Zawodowe warsztaty antropologiczne: Archiwum/Archiwalia w etnologii [2525-s1ETN2Z-ZWAA/AE]
Semestr zimowy 2022/23
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zawodowe warsztaty antropologiczne: Archiwum/Archiwalia w etnologii [2525-s1ETN2Z-ZWAA/AE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z]
(zakończony)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Waldemar Chorążyczewski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989. Chorążyczewski W., Archiwistyka dla początkujących, Toruń 2014, https://repozytorium.umk.pl/handle/item/2191. Polski słownik archiwalny, red. W. Maciejewski, Warszawa 1974. Literatura do wyboru: Konarski K., Podstawowe zasady archiwistyki, Archeion, t. 19/20, 1951, s. 19-104. Ryszewski B., Archiwistyka. Przedmiot – zakres – podział (studia nad problemem), Warszawa – Poznań – Toruń 1972. Ryszewski B., Problemy i metody badawcze archiwistyki, Toruń 1985. Tomczak A., Archiwistyka i zawód archiwisty. Kilka refleksji, [w:] Archiwa polskie wobec wyzwań XXI wieku. Pamiętnik III Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, Toruń 2- 4 września 1997, t. 1, red. D. Nałęcz, Radom 1997 Rosa A., Zasada publiczności archiwów: jedna zasada, różne interpretacje, [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 2, Teoria archiwalna wczoraj – dziś – jutro, Toruń 2011, s. 21-54. Rosa A., Siuda K., Antropologia kulturowa i metody etnograficzne w archiwistyce, Archiwa-Kancelarie-Zbiory, No 9 (11), s. 179-194. Egodokumenty. Tradycje historiograficzne i perspektywy badawcze, pod red. W. Chorążyczewskiego, A. Pacevicius, S. Roszaka, Toruń 2015. (wybrane teksty). • Literatura rozproszona dotycząca drobnych zagadnień. • Strony internetowe archiwów polskich i zagranicznych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest oswojenie się z instytucją jaką jest archiwum oraz poznanie i umiejętne wykorzystanie różnych rodzajów źródeł archiwalnych. Program zajęć: - Wprowadzenie do terminologii archiwalnej. - Przedstawienie sieci archiwalnej w Polsce. - Archiwa Społeczne i Etnologiczne w Polsce. - Archiwa w Internecie, prezentacje. - Tradycyjne i Współczesne Pomoce archiwalne (w tym bazy danych: szukaj w archiwach, SEZAM, PRADZIAD, ELA, IZA, Genealogia w Archiwach). - Poszukiwania genealogiczne w Internecie. - Archiwa na Świecie. - Wprowadzenie zagadnienia egodokumentu. Studium przypadku na źródłach archiwalnych. - Zajęcia w archiwum, zamawianie materiałów, kwerendy. - Wycieczka po toruńskich archiwach, obligatoryjne, zależy od sytuacji epidemiologicznej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: - Wykład informacyjny. - Opis. - Pogadanka. - Ćwiczenia. - Referat. Metody dydaktyczne eksponujące: Pokaz Metody dydaktyczne podające: - opis - pogadanka - wykład informacyjny (konwencjonalny) Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - referatu - studium przypadku Metody dydaktyczne w kształceniu online: - metody ewaluacyjne, - metody służące prezentacji treści. - platforma moodle. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność (w przypadku moodle, rozwiązywanie quiz-ów), - obecność (w przypadku moodle, logowanie się do systemu), - realizacja projektu, - realizacja referatu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
II rok, etnologia-antropologia kulturowa s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.