Metody konserwacji dzieł sztuki orientu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-MKO-5L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Metody konserwacji dzieł sztuki orientu |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - pozytywnie zaliczone przedmioty oraz praktyki w poprzednich semestrach studiów (I - IX) na kierunku Konserwacja Restauracja Dzieł Sztuki, specjalności Konserwacja papieru i skóry |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w konwersatoriach – 30 godz. (1 pkt ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 60 godz. 2 pkt ECTS): - czytanie literatury- 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia- 30 godz. Łącznie: 90 godz. (3 pkt ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami ochrony dzieł sztuki orientu i potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju K_W02; W2 - posiada podstawową wiedzę dotyczącą konserwacji-restauracji zabytków sztuki Orientu K_W03 W3 - zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków orientalnych - K_W04; W4 - posiada elementarną wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej zabytków sztuki Orientu na papierze oraz współczesnych i historycznych materiałów zabytkowych - K_W05; W5 - zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania wybranych zabytków/ dzieł sztuki Orientu - K_W06; W6 - posiada elementarną wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych stosowanych w zabytkach sztuki Orientu - K_W09. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania wybranych zabytków Orientu, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich uwzględniając specyfikę tych zabytków – K_U01; U2 - potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną wybranego dzieła sztuki/ zabytku Orientu z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych - K_U02; U3 - potrafi określać główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku i zasad etyki konserwatorskiej obowiązujących w danym kręgu kulturowym - K_U03; U4 - posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego dla wybranych zabytków sztuki Orientu - K_U04; U5 - potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki pochodzących z kręgów kulturowych Orientu - K_U06; U6 - ma umiejętności językowe z zakresu specjalistycznego słownictwa w wykładanym zakresie K_U19. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) zabytków i dzieł sztuki Orientu, ich nieodtwarzalności i obowiązku respektowania specyficznych dla kręgu kulturowego zabytku wartości w procesie konserwacji-restauracji - K_K01; K2 - ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej i profesjonalizmu w działaniach konserwatorskich-restauratorskich - K_K02 K3 - ma świadomość i rozumie skutki działań konserwatorskich, ich wpływu na zabytek i związanej z tym odpowiedzialności - K_K03 K4 - ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich - K_K04; K5 - zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do, rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich - K_K05; K6 - rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego zabytków pochodzących z pozaeuropejskiego kręgu kulturowego - K_K07; K7 - rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich - K_K08. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: - wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną (filmy, ilustracje), prezentacją obiektów zabytkowych, pokazem papierów dalekowschodnich, pokazem prawidłowego obchodzenia się z malarstwem w formie zwoju, polemika na temat uzyskanej wiedzy - student wykonuje prezentację na wybrany temat (z puli zaprezentowanej przez prowadzącego) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów 5 roku specjalizacji Konserwacja papieru i skóry. W ramach przedmiotu student zapoznaje się z podstawami metodyki konserwacji-restauracji obiektów zabytkowych Orientu. Uzyskana wiedza jest niezbędna do prawidłowego planowania i przeprowadzania zabiegów konserwacji-restauracji zabytków z omawianego kręgu kulturowego. