Laboratorium analizy danych zastanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2405-M-1-LADZ-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium analizy danych zastanych |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku medioznawstwa |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Praca na zajęciach - 30 godzin Przygotowanie do zajęć - 20 godzin Łącznie - 50 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1.1 zdefiniować pojęcia: dane zastane, analiza zawartości/treści, analiza dyskursu; wykazać się wiedzą o twórcach i tradycjach analiz danych zastanych 1.2 wyjaśnić trudności i problemy wynikające z korzystania z danych zastanych; 1.3 wykazać się pogłębioną wiedzą, stosowalną w praktyce, na temat metod analiz danych zastanych, ich ograniczeń i możliwości stosowania; 1.4 wykazać się wiedzą o różnych typach badań socjologicznych, które są przydatne dla badacza danych zastanych do analizy zróżnicowanych zjawisk; 1.5 ocenić przydatność różnych rodzajów danych zastanych do opisu danego zjawiska (np. nierówności społecznych, uprzedzeń); K_W04, K_W05, K_W06, K_W09, K_W11, K_W12, K_W14, K_W15, K_W24, K_W25 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 2.1 stosować różne metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy wybranych problemów społecznych; 2.2 samodzielnie analizować i interpretować różnego rodzaju dane statystyczne; 2.3 samodzielnie analizować i interpretować dane pochodzące z przekazów medialnych; 2.4 samodzielnie analizować i interpretować dane urzędowe i prywatne ; 2.5 posiadać umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w oparciu o dane zastane. K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U09, K_U11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 3.1. będzie potrafił pracować w oparciu o dane zastane (potrafił zidentyfikować odpowiednie dane, ocenić ich przydatność oraz wykorzystać je do opisu określonego zjawiska społecznego); 3.2. będzie świadomy trudności, które wiążą się z wykorzystaniem danych zastanych do opisu określonego problemu badawczego; 3.3. będzie potrafił łączyć różnego rodzaju dane (pierwotne i wtórne) do opisu określonego problemu badawczego. |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia, dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie zagadnień związanych z analizą danych zastanych. Poza poznaniem podstawowych metod analizy, studenci powinni nauczyć się wyszukiwać dane zastane, analizować je oraz krytycznie oceniać ich wiarygodność i rzetelność. |
Pełny opis: |
- specyfika projektu badawczego z wykorzystaniem danych zastanych - Rodzaje danych zastanych. Wiarygodność i rzetelność danych zastanych. - Dane urzędowe i ich wykorzystanie w badaniach społecznych - Desk research - Ilościowa i jakościowa analiza treści - Analiza dyskursu, analiza ramowa - Analiza konwersacyjna |
Literatura: |
A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej. Warszawa 2002, Scholar, ss.106-147. M. Makowska, R. Boguszewski (2013), Analiza danych zastanych – zagadnienia wstępne, w: Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, (red.) M. Makowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR; rozdział 1, ss. 9-31; Konrad Świderek (2013), Źródła danych zastanych, w: Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, (red.) M. Makowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR; rozdział 2, ss. 32-55; H. Ogryzko-Wiewiórowski, Zastosowanie analizy treści w badaniach socjologicznych, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Vol. IX, 1, Lublin 1984, s.1-13; R. D. Wimmer, J. R. Dominick, Mass media. Metody badań., rozdział 6, s. 209-249, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008; Goban-Klas, Tomasz. 1997. Analiza zawartości przekazów prasowych. [w:] Marian Malikowski i Marian Niezgoda (red.). Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów. Tom 2. Tyczyn: WSSG, ss. 294-320 Agnieszka Maj (2013), Analiza treści. w: Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, (red.) M. Makowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR; rozdział 6, ss. 127-148; Robin, Régine (1980) ”Badanie pól semantycznych: doświadczenia Ośrodka Leksykologii Politycznej w Saint-Cloud.” S. 252-282 w Język i społeczeństwo, (Red.) M. Głowiński. Warszawa: Czytelnik Kłosiński, Marek (1994) ”Obraz bezrobocia i bezrobotnych w polskiej prasie.” Kultura i społeczeństwo (3): 151-161 Małgorzata Lisowska-Magdziarz (2004) Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci powinni spełnić następujące wymogi: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć, kolejne wymagają uzupełnienia na dyżurze) 2. do zajęć należy się przygotowywać - przeczytać wskazany przez prowadzącego tekst i/lub przygotować materiały na zajęcia wymagane przez prowadzącego (trzykrotne nieprzygotowanie skutkować będzie oceną niedostateczną) 3. aktywność, udział w dyskusji i ćwiczeniach w podgrupach 4. pozytywny wynik kolokwium końcowego: 20 – 19 pkt., bdb 18 – 17, db+ 16 – 15, db 14 – 13, dst+ 12 - 11, dst poniżej 11 pkt., ndst |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Leszniewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Leszniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Leszniewski, Katarzyna Suwada | |
Prowadzący grup: | Tomasz Leszniewski, Katarzyna Suwada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Leszniewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Leszniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.