Seminarium magisterskie [2506-s2POL1Z-SEM]
Semestr zimowy 2023/24
Seminarium,
grupa nr 5
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [2506-s2POL1Z-SEM] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023/24Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | 8 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Iwona Kaproń-Charzyńska |
Strona domowa grupy: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=5477 |
Literatura: |
Literatura jest wskazywana indywidualnie. Jej dobór literatury jest uzależniony od tematu pracy magisterskiej. |
Zakres tematów: |
Wybór tematyki pracy magisterskiej, zasady przygotowania pracy, praca nad konspektem. Proponowana tematyka prac: 1. Dynamika zasobu leksykalnego języka polskiego, ekspresywność słownictwa, kreatywność leksykalna, problemy słowotwórstwa polszczyzny, różne kategorie słowotwórcze, feminatywy, słownictwo wykluczające i włączające. 2. Nowe media w komunikacji - ujęcie mediolingwistyczne. Oddziaływanie mediów na język, zmiany wzorców komunikowania się, analiza medialnych obrazów świata; teorie spiskowe. 3. Problemy etyki i estetyki komunikacji, np. perswazja a manipulacja, media społecznościowe a grzeczność i stosowność w komunikacji; zjawisko patostreamingu; stereotypizacja i dyskryminacja w dyskursie publicznym; etyka słowa a poprawność polityczna. 4. Nazwy własne w dyskursie (aspekt społeczny, kulturowy, ideologiczny). 5. Kultura języka; problem normy w różnych odmianach języka; błędy językowe. 6. Odmiany stylistyczne polszczyzny. Idiolekty. Środki stylistyczne w różnych typach tekstów. 7. Świadomość językowa i metajęzykowa użytkowników polszczyzny jako języka pierwszego, obcego i odziedziczonego, badania dwujęzyczności. 8. Problemy dydaktyki i glottodydaktyki języka polskiego. 9. Współczesna polszczyzny w kontekście kulturowym; gatunki w Internecie; multimodalność. 10. Poprawna emisja głosu w mowie; artykulacja i dykcja. |
Metody dydaktyczne: |
Metody eksponujące: pokaz; Metody podające: wykład konwersatoryjny; Metody poszukujące: projektu, seminaryjna, ćwiczeniowa, doświadczeń. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: ocenianie bieżące (ocena kształtująca) i okresowe. Kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest przygotowywanie się do zajęć i aktywne uczestnictwo w seminarium, przedstawienie szczegółowego konspektu pracy, zgromadzenie i zaprezentowanie literatury przedmiotu odpowiadającej problematyce podjętej w pracy, rozpoczęcie gromadzenia materiału badawczego. |
Uwagi: |
J. Kaproń-Charzyńska - I rok, filologia polska s2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.