Metodyka edukacji audiowizualnej i medialnej [1401-MetAM-2Z-sm-SJ]
Semestr zimowy 2021/22
Pracownia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji audiowizualnej i medialnej [1401-MetAM-2Z-sm-SJ] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22Z]
(zakończony)
Pracownia [PRC], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 12:45 - 14:15
sala 1 Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dominika Łowkajtis |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gloton, R., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka, Warszawa: WSiP Kupisiewicz, Cz. (1998). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza „BGW” Lam, W. (1974). Problemy wychowania plastycznego, Wrocław: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich Marciniak, T. (1976). Problemy wychowania plastycznego, Warszawa: Nasza Księgarnia Okoń, W. (1976). Zarys dydaktyki ogólnej, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych Olczak, M. (2009). Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Szuman, S. (1927). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa: WSiP Szuman, S. (1975). O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa: WSiP Wojnar, I. (1976). Teoria wychowania estetycznego, Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Czerwosz, Z. (1970). O zajęciach plastycznych młodzieży, Warszawa: Nasza Księgarnia Lewicka, J., Czajkowski, S. (1971). Zajęcia plastyczne z dziećmi klas początkowych, Warszawa: Nasza Księgarnia Popek, S. (1985). Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP Popek, S. (red.) (1989). Metodyka plastyki w klasach IV- VIII, Warszawa: WSiP Rudowski, T. (1999). Wybrane zagadnienia współczesnej edukacji plastycznej, Warszawa: UW |
Zakres tematów: |
• Klasyczne i eksperymentalne techniki plastyczne • Formy organizacyjne kształcenia (podział form ze względu na kryterium miejsca – formy szkolne, pozaszkolne, oraz ze względu na ilość osób – formy indywidualne, zbiorowe) • Metody nauczania (ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących) • Środki dydaktyczne (podział i funkcje środków kształcenia) • Przygotowanie zajęć (rodzaje konspektów lekcji plastyki, scenariusze lekcji) • Przedmiotowy system oceniania.Terminologia (definicje pojęć: sztuki piękne, sztuki rysunkowe, sztuki plastyczne, rysunek, edukacja plastyczna) • Podstawy teoretyczne systemu powszechnej edukacji plastycznej (utylitaryzm dydaktyczny, encyklopedyzm dydaktyczny, formalizm, leseferyzm, dydaktyka twórczej ekspresji, dydaktyka formy, koncepcja integracyjna) • Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej • Definicje podstawowych pojęć (dydaktyka ogólna, dydaktyka szczegółowa, uczenie się, nauczanie, kształcenie, samokształcenie) • Zasady nauczania (zasada poglądowości, zasada przystępności w nauczaniu – zasada stopniowania trudności, zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania – uczenia się, zasada systematyczności, zasada trwałości wiedzy uczniów, zasada operatywności wiedzy uczniów, zasada wiązania teorii z praktyką; zalecenia, tzw. reguły dydaktyczne) • Cele kształcenia (cele ogólne, szczegółowe, precyzowanie celów nauczania, taksonomia celów nauczania Niemierko, taksonomia celów dziedziny poznawczej i sfery emocjonalnej Blooma, sfera psychomotoryczna w opracowaniu Baldwina) • Treści kształcenia (podstawa programowa, plan nauczania, program nauczania, pedagogiczne teorie doboru treści kształcenia) |
Metody dydaktyczne: |
• Metody eksponujące (pokaz, prezentacja) • Metody podające (opis, pogadanka) • Metody poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji, metoda projektu, metoda referatu) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: -ocena pracy pisemnej (3 wersje scenariuszy lekcji plastyki dla uczniów II etapu edukacyjnego) - aktywność podczas zajęć - regularne uczęszczanie na zajęcia Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie pracy pisemnej (scenariusz lekcji plastyki) ndst – 0-50 pkt (poniżej 50 %) dst- 51-60 pkt (51-60 %) dst plus- 61-70 pkt (61-70 %) db- 71-80 pkt (71-80 %) db plus- 81-90 pkt (81-90 %) bdb- 91-100 pkt (91-100 %) |
Uwagi: |
sztuka mediów i edukacja wizualna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.