Animacja kultury [2555-s1KUL3Z-AK]
Semestr zimowy 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Animacja kultury [2555-s1KUL3Z-AK] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023/24Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Klaudia Peplińska |
Literatura: |
Uwzględniona w zakresie tematów. |
Zakres tematów: |
Animacja kultury – program zajęć Rok akademicki 2022/2023 1. Wprowadzenie organizacyjne (omówienie programu, formy realizacji i zaliczenia zajęć). Jak przerwać szablonowe myślenie o animacji kultury? Współczesne zadania, metody i przestrzenie pracy animatorów kultury – na wybranych przykładach. 2. Badania w działaniu. Po co i jak diagnozować? Jak poznać potrzeby uczestników działań? Rozpoczęcie prac nad projektem własnego działania animacyjnego. Diagnoza w kulturze, pod red. Marka Krajewskiego i Agaty Skórzyńskiej, Warszawa, 2017, s. 17-24, 166-170. 3. Rola animatorów w edukacji i kształtowaniu uczestnictwa w kulturze. Dobór metod i form działania do celów projektu, specyfiki miejsca i społeczności. W. Kłosowski, Animacja i edukacja kulturalna, [w:] Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, pod red. Wojciecha Kłosowskiego, Warszawa 2011, s. 53-60. 4. Animacja kultury jako narzędzie zmiany społecznej. Rola animatorów kultury w procesie rewitalizacji. Przegląd dobrych i złych praktyk. W. Kłosowski, Rewitalizacjo, gromadź animatorów!, [w:] Przestrzeń publiczna+animacja, pod. red. Miriam Kołak, Joanny Krupy, Ireny Madej, Aleksandry Stańczuk, Warszawa 2016, s. 16-18. Podwórko im. Wszystkich Mieszkańców, reż. Iza Rutkowska. 5. Kultura na peryferiach. Animacyjne potencjały wsi i małych miasteczek – na wybranych przykładach. T. Kukołowicz, Ukryte zasoby. O tym, co zasłania kategoria peryferyjności, [w]: Kultura na peryferiach, pod red. Małgorzaty Jacyno, Tomasza Kukołowicza i Mikołaja Lewickiego, Warszawa 2018, s. 64-84. 6. Kultura na peryferiach. Od pomysłu do realizacji na przykładzie Perspektywy – 9 Hills Festival w Chełmnie. Sposoby angażowania społeczności lokalnej w planowanie i organizację działań animacyjnych. Wizyta studyjna w Chełmnie. 7. Historie i animacja. Jak ożywiać historie w projektach animacyjnych? D. Sieroń-Galusek, Historia, pamięć, animacja, [w:] Historie+animacja, pod. red. Bartosz Raduchy, Warszawa 2015, s. 10-12. 8. Jak przekonać sponsorów do wsparcia naszego projektu? Rodzaje, formy wsparcia i przykłady efektywnej współpracy. M. Datko, Sponsoring. Klucz nowoczesnego marketingu, Warszawa 2012. 9. Jak zaplanować działania promocyjne? Zasady promocji w mediach tradycyjnych i formy promocji internetowej. Spotkanie ze specjalistą ds. marketingu internetowego. 10. Sponsor projektu i działania promocyjne – praca warsztatowa nad własnym projektem animacyjnym. 11. Animacja i włączanie. Jak planować działania dla osób o szczególnych potrzebach? Przegląd dobrych praktyk. 12. Jak zwiększać dostępność instytucji kultury i działań animacyjnych? Wizyta studyjna w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu. 13. Kultura eventu. W czym, jak i po co uczestniczymy? Wpływ festiwali na rozwój polskich miast. T. Szlendak, Megaceremoniały. Różowe ogrody, [w:] T. Szlendak, K. Olechnicki, Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Warszawa 2017, s. 113-155. Oddziaływanie festiwali na polskie miasta. Raport z projektu badawczego, Poznań 2015. 14. Jak samodzielnie zadbać o identyfikację wizualną projektu i materiały promocyjne? Canva jako darmowe narzędzie tworzenia grafik. 15. Prezentacja projektów i podsumowanie zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
Case study Burza mózgów Analiza tekstów Wizyty studyjne Trening twórczości Metody warsztatowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność (maksymalnie dwie nieobecności) Aktywność i przygotowanie do zajęć Opracowanie projektu działania animacyjnego Maksymalna liczba nieobecności na zajęciach to dwa spotkania. W przypadku większej liczby nieobecności należy zaliczyć wszystkie – w zależności od specyfiki danych zajęć – przesłać zadanie wykonywane przez grupę podczas zajęć lub podczas spotkania w uzgodnionym wcześniej dniu zaprezentować wiedzę na temat omawianych zagadnień. |
Uwagi: |
III rok, kulturoznawstwo s1, spec. ogólna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.