(in Polish) Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem. letni Historia sztuki (s1) (course group defined by Institute for the Study and Conservation of Cultural Monuments)
Key
If course is offered then a registration cart will be displayed.
- you are not logged in - currently you are not allowed to register - you are allowed to register - you are allowed to unregister (or withdraw application) - you applied for registration (and you cannot widrdraw this application) - you are registered (and you cannot unregister)
Use one of the "i" icons below for additional information.
2021/22L - Summer semester 2021/22 2022/23Z - Winter semester 2022/23 2022/23L - Summer semester 2022/23 2023/24L - Summer semester 2023/24 (there could be semester, trimester or one-year classes) |
Actions | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021/22L | 2022/23Z | 2022/23L | 2023/24L | |||||||
1402-21-WNN-S1 | n/a | n/a |
Classes
Winter semester 2022/23
Groups
Brief description
(in Polish) Celem przedmiotu jest przedstawienie szeroko rozumianego kontekstu kulturowego dla poszczególnych epok w sztuce europejskiej i pozaeuropejskiej, wraz z prezentacją historycznych, politycznych i społecznych uwarunkowań działalności twórczej i instytucjonalnej w dziedzinie sztuk plastycznych i architektury. Część 1 zajęć ma na celu prezentację najważniejszych zjawisk w kulturze nowożytnej (od renesansu po oświecenie) oraz określenie ich wpływu na życie artystyczne epoki. Część 2 zajęć dotyczy wybranych zagadnień z zakresu kultury nowoczesnosnej, kluczowych dla przemian w sztuce. |
|
||||||
1402-22-CINW-S1 | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Celem ćwiczeń inwentaryzacyjnych jest pogłębienie umiejętności warsztatowych w zakresie opisu, analizy i klasyfikacji dzieł sztuki pod względem tematycznym, typologicznym, chronologicznym, geograficznym, technologicznym oraz atrybucji z wykorzystaniem fachowego słownictwa i terminologii. Dzięki zajęciom prowadzonym w terenie i bezpośredniemu kontaktowi z substancją zabytkową student/-ka potrafi w praktyce zastosować różnorodne narzędzia analityczne z zakresu badań nad sztuką; zna także kryteria pozwalające określić czas powstania dzieł i ewentualnych zmian, jakie w nich nastąpiły. |
|
|||||||
1402-22-Ł-S1 | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
|||||||
1402-22-CT-S1 | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Zajęcia terenowe w Krakowie polegają na zapoznaniu się in situ z najcenniejszymi obiektami, reprezentatywnymi dla różnych epok sztuki w Polsce. Wprowadzeniem do dyskusji przy konkretnych dziełach są referaty przygotowane przez studentki/-ów na podstawie literatury przedmiotu. Ćwiczenia, będące istotnym uzupełnieniem szeregu zajęć stacjonarnych, mają umożliwić studentkom/-om bezpośredni kontakt z licznymi, rozmaitymi i jedynymi w swoim rodzaju obiektami, zwłaszcza tymi trudno dostępnymi lub wyłączonymi z powszechnego eksponowania. Szczególną uwagę zwraca się na pogłębioną analizę problematyki historyczno-artystycznej dzieł, częstokroć dokonywaną przy wsparciu merytorycznym doświadczonych pracowników czołowych instytucji muzealnych i wystawienniczych w Polsce, m.in. z: Muzeum Narodowego w Krakowie, Zamku Królewskiego na Wawelu czy Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK. Formuła zajęć sprzyja ugruntowaniu wiedzy studentów/-ek, jednocześnie rozwijając ich warsztat zawodowy. |
|
|||||||
1402-22-P1-S1 | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
|||||||