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyficznymi materiałami i technikami stosowanymi w dziełach sztuki i zabytkach Orientu głównie na papierze i tkaninie oraz podstaw szeroko pojętej konserwacji tych zabytków. W ramach konwersatorium przekazywana jest wiedza dotycząca podstawowych zasad konserwacji-restauracji wybranych obiektów z obszaru kultur Orientu, m.in. malarstwa w formie zwoju na papierze dalekowschodnim, na tkaninie (malarstwo tybetańskie), drzeworytu (m.in. ukiyo-e), książki drukowanej i rękopiśmiennej z terenów Azji i innych wybranych obiektów z omawianego obszaru. Ponadto przekazywana jest wiedza dotycząca diagnozowania zniszczeń omawianych obiektów i zasad ich ochrony i konserwacji zabezpieczającej - profilaktyki. |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa, wybrane fragmenty: • Dokumentacje dyplomowych prac konserwatorskich tematycznie związanych z wykładanymi zagadnieniami (zasób Biblioteki KKRPS). • Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.1-3, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2004. ISBN 83-231-1716-0, ISBN 83-231-1977-5, ISBN 978-83-231-2209-8. • Nishio Yoshiyuki, Maintenance of East Asian Painting (Examination), “The Book and Paper Group Annual”, nr 12, 2002. • Wojtczak M., Charakterystyka technik wykonania wybranych typów zabytków sztuki wschodniej na papierze i tkaninie, [w:] Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej; Toruń, UMK 1993. • Claude Laroque, How to identify Asian papers? A syncretic approach, [w:] Adapt & Evolve 2015: East Asian Materials and Techniques in Western Conservation. Proceedings from the International Conference of the Icon Book & Paper Group, London 8–10 April 2015. • Agnieszka Helman-Ważny, More than meets the eye: Fibre and Paper Analysis of the Chinese Manuscripts from the Silk Roads, STAR: Science & Technology of Archaeological Research, 2:2, 127-140, DOI: 10.1080/20548923.2016.1207971. • Paste-making tips with two recipes : [https://thebookandpapergathering.org/2016/10/20/paste-making-tips-with-two-recipes/]. • Weronika Liszewska, Japońskie kleje polisacharydowe jako spoiwo w konserwacji zabytkowych tkanin jedwabnych oraz papieru, „Ochrona Zabytków”, 2002, 55/2 (217), 191-206. • Nishio Yoshiyuki, A Japanese Painting Strip Reinforcement Technique, “The Book and Paper Group Annual”, 4, 1985. • Weronika Liszewska, Techniki montażu chińskich zwojów pionowych z punktu widzenia konserwatora, [w:] Sztuka Chin, red. Wasilewska J., 2009. Lektura uzupełniająca, wybrane fragmenty: • Bell L. A., Papyrus, tapa, amate and rice paper: papermaking in Africa, the Pacific, Latin America and Southeast Asia, McMinnville 1983 • Biron Carole, et.al., Revealing the colours of ukiyo-e prints by short wave infrared range hyperspectral imaging (SWIR), “Microchemical Journal” 155: 2020. • Dąbrowski J., Siniarska-Czaplicka J., Rękodzieło papiernicze, Warszawa 1991. • Fiske B., Stiber Morenus L., Ultraviolet and Infrared Examination of Japanese Woodblock Prints: Identifying Reds and Blues, “The Book and Paper Group Annual”, nr 23, 2004. • Gordon A., The Iconography of Tibetan Lamaism, New York 1958. • Görlich A., Olszewska M., Parawan japoński. Sosna, żuraw i góra Fuji, Kraków 2014. • Gulik R.H., Chinese pictorial art as viewed by the connoisseur: notes on the means and methods of traditional Chinese connoisseurship of pictorial art, based upon a study of the art of mounting scrolls in China and Japan, Rome 1958. • Helman-Ważny A., Sztuka Tybetańskich ksiąg klasztornych, Warszawa 2009. • Helman-Ważny A., The archaeology of Tibetan books, Leiden 2014. • Helman-Ważny A., Asian paper in works of art: a comparative fiber analysis, “Hand Papermaking”, 21 (2), 2006. • Helman-Ważny, Recent Research on Historic Paper Components in East Asian Art Objects, [w:] Scientific research on the pictorial arts of Asia, red. Paul Jett i in, Archetype Publications with the Freer Gallery of Art 2005, ISBN: 1873132743. • Hunter D., Papermaking. The History and Technique of an Ancient Craft, New York: Dover Publications 1978. • Jackson D., Jackson J., Tibetan Thangka Painting, Methods and Materials, London 1994. • Jacoby M., Powtórzenie i falsyfikat w malarstwie chińskim, Warszawa 2009. • Keyes, K. Japanese print conservation – an overview. In The Conservation of Far Eastern Art, red. J. Mills, P. Smith, and K. Yamasaki, 30-36. London: IIC, 1988. • Król A., Zanikająca tradycja – Ise katagami i kimono, Kraków 2006. • Lee V., Kamba N., Tsuchiya Y., Huan-Shen Lin, A new approach to the conservation and presentation of ukiyo-e prints, “Journal of the Institute of Conservation”, nr 36, 2013 • Łakomska B., Miłośnicy “chińskości” w dawnej Polsce, Warszawa 2008. • Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.1, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2004. ISBN 83-231-1716-0 1. Garczewska K., Technika wykonania tanek – religijnych obrazów buddyjskich, s.129-137 2. Romanowicz B., Obraz-pismo –znak. O