Strategie działań twórczych [1401-SDT-3Z-sm-S1]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Strategie działań twórczych [1401-SDT-3Z-sm-S1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 9:00 - 10:30
sala 1 Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | 8 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dominika Łowkajtis |
Literatura: |
Literatura zalecana (obowiązkowa) Dobrołowicz, W. (1993). Psychika i bariery, Warszawa: WSziP Dobrołowicz, W. (1995). Myśleć intuicyjnie, Warszawa:WN-T Bono de, E. (1998). Myślenie równoległe. Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa: Oficyna Wydawnicza PRIMA Limont,W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń: Wydawnictwo UMK Limont, W. (2005).Wykorzystanie myślenia metaforycznego w edukacji ku twórczości (93-123), (W:) A. Tokarz (red.): W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, Kraków: Wydawnictwo UJ Limont, W., Didkowska, B. (red.). (2008). Edukacja artystyczna a metafora, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Nęcka, E. (2002). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Schulz, R. (1990). Twórczość - społeczne aspekty zjawiska, Warszawa: PWN Simonton, D.K. (2010). Geniusz, Warszawa: Wydawnictwo APS Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości, Gdańsk: GWP Szmidt, K.J. (2009). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice: Wydawnictwo HELION |
Zakres tematów: |
• Pojęcie i definicje twórczości (psychologiczne, socjologiczne, edukacyjne) • Teorie twórczości • Rozwój twórczości w cyklu życia • Stymulatory i inhibitory twórczości • Myślenie metaforyczne w twórczości, synestezja jako podstawowy mechanizm myślenia metaforycznego • Poznawcze, twórcze i artystyczne funkcje metafory • Wyobraźnia – rodzaje wyobraźni, charakterystyka wyobraźni twórczej, wyobraźnia w sztukach wizualnych • Język wizualny, znak, metafora i symbol • Synektyka, jej mechanizmy. Wykorzystanie myślenia metaforycznego w twórczości artystycznej. Związek z podświadomością (surrealizm). • Wizualne myślenie metaforyczne w sztuce, projektowaniu i w edukacji ku twórczości • Transformacja wizualnych wyobrażeń jako podstawowy mechanizm w procesie twórczym • Metafory polimodalne w sztuce, reklamie, w projektowaniu graficznym Tematy realizacji plastycznych: • Analogia personalna • Synestezja w czterech odsłonach • Transformacje • Porozumiewanie się za pomocą znaków • Metafora wizualna – wersja klasyczna • Metafora wizualna w reklamie • Recombining – ponowne przetworzenie • Co by było, gdyby...? |
Metody dydaktyczne: |
• Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) • Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka) • Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji, metoda projektu,) metody aktywizujące, metody heurystyczne Podczas zajęć studenci korzystają z materiałów plastycznych udostępnionych przez prowadzącego. Poza tradycyjnymi klasycznymi technikami plastycznymi obowiązuje korzystanie z narzędzi cyfrowych, programów graficznych, aplikacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: • aktywny udział w ramach pracy indywidualnej i zespołowej • zaangażowanie, systematyczność wykonywania zadań śródsemestralnych. Kryteria oceniania: Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie pracy semestralnej i prac śródsemestralnych • ocena realizacji praktycznych: poziom rozumienia zagadnień, jakość i oryginalność realizowanych zadań, jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność wykonania, jakość estetyczna realizacji plastycznych - ocena końcowa, semstralna stanowi średnią ocen z oceny pracy semestralnej i średniej ocen prac śródsemestralnych - po przekroczeniu limitu nieobecności studenta obowiązuje odpowiedź ustna z zagadnień wskazanych przez prowadzącego W ramach zaliczenia student zobowiązany jest do przedstawienia oryginałów prac oraz wykonania dokumentacji cyfrowej i zamieszczenia jej na dysku w miejscu wskazanym przez prowadzącego. Realizacje wykonane wyłącznie w wersji cyfrowej podlegają archiwizacji na dysku. |
Uwagi: |
s1 rysunek mediów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.