Praktyczna nauka języka rosyjskiego [2514-s1ROS1L-PNJR]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego [2514-s1ROS1L-PNJR] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Irena Matczyńska |
Literatura: |
Literatura: Matczyńska I., Język rosyjski dla Polaków (cz. 1), Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2019. Matczyńska I., Język rosyjski dla Polaków (cz. 2), Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2020. |
Zakres tematów: |
Nauczanie tradycyjne W zakresie fonetyki języka rosyjskiego kontynuacja kształcenia umiejętności: – wymowy wszystkich akcentowanych samogłosek; – wymowy spółgłosek, artykulacyjnie istotnie różniących się od polskich; – żywych procesów fonetycznych (redukcja samogłosek nieakcentowanych, asymilacje spółgłoskowe); – innych zjawisk fonetycznych (wymowa spółgłosek podwojonych, wymowa nietypowych dla języka polskiego grup spółgłoskowych, realizacja miękkości synchronicznej, wymowa przyimków przed wyrazami ortotonicznymi); – podstawowych konturów intonacyjnych. W zakresie gramatyki rosyjskiej: 1. Określanie stosunków przestrzennych. 2. Wyrażanie posiadania, istnienia, przynależności. 3. Wyrażanie modalności. W zakresie leksyki opanowanie tematów: 1. Учёба в университете: учебные предметы, виды занятий, нагрузка. 2. Различные средства связи: виды современных средств связи; использование современных средств связи в личной жизни, учебе, работе; телефонный разговор; личное и деловое письмо. 3. Человек и его свободное время: Чем вы любите заниматься на досуге? Почему? Какие увлечения и хобби у вас и ваших родных/друзей/знакомых? 4. Друзья и знакомые: С кем вы дружите? Как долго? Почему? Wyrażenia z dziedziny rosyjskiej etykiety językowej: 1. Wyrażanie podziękowań; 2. Wyrażanie przeprosin; 3. Wyrażanie pozdrowień, życzeń; 4. Wyrażanie pochwały, aprobaty, rekomendacji (np. przeczytania książki, obejrzenia filmu). Ze względu na specyfikę nauczania języka rosyjskiego na I roku (nauczanie zintegrowane) tematy leksykalne oraz wyrażenia z dziedziny rosyjskiej etykiety językowej wymienione w sylabusie z podziałem na semestr zimowy i letni w ciągu roku akademickiego przeplatają się, poszerzają i wzajemnie się uzupełniają. Nauczanie na odległość W zakresie fonetyki języka rosyjskiego kontynuacja kształcenia umiejętności: – wymowy wszystkich akcentowanych samogłosek; – wymowy spółgłosek, artykulacyjnie istotnie różniących się od polskich; – żywych procesów fonetycznych (redukcja samogłosek nieakcentowanych, asymilacje spółgłoskowe); – innych zjawisk fonetycznych (wymowa spółgłosek podwojonych, wymowa nietypowych dla języka polskiego grup spółgłoskowych, realizacja miękkości synchronicznej, wymowa przyimków przed wyrazami ortotonicznymi); – podstawowych konturów intonacyjnych. W zakresie gramatyki rosyjskiej: 1. Określanie stosunków przestrzennych. 2. Wyrażanie posiadania, istnienia, przynależności. 3. Wyrażanie modalności. W zakresie leksyki opanowanie tematów: 1. Учёба в университете: учебные предметы, виды занятий, нагрузка. 2. Различные средства связи: виды современных средств связи; использование современных средств связи в личной жизни, учебе, работе; телефонный разговор; личное и деловое письмо. 3. Человек и его свободное время: Чем вы любите заниматься на досуге? Почему? Какие увлечения и хобби у вас и ваших родных/друзей/знакомых? 4. Друзья и знакомые: С кем вы дружите? Как долго? Почему? Wyrażenia z dziedziny rosyjskiej etykiety językowej: 1. Wyrażanie podziękowań; 2. Wyrażanie przeprosin; 3. Wyrażanie pozdrowień, życzeń; 4. Wyrażanie pochwały, aprobaty, rekomendacji (np. przeczytania książki, obejrzenia filmu). Ze względu na specyfikę nauczania języka rosyjskiego na I roku (nauczanie zintegrowane) tematy leksykalne oraz wyrażenia z dziedziny rosyjskiej etykiety językowej wymienione w sylabusie z podziałem na semestr zimowy i letni w ciągu roku akademickiego przeplatają się, poszerzają i wzajemnie się uzupełniają. |
Metody dydaktyczne: |
Podające, problemowe, eksponujące, praktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Nauczanie zdalne Semestr letni kończy się egzaminem. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia semestru. Zaliczenie wystawia się na ostatnich zajęciach w semestrze. Warunki otrzymania zaliczenia: – obecności i aktywności na zajęciach; – pozytywne oceny z prac kontrolnych; – pozytywne oceny z prac bieżących: zadań domowych, wypowiedzi ustnych i pisemnych itp.; - pozytywna ocena z zaliczenia ustnego, obejmującego wszystkie zganienia przewidziane w programie. Przy ocenianiu stosuje się metodę oceniania kształtującego i oceniania kryterialnego. Próg zaliczeniowy dla wszystkich prac pisemnych: 60%. Egzamin składa się z dwóch części: ustnej i pisemnej. Część pisemna – test leksykalno-gramatyczny z elementami ortografii (150 p.). Warunkiem przystąpienia do części ustnej egzaminu jest otrzymanie z części pisemnej nie mniej niż 90 p. (60% od 150; jeżeli wynik z części pisemnej jest mniejszy niż 90 p., student pisze poprawkę podczas sesji poprawkowej; dopiero po zdaniu części pisemnej jest on dopuszczony do części ustnej egzaminu). Na egzaminie ustnym sprawdza się umiejętność formułowania własnej wypowiedzi na jeden z tematów z zakresu programu I roku oraz stopień opanowania fonetyki praktycznej języka rosyjskiego (czytanie tekstu o objętości ok. 100 słów z zaznaczonymi akcentami). Student zdaje egzamin ustny, jeżeli liczba uzyskanych punktów z każdej części egzaminu ustnego (wypowiedzi i czytania) stanowi nie mniej niż 60%. Na wszystkich zajęciach osoby uczestniczące w zajęciach muszą mieć włączoną kamerę.W ciągu semestru studenci piszą prace kontrolne, ustnie zaliczają opanowanie zawartych w programie zagadnień. Poszczególne pisemne prace zaliczeniowe oraz pracę egzaminacyjną student pisze z włączonymi kamerą i głośnikami. Kamera musi być ustawioną w taki sposób, żeby wykładowca widział twarz studenta oraz przestrzeń pomiędzy studentem a jego komputerem. Egzamin - tak samo jak wszystkie zajęcia w semestrze - odbywa się na Mikrosoft Teams: im1484@o365.umik.pl |
Uwagi: |
I rok, filologia rosyjska s1, lingwistyka stosowana s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.