Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Problemy współczesnego świata [1202-H-PWS-S2] Semestr letni 2023/24
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Problemy współczesnego świata [1202-H-PWS-S2]
Zajęcia: Semestr letni 2023/24 [2023/24L] (w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:00 - 9:30
sala AB 0.07
Collegium Humanisticum jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2024-05-28 08:00 : 09:30 sala AB 2.09
Collegium Humanisticum
2024-06-04 08:00 : 09:30 sala AB 2.09
Collegium Humanisticum
2024-06-11 08:00 : 09:30 sala AB 2.09
Collegium Humanisticum
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ilona Zaleska
Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Czubiński, Historia Powszechna 1939-1994, Poznań 1997,

P. Johnson, Historia Świata, Londyn 1989,

J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa 1994,

Literatura uzupełniająca:

N. Aumonier, B. Beignier, P. Letellier, Eutanazja, Warszawa 2003.

E. Badura, Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela, Warszawa 1981.

G. Bidwell, Bunt długich spódnic, Katowice 1972.

D. G. Felder, 100 kobiet, które miały wpływ na dzieje ludzkości, Warszawa 1998.

B.Ferdek, Sekty i nowe ruchy religijne, Wrocław 1998.

G. Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa 2000.

B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 1999.

G. Janusz, Raport o sytuacji osób należących do mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, Warszawa 1994.

M. Jędrzejewski, Młodzież a subkultury, Warszawa 1999.

A. Jóźwiak, C. Marcinkowski, Wybrane problemy współczesnych operacji pokojowych, Warszawa 2002.

Kobieta w nowym wieku, red. Jacek Bolewski, Kraków 2001.

T. Kowalak, Kobieta we współczesnym świecie, Białystok 2006.

E. Kowalewska, Być kobietą, ale jaką?, Warszawa 2007.

M. Kuczyński, Krwawiąca Europa. Konflikty zbrojne i punkty zapalne w latach 1990-2000, Warszawa 2001.

B. Marcińczyk, Autorytet osobowy: geneza i funkcje regulacyjne, Katowice 1991.

A. Marek, Prawo karne, Warszawa 2006.

G. Mikrut, K. Wiktor, Sekty za zamkniętymi drzwiami, Kraków 2004.

S. Pawlak, Ochrona mniejszości narodowych w Europie, Warszawa 2001.

M. Pęczak, Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992.

Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.

E. Polak-Pałkiewicz, Kobieta z twarzą, Warszawa 2005.

Rodzina współczesna, red. M. Ziemska, Warszawa 2005.

P. Rybicki, J. Goćkowski, Autorytet w nauce, Wrocław 1980.

J. Słonimska, Mechanizmy i funkcje grup młodzieżowych, Warszawa 1965.

I. Wagner, Stałość czy zmienność autorytetów, Kraków 2005.

Z. Zieliński, Eutanazja po polsku i inne dziwne sprawy, Radom 2003.

A. Zwoliński, Feminizm: świat rodzaju żeńskiego, Kraków 1997.

Ch. Bartlett, Konflikt globalny. Międzynarodowa rywalizacja wielkich mocarstw 1880-1990, Wrocław-Warszawa-Kraków 1997.

A. BARTNICKI (red.), Zarys dziejów Afryki i Azji. Historia konfliktów 1869-2000, Warszawa 2000.

M. Levitt, Hamas: Polityka, dobroczynność i terroryzm w służbie dżihadu, Kraków 2008.

J. Gray, Al-Kaida i korzenie nowoczesności, Warszawa 2006.

K. Armstrong, W imię Boga. Fundamentalizm w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie, tłum. Kolczyńska, Joanna, W.A.B.: Warszawa 2005.

S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, tłum. Jankowska, Hanna: Warszawa 2003.

J. Piwowarski, J. Depo, P. Pajorsk, Fundamentalizm islamski a terroryzm w XXI wieku, Juliusz Piwowarski, Kraków 2015.

A. Krawczyk, Terroryzm ugrupowań fundamentalistycznych na obszarze Izraela w drugiej połowie XX wieku, Toruń 2007.

O. Wasiuta, S. Wasiuta, P. Mazur, Państwo islamskie ISIS: nowa twarz ekstremizmu, Warszawa 2018.

O. Hanne, T. Flichy de La Neuville, Państwo islamskie: geneza nowego kalifatu, przeł. J. Donecki.

G. Kubiński, Czarny kolor popkultury: Państwo islamskie i kultura popularna, Kraków 2018.

D. Rosiak, Oblicza Wielkiej Brytanii: skąd wziął się Brexit i inne historie o Wyspiarzach, Wołowiec 2018.

T. Snyder, Droga do niewolności. Rosja-Europa-Ameryka, Kraków 2019.

M. Klimecki, Krym, Donieck, Ługańsk 2014-2015, Warszawa 2021.

J. M. Fiszer, K. Świder, T. Stępniewski, Polska-Ukraina-Białoruś-Rosja, Obraz politycznej dynamiki regionu, Warszawa 2019.

R. Service, Na Kremlu wiecznie zima. Rosja za drugich rządów Putina, Kraków 2022.

Zakres tematów:

1. Problemy współczesnego świata - zarys problematyki. Wskazanie najważniejszych globalnych problemów według Światowego Forum Ekonomicznego (aktualizacja na podstawie danych The Global Risk Report )

2. Globalizacja - szanse i zagrożenia dla współczesnego świata.

3. Epidemie i pandemie jako zagrożenie bezpieczeństwa zdrowotnego społeczności całego świata. Pandemia koronawirusa jako problem globalny.

4. Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś.

5. Różne oblicza internetu - szanse i zagrożenia.

6. Brexit a procesy integracyjne w Europie.

7. Terroryzm. Historia i współczesność.

8. Główne konflikty współczesnego świata (wybrane przykłady)

Konflikt rosyjsko-ukraiński

Konflikt palestyńsko izraelski

9. Ruch kobiecy dawniej i dziś - wyzwania współczesnego feminizmu.

Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony z wykorzystaniem różnorodnych metod dydaktycznych:

- eksponujące (pokaz)

- podające (opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny/konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy

- metody poszukujące - klasyczna metoda problemowa

- metody dydaktyczne w kształceniu online - metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z egzaminu ustnego.

Podczas egzaminu student powinien wykazać się wiedzą z zakresu problematyki omawianej podczas wykładu oraz dwóch wybranych przez siebie lektur tematycznie związanych z przedmiotem zajęć (mogą to być propozycje własne - w zależności od zainteresowań lub lektury z listy rekomendowanej przez prowadzącego).

Uwagi:

Historia, studia stacjonarne II stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)