odczytywaniu japońskiego drzeworytu, s.55-63 • Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.2, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2005. ISBN 83-231-1977-5 • Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.3, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2005. ISBN 978-83-231-2209-8 1. Wojtczak M., Chińskie malarstwo na „papierze ryżowym”. s.61 2. Więch U., Metody konserwacji a technika wykonania drzeworytów ukiyo-e. s.155 • Malinowski J. (red.) Studia o sztuce bliskiego i środkowego wschodu, Warszawa 2009 • Masako Koyano, Japanese Scroll Paintings. A Handbook of Mounting Techniques, F.A.I.C 1979. • Miklos P., Malarstwo chińskie. Wstęp do ikonografii malarstwa chińskiego. Warszawa 1978. • Miller Kanada M., Color Woodblock Printmaking. The Traditional Method of Ukiyo-e, Tokyo 1992 • Munn J., Side-stitched books of China, Korea and Japan in western collections, “Journal of the Institute of Conservation”, nr 32, 2009, s. 103-127. • Murase M., Sześć wieków malarstwa japońskiego, Warszawa 1996 • Nishio Yoshiyuki, Maintenance of East Asian Painting (Examination), “The Book and Paper Group Annual”, nr 12, 2002 • Nishio Yoshiyuki, Maintenance of Asian Paintings II: Minor Treatment of Scroll Paintings, “The Book and Paper Group Annual”, 2002. • Reyden D., Technology and treatment of a folding screen: comparison of oriental and western techniques, [w:] Conservation of Far Eastern art: preprints of the contributions to the Kyoto Congress, 19-23 September 1988, p.64-68 (1988). • Romanowicz B., Manga : komiksowość i animacja w sztuce japońskiej, Kraków 2001. • Song M., The history and characteristics of traditional Korean books and bookbinding, “Journal of the Institute of Conservation”, nr 32, 2009. • Strzechowska M., Muzeum Azji i Pacyfiku. Historia i zbiory, [w:] Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie. Orient w kulturze polskiej, Warszawa 2000. • Trzeciak P., Idea i tusz. Malarstwo w kręgu buddyzmu chan/zen. Warszawa 2002. • Webber Pauline, The use of Asian paper conservation techniques in Western collections, [w:] Adapt & Evolve 2015: East Asian Materials and Techniques in Western Conservation. Proceedings from the International Conference of the Icon Book & Paper Group, London 8–10 April 2015. • Whitmore P.M., Cass G.R., The Ozone Fading of Traditional Japanese Colorants, “Studies in Conservation”, nr 33, 1988, s. 29-40. • Wojtczak M., Charakterystyka technik wykonania wybranych typów zabytków sztuki wschodniej na papierze i tkaninie, [w:] Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej; Toruń, UMK 1993. • Wong F., Oriental Watercolor Techniques, London 1983. • Yuuko Suzuki, Kaligrafia japońska, Warszawa 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji i oceny: - dyskusja podczas zajęć: W1, U3 - kolokwium: W1-6, U1-2, K1-7; - prezentacje: K5-6, U6 Zdanie kolokwium na minimalnym poziomie powyżej 50%. Kolokwium odbędzie się na ostatnich zajęciach w cyklu dydaktycznym. Kolokwium przeprowadzone zostanie w formie ustnej, składa się z 5 pytań. Łączna suma punktów do uzyskania to 14 pkt.. Do zaliczenia wymaganych jest uzyskanie powyżej 50%, czyli 7,5 pkt. Skala końcowej punktacji przedstawia się następująco: pkt. do pkt. od ocena 14 13 bdb 12,5 11,5 db + 11 10 db 9,5 8,5 dst + 8 7,5 dst 7 0 ndst |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Komsta-Sławińska | |
Prowadzący grup: | Karolina Komsta-Sławińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Uwagi: |
zajęcia w cyklu dydaktycznym przeprowadzono zgodnie z informacjami znajdującymi się w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Komsta-Sławińska | |
Prowadzący grup: | Karolina Komsta-Sławińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Uwagi: |
zajęcia w cyklu dydaktycznym przeprowadzono zgodnie z informacjami znajdującymi się w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Komsta-Sławińska | |
Prowadzący grup: | Karolina Komsta-Sławińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Uwagi: |
zajęcia w cyklu dydaktycznym przeprowadzono zgodnie z informacjami znajdującymi się w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Komsta-Sławińska | |
Prowadzący grup: | Karolina Komsta-Sławińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Literatura: |
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Uwagi: |
zajęcia w cyklu dydaktycznym przeprowadzono zgodnie z informacjami znajdującymi się w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.