Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zawodowe warsztaty antropologiczne: Archiwum/Archiwalia w etnologii [2525-s1ETN2Z-ZWAA/AE] Semestr zimowy 2022/23
Laboratorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zawodowe warsztaty antropologiczne: Archiwum/Archiwalia w etnologii [2525-s1ETN2Z-ZWAA/AE]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z] (w trakcie)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala C 2.45
Collegium Humanisticum jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2023-01-30 09:45 : 11:15 sala C 2.45
Collegium Humanisticum
2023-02-06 09:45 : 11:15 sala C 2.45
Collegium Humanisticum
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Waldemar Chorążyczewski
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989.

Chorążyczewski W., Archiwistyka dla początkujących, Toruń 2014, https://repozytorium.umk.pl/handle/item/2191.

Polski słownik archiwalny, red. W. Maciejewski, Warszawa 1974.

Literatura do wyboru:

Konarski K., Podstawowe zasady archiwistyki, Archeion, t. 19/20, 1951, s. 19-104.

Ryszewski B., Archiwistyka. Przedmiot – zakres – podział (studia nad problemem), Warszawa – Poznań – Toruń 1972.

Ryszewski B., Problemy i metody badawcze archiwistyki, Toruń 1985.

Tomczak A., Archiwistyka i zawód archiwisty. Kilka refleksji, [w:] Archiwa polskie wobec wyzwań XXI wieku. Pamiętnik III Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, Toruń 2- 4 września 1997, t. 1, red. D. Nałęcz, Radom 1997

Rosa A., Zasada publiczności archiwów: jedna zasada, różne interpretacje, [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 2, Teoria archiwalna wczoraj – dziś – jutro, Toruń 2011, s. 21-54.

Rosa A., Siuda K., Antropologia kulturowa i metody etnograficzne w archiwistyce, Archiwa-Kancelarie-Zbiory, No 9 (11), s. 179-194.

Egodokumenty. Tradycje historiograficzne i perspektywy badawcze, pod red. W. Chorążyczewskiego, A. Pacevicius, S. Roszaka, Toruń 2015. (wybrane teksty).

• Literatura rozproszona dotycząca drobnych zagadnień.

• Strony internetowe archiwów polskich i zagranicznych.

Zakres tematów:

Celem zajęć jest oswojenie się z instytucją jaką jest archiwum oraz poznanie i umiejętne wykorzystanie różnych rodzajów źródeł archiwalnych. Program zajęć:

- Wprowadzenie do terminologii archiwalnej.

- Przedstawienie sieci archiwalnej w Polsce.

- Archiwa Społeczne i Etnologiczne w Polsce.

- Archiwa w Internecie, prezentacje.

- Tradycyjne i Współczesne Pomoce archiwalne (w tym bazy danych: szukaj w archiwach, SEZAM, PRADZIAD, ELA, IZA, Genealogia w Archiwach).

- Poszukiwania genealogiczne w Internecie.

- Archiwa na Świecie.

- Wprowadzenie zagadnienia egodokumentu. Studium przypadku na źródłach archiwalnych.

- Zajęcia w archiwum, zamawianie materiałów, kwerendy.

- Wycieczka po toruńskich archiwach, obligatoryjne, zależy od sytuacji epidemiologicznej.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

- Wykład informacyjny.

- Opis.

- Pogadanka.

- Ćwiczenia.

- Referat.

Metody dydaktyczne eksponujące:

Pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis

- pogadanka

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

- referatu

- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne,

- metody służące prezentacji treści.

- platforma moodle.

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność (w przypadku moodle, rozwiązywanie quiz-ów),

- obecność (w przypadku moodle, logowanie się do systemu),

- realizacja projektu,

- realizacja referatu.

Uwagi:

II rok, etnologia-antropologia kulturowa s1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0-1 (2023-01-18)