstawieniem Chrystusa Ukrzyżowanego z ok.1760 roku, Kościół parafialny p.w. Ukrzyżowanego Jezusa Pana i Matki Boskiej Bolesnej w Pakości; - Obraz z przedstawieniem Najświętszej Marii Panny 1705 roku z Ostrowa Kościelnego; - Obraz z przedstawieniem Świętego Mikołaja z Parafii Rzymsko-katolickiej p.w. Świętej Trójcy z Kościelnej Jani; - Archanioł Michał z Muzeum Okręgowe Warmii i Mazur. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Omówienie zagadnień związanych z konserwacją i restauracją obiektów na podłożu drewnianym oraz obrazów na płótnie. Przeprowadzanie testów metod i środków stosowanych do usuwania wtórnych nawarstwień, uzupełniania ubytków drewna/ płótna, zapraw, złoceń, polichromii w celu wybrania optymalnych rozwiązań dla danego obiektu. Zagadnienia estetyki i ekspozycji obiektu zabytkowego po zakończeniu prac. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest na podstawie zaangażowania w realizowane prace, jakości ich wykonania, umiejętności stawiania i rozwiązywania napotkanych problemów konserwatorskich i restauratorskich. Istotnym kryterium oceny jest również regularna obecność na zajęciach oraz postęp w redakcji dokumentacji konserwatorskiej obiektu poddawanego pracom. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
kir rzeźba polichromowana |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.