Pierwsza pomoc przedmedyczna 2403-WFiS-s2-21
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Pierwsza pomoc przedmedyczna w szkole: 19 procedur i algorytmów postępowania: przewodnik dla nauczycieli. Jolanta Dąbrowska, Helena Jędrzejewska. Gdańsk: ODDK Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k., 2013. 2. Goniewicz, Mariusz. Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. Red. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2012, 232 s. ISBN 978-83-200-6450-6. 3. Bernert, Adam. Pierwsza pomoc. Red. Skrzypińska, Sylwia; Nowicka, Monika. Poznań: Centrum Rozwoju Edukacji EDICON sp. z o.o., 2016, 178 s. ISBN 978-83-952907-2-5. 4. Pierwsza pomoc przedmedyczna: podręcznik dla każdego. Piotr Grochowski, Piotr Żurek; Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu. Istnieje egzemplarz w tej lokalizacji Poznań : Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I, 2011. 5. Uwaga dziecko!: [wypadki w domu, zapobieganie i pierwsza pomoc] / Christine Duval, Isabelle Plaisant; tł. Magdalena Rychter. Warszawa: W.A.B., 1995. 6. Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach. Edward Wojciechowski. Gdańsk-Wrzeszcz: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, 1998. 7. Pierwsza pomoc dziecku: ABC: [ilustrowany poradnik dla rodziców i opiekunów] / Cameron Moffat; wstęp księżna Walii Diana; przedm. do wyd. pol. Jerzy Kotowicz ; przekł. Ewa Brejnakowska [i in.].: Moffat, Cameron. Łódź : "Lotos", 1996. 8. Pierwsza pomoc : sposoby postępowania w nagłych wypadkach - w domu, w pracy i w czasie wolnym od zajęć : poradnik dla każdego / tł. Teresa Sawicka [i in.] ; konsult. Marek Kruk. Warszawa : "Muza", 1996. 9. Przysposobienie obronne : Zagrożenia czasu pokoju, pierwsza pomoc. Cz. 1 / Henryk Śnieżek. Warszawa : "Żak", 2002. 10. Pierwsza pomoc : poradnik dla każdego / Marian Stebelski. Warszawa : Elipsa, 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Pierwsza pomoc i reanimacja krążeniowo oddechowa, pod red. Marii Wujtewicz, Barbary Kwiecińskiej , AM Gdańsk, 2005. 2. Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji, w zakresie zabiegów resuscytacyjnych. 3. Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym, obowiązujący dziennik ustaw. 4. Konieczny J., Ranecki J.: Ratownictwo chemiczno-medyczne. Garmond Oficyna Wydawnicza, Poznań-Warszawa 2007. 5. Konieczny J.: Nadzwyczajne zagrożenia środowiskowe. Leksykon administracji bezpieczeństwa. Garmond Oficyna Wydawnicza, Poznań 2009. 6. Trzos A.: Zabezpieczenie medyczne imprez masowych. FHU Kraków 2001. 7. Wawrzynowicz H.: Radzenie sobie ze stresem po wydarzeniach traumatycznych. [w] Bezpieczeństwo publiczne w wypadkach, katastrofach i stanie klęski żywiołowej, pod red. Jerzego Koniecznego. Poznań – Inowrocław 2002. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia – wiedza W1: rozumie jaką rolę odgrywa pierwsza pomoc przedmedyczna w łańcuchu przeżycia ofiar wypadków. K_W06 Zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody diagnozy sprawności fizycznej i zdrowia. Posiada rozszerzoną wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, posługuje się fachową terminologią. W2: zna podstawowe techniki reanimacji oraz resuscytacji dorosłych i dzieci. K_W09 Rozumie znaczenie odnowy biologicznej i psychicznej w profilaktyce zdrowotnej oraz w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej i psychopedagogicznej. W3: zna zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. K_W13 Zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz sportu w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie edukacji i szkolenia sportowego, jest świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa. Efekty kształcenia – umiejętności U1: potrafi zabezpieczyć miejsce wypadku. K_U16 Potrafi samodzielnie planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu urazów i kontuzji w procesie treningowym i procesie wychowania fizycznego. Dba o bezpieczeństwo i higienę zajęć edukacyjnych i sportowych. U2: potrafi wykonywać zabiegi resuscytacyjne i reanimacyjne u dorosłych i dzieci, umie wykonać wszystkie czynności ratunkowe w określonej kolejności, umie dokonać oceny poszkodowanego i wdrożyć postępowanie w przypadku: utraty przytomności, krwawienia i krwotoku, stłuczenia, skręcenia, zwichnięcia, złamania, zatrucia, oparzenia, udaru cieplnego, odmrożenia, porażenia prądem elektrycznym, ukąszenia, utonięcia, obrażeń wielomiejscowych. K_U22 Potrafi zorganizować zgodnie z przepisami i przeprowadzić podstawowe imprezy rekreacyjne i turystyczne dla dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Potrafi organizować i zarządzać imprezą i zajęciami dla osób sprawnych i niepełnosprawnych w różnym wieku, w oparciu o sporty indywidualnie i zespołowe. Potrafi bezpiecznie organizować zajęcia ruchowe w grupach dysfunkcyjnych i integracyjnych. Potrafi ocenić prawidłowość doboru treści, metod, form i środków w zajęciach ruchowych w tych grupach. Potrafi prognozować efekty pracy. Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: wykazuje motywacją do samokształcenia, wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej. K_K05 Potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem ról zawodowych kierując się zasadami etycznymi. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. Nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje. Wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów. K2: posiada nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami. K_K06 Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej trenera, nauczyciela, wychowawcy. Dba o etos zawodu, przestrzega i rozwija zasady etyki zawodowej oraz podejmuje działania na rzecz przestrzegania tych zasad. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza W1: K_W06, W2: K_W09, W3: K_W13 - Sprawdziany ustne. Umiejętności U1: K_U16, U2: K_U22 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań pisemnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału. Kompetencje społeczne K1: K_K05, K2: K_K06 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań pisemnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: - teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego; - przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.); - wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianach (kolokwiumach), ocena w zakresie 2-5 punktów. O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną. Co odpowiada Ćwiczenia Zaliczenie z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Zakres tematów: |
Celem przedmiotu jest poznanie zagadnień związanych ze szczególnym rodzajem turystyki zdrowotnej, a mianowicie spa i wellness Ćwiczenia 1.Zabezpieczenie miejsca wypadku (2h) 1.1. Wprowadzenie do zakresu tematycznego przedmiotu 1.2. Literatura obowiązkowa oraz wymagania semestralne 2. Zasady udzielania pierwszej pomocy (2h) 2.1.Postępowanie w sytuacjach nagłych 2.2.Postępowanie w przypadku katastrof 3. Kolejność wykonywania czynności ratunkowych (2h) 3.1. Skale oceny rozległości urazów 3.2. Skale oceny stopnia świadomości 4. Ocena poszkodowanego i postępowanie w przypadku (2h) 4.1. utraty przytomności, 4.2. krwawienia i krwotoku, 4.3. stłuczenia 4.4. Kolokwium nr 1 5. Ocena poszkodowanego i postępowanie w przypadku (2h) 5.1. skręcenia 5.2. zwichnięcia 5.3. złamania 6. Ocena poszkodowanego i postępowanie w przypadku (2h) 6.1. złamania - klasyfikacja 6.2. złamania- złamania kręgosłupa, ocena rozległości 6.3. złamania kręgosłupa –posterowani i rokowania 7. Ocena poszkodowanego i postępowanie w przypadku (2h) 7.1. zatrucia 7.2. oparzenia 8. Ocena poszkodowanego i postępowanie w przypadku (2h) 8.1. udaru cieplnego 8.2. odmrożenia, 9. Ocena poszkodowanego i postępowanie w przypadku (2h) 9.1. porażenia prądem elektrycznym, 9.2. ukąszenia 9.3. utonięcia, 10. Ocena poszkodowanego i postępowanie w przypadku (2h) 10.1 obrażeń wielomiejscowych. 10.2 Kolokwium nr 2 11.Nauka reanimacji i resuscytacji (2h) 11.1. Resuscytacja i reanimacja dorosłych 11.2. Resuscytacja i reanimacja dzieci 12.Reanimacja i resuscytacja (2h) 12.1.Zasady postępowania w przypadku zadławienia 12.2. Zasady postępowania w przypadku uduszenia 13.Kolokwium w formie zadań praktycznych z zakresu (2h) resuscytacja i reanimacja dorosłych, resuscytacja i reanimacja dzieci, postępowanie w sytuacjach nagłych 14.Podstawy prawa i ustawodawstwa ratownictwa medycznego w Polsce (2h) 15.Zaliczenie przedmiotu pierwsza pomoc przedmedyczna: poprawy, zaliczenia praktyczne (2h) |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia audytoryjne: metoda projektów, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne, dyskusja. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 13:15 - 14:45,
(sala nieznana)
|
Walerij Żukow | 24/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.