Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Moduł 3- Fizjologia roślin i zwierząt-Fizjologia roślin z elementami anatomii i morfologii -

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-FRBIOT-1-S1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia
Nazwa przedmiotu: Moduł 3- Fizjologia roślin i zwierząt-Fizjologia roślin z elementami anatomii i morfologii -
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 r. biotechnologii S1
Strona przedmiotu: http://www.home.umk.pl/~kesy/
Punkty ECTS i inne: 5.00
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość treści programowych realizowanych w ramach przedmiotów: biochemia, biologia komórki

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (65 godz.):


- udział w wykładzie - 20 h

- udział w ćwiczeniach - 40 h

- udział w konsultacjach – 5 h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (60 godz.):

- przygotowanie do egzaminu - 25 h

- przygotowanie do ćwiczeń - 30 h

- praca własna nad opracowaniami - 5 h



Łącznie: 125 godz. (5 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - opisuje procesy fizjologiczne u roślin; K_W01

W2 - wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z gospodarką wodną i mineralną, fotosyntezą, oddychaniem, transportem, procesami wzrostu i rozwoju roślin; K_W03, K_W04

W3 - zna podstawy strukturalno-funkcjonalne, metaboliczne i molekularne procesów fizjologicznych oraz mechanizmy regulacji tych procesów przez czynniki endogenne; K_W09, K_W10

W4 - ma podstawowa wiedzę z zakresu fizjologii roślin wykorzystywaną w badaniach nad mechanizmami funkcjonowania roślin; K_W08, K_W13

W5 - objaśnia wpływ czynników środowiskowych na przebieg poszczególnych procesów fizjologicznych u roślin; K_W05

W6 - zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze umożliwiające badanie wybranych procesów fizjologicznych u roślin; K_W12, K_W14, K_W15, K_W17, K_W20


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii w analizie podstawowych procesów fizjologicznych i mechanizmach funkcjonowania rośliny; K_U06, K_U11

U2 - potrafi wyjaśnić przyczyny i skutki zachodzenia wybranych procesów fizjologicznych i wymienić czynniki na nie wpływające; K_U06

U3 - stawia poprawne hipotezy naukowe oparte na logicznym rozumowaniu. Na podstawie obserwowanych objawów morfologicznych potrafi ocenić stan fizjologiczny rośliny i rozpoznać możliwe przyczyny obserwowanych nieprawidłowości; K_U07, K_U08

U4 -przygotowuje materiał roślinny i zwierzęcy do doświadczeń, przeprowadza pomiary w laboratorium w obecności opiekuna i interpretuje obserwacje, a na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski;K_U01, K_U09, K_U10, K_U14

U5 - wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej w języku polskim i angielskim; K_U03, K_U05, K_U12, K_U15, K_U19


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - pogłębia wiedzę poprzez szukanie dodatkowych informacji w publikacjach naukowych; K_K01, K_K11

K2 - racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanych z literatury naukowej; K_K07

K3 - ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzanych analiz i ekspertyz; K_K06

K4 - wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy; K_K07

K5 - jest odpowiedzialny z powierzony sprzęt, bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia; K_K09

K6 - jest zdolny do pracy zespołowej; K_K04


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi


Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczenia laboratoryjne mają charakter doświadczalny (studenci realizują zadania indywidualnie lub w parach). Zajęcia są prowadzone w grupie 8-12 osób. Wykonywanie obserwacji i analiz w oparciu o pisemne instrukcje.


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna

