Emisja głosu [1000-MS1-EmGłos]
Semestr letni 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Emisja głosu [1000-MS1-EmGłos] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Iwona Kaproń-Charzyńska |
Literatura: |
B. Ciecierska-Zajdel, Trening głosu, Warszawa 2012. D. Dąbrowska, A. Dziwińska, Emisja głosu. Wybrane zagadnienia o higienie i artykulacji, Wałbrzych 2005. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. K. Linklater, Uwolnij swój głos, Kraków 2012. H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwko, Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie – metody usprawniania, Warszawa 1998. A. Mitrinowicz-Modrzejewska, Fizjologia i patologia głosu i mowy, Warszawa 1958. A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008. M. Oczkoś, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007. B. Przybysz-Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela: wybrane zagadnienia, Warszawa 2006. M. Rokitiańska, H. Laskowska, Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003. M. Śliwińska-Kowalska (red.), Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999. B. Tarasiewicz, mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2004. B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998. A. Walencik-Topiłko, Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009. B. Werner, Głos i jego zaburzenia, Wrocław 2004. M. Wiśniewski, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1998. M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004. H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 2002. |
Zakres tematów: |
1. Głos a wizerunek. Budowa i działanie narządu głosu (źródło dźwięku, generator dźwięku, amplifikatory dźwięku). 2. Choroby narządu głosu. 3. Ogólna higiena życia i higiena głosu: zasady higieny życia osób pracujących głosem. Rola relaksacji w emisji głosu. Wybrane techniki relaksacyjne. 4. Warunki poprawnej fonacji. Ćwiczenia fonacyjne. 5. Znaczenie oddychania dla poprawnej fonacji. Ćwiczenia podparcia oddechowego. 6. Rezonans jako źródło nośności dźwięku. Ćwiczenia w celu uzyskania rezonansu piersiowego i głowowego. 7. Środki wyrazu. Ćwiczenia artykulacji i dykcji. 8. Opracowanie wygłoszenia tekstu. |
Metody dydaktyczne: |
Metody eksponujące: pokaz; Metody podające: opis, pogadanka; Metody poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, obserwacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bieżąca (kształtująca) obejmująca obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (wykonywanie zadań i ćwiczeń). Końcowe zaliczenie w formie sprawdzianu praktycznego. Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym (spotkania co tydzień od początku do połowy semestru) wspierane kursem na platformie Moodle. |
Uwagi: |
2mst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.