Twórcze pisanie o kulturze [2555-s1KUL1Z-TPOK]
Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Twórcze pisanie o kulturze [2555-s1KUL1Z-TPOK] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | 16 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Klaudia Peplińska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1) John Fiske, Teoria komunikacji, w: tegoż, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 2008. 2) Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kaliszewski, Wojciech Furman, Gatunki dziennikarskie: teoria, praktyka, język, Warszawa 2009. 3) Podstawy stylistyki i retoryki, red. Elżbieta Wierzbicka, Adam Wolański, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, PWN, Warszawa 2008. Literatura dodatkowa: Czasopisma kulturalne („Czas Kultury”, „Konteksty”, „Kultura współczesna”, „Teatr”, „Przekrój”) |
Zakres tematów: |
Twórcze pisanie o kulturze – program zajęć Rok akademicki 2021/2022 Celem zajęć jest poznanie zasad twórczego pisania o kulturze, interpretacji tekstów, zjawisk społecznych i kulturowych. Podczas spotkań studenci zapoznają się z różnymi publicystycznymi formami opisu zjawisk kultury, takimi jak felieton, reportaż, recenzja, notatka, esej, czy wywiad. Zdobędą narzędzia i rozwiną umiejętności niezbędne do praktykowania twórczego pisania. 1) Zajęcia organizacyjne (omówienie programu, formy realizacji i zaliczenia zajęć) 2) Podstawowe gatunki publicystyki kulturalnej i artystycznej. Na wybranych przykładach 3) Jak twórczo pisać o kulturze? Zasady redagowania tekstów 4) Spotkanie ćwiczeniowe – poprawność językowa i stylistyczna 5) Felieton – analiza wybranych tekstów i zadanie ćwiczeniowe 6) Spotkanie ćwiczeniowe – analiza powstałych felietonów 7) Reportaż – analiza wybranych tekstów 8) Recenzja – analiza wybranych tekstów i zadanie ćwiczeniowe 9) Spotkanie ćwiczeniowe – analiza powstałych recenzji 10) Esej – analiza wybranych tekstów 11) Jak twórczo rozmawiać o kulturze? Wywiad jako forma publicystyki kulturalnej. Na wybranych przykładach 12) Słowo a przestrzeń internetowa. Jak twórczo pisać o kulturze w sieci? Na przykładach wybranych przez studentów 13) Wspólna analiza wybranego dzieła i zadanie ćwiczeniowe 14) Wspólna analiza wybranego dzieła i zadanie ćwiczeniowe (ciąg dalszy) 15) Prezentacja tekstów. Podsumowanie zajęć i wystawienie ocen |
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstów Trening twórczości Burza mózgów Elementy wykładu problemowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i przygotowanie do zajęć Systematyczne wykonywanie ćwiczeń, w tym przygotowanie dwóch tekstów – analizowanych na zajęciach Przygotowanie końcowej pracy pisemnej (esej) Maksymalna liczba nieobecności na zajęciach to dwa spotkania. W przypadku większej liczby nieobecności należy zaliczyć wszystkie – w zależności od specyfiki danych zajęć – przesłać zadanie wykonywane przez grupę podczas zajęć lub podczas spotkania w uzgodnionym wcześniej dniu zaprezentować wiedzę na temat omawianych zagadnień. |
Uwagi: |
I rok, kulturoznawstwo s1, spec. ogólna i Kultura Dalekiego Wschodu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.