1402-22-P2-S1 | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Zajęcia, które mają na celu wyćwiczenie kompleksowej umiejętności pracy z dziełem sztuki - obiektem, ew. grupą obiektów - znajdujących się na terenie Polski lub pochodzących z polskich zbiorów muzealnych. Chodzi tu o zabytki sztuki architektonicznej, rzeźbiarskiej, malarskiej, bądź graficznej, powstałe w epoce nowożytnej. Szczególny nacisk zostaje położony na analizę i interpretację dzieł oraz samodzielne zebranie bibliografii, przygotowanie stanu badań, wskazanie określonych problemów badawczych. Końcowym efektem jest napisanie pracy proseminaryjnej wykazującej umiejętność naukowego obchodzenia się z obiektem, przy jednoczesnym opanowaniu warsztatu badacza przez początkujących historyków sztuki. |
|
|||||||
1402-22-HSN-S1 | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Wykład poświęcony kluczowym zagadnieniom sztuki europejskiej nowożytnej (od 1600 do 1750 roku) – ewolucja stylu, gatunki artystyczne i technologia z uwzględnieniem kwestii mecenatu i kolekcjonerstwa nowożytnego. Przedstawienie typów budowli, rzeźby i malarstwa w rozwoju historycznym z terenu dzisiejszych Włoch, Holandii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Anglii, Austrii i Czech. |
|
|||||||
1402-22-HSNC-S1 | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Dwuczęściowy wykład dotyczy kształtowania się i rozwoju różnych idiomów nowoczesności w sztukach plastycznych postrzeganych w kontekście ewoluującej w ciągu XIX i XX w. refleksji o sztuce. Ramy chronologiczne tej prezentacji wyznacza z jednej strony schyłek wieku XVIII, z drugiej zaś kultura artystyczna lat 30. XX w. Narrację na temat przełomu „wieku rozumu” i „wieku nieustającej rewolucji” otwiera problem symbolicznej kulminacji ok. 1800. Dyskurs ukazuje wypieranie neoklasycystycznych wartości etycznych i konwencji przedstawieniowych przez priorytety ideowe i morfologiczne rodzącego się romantyzmu. Kanoniczna sztuka akademicka zderzona zostanie zarówno z dojrzałym romantyzmem jak i z realistycznym przełomem w połowie stulecia. Sztuka zaangażowana w sprawy społeczne, polityczne i narodowe omawiana będzie równolegle ze zmieniającymi się w XIX w. koncepcjami malarstwa pejzażowego i portretowego. XIX w. zamykać będzie nurt symbolizmu traktowany jako syndrom duchowej kulminacji ok. 1900. |
|
|||||||
1402-22-NP-S1 | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Celem wykładu kursowego z zakresu sztuki nowożytnej polskiej jest przekazanie studentom elementarnych wiadomości na temat zjawisk artystycznych na terenie Rzeczypospolitej od początku XVI po schyłek XVIII wieku. Stworzenie swego rodzaju struktury pojęciowej, z jednej strony dającej pogląd na rozległość i różnorodność problematyki, jaka wiąże się z tą dziedziną wiedzy, z drugiej strony tworzącej podstawowy system odniesień, pozwalający osadzać w czasie i przestrzeni nowo poznawane dzieła i ich autorów. |
|
|||||||
1402-22-HSNP-S1 | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze sztukami plastycznymi i architekturą, powstającą na ziemiach polskich od przełomu XVIII i XIX wieku po wiek XXI. Wykłady prowadzone w dwóch semestrach (letnim i zimowym), prezentują najważniejsze zagadnienia sztuki polskiej od końca XVIII wieku po wiek XXI w świetle rozmaitych metodologii historii sztuki i nauk humanistycznych (w tym refleksji i piśmiennictwa o sztuce). Tło poruszanych zjawisk artystycznych stanowi sytuacja polityczna oraz przemiany intelektualne na ziemiach polskich w trzech zaborach, a od 1918 roku w odrodzonej Polsce - z uwzględnieniem uwarunkowań (różnic) ekonomicznych i kulturowych będących skutkiem 123-letnich rozbiorów, a dalej traum wojennych (pierwszej i drugiej wojny światowej), doświadczenia Holocaustu, okresu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (1945-1989 roku) oraz demokratycznych przemian po upadku muru berlińskiego w III Rzeczpospolitej i po wejścia Polski w struktury Unii Europejskiej w 2005 roku. |
|
|||||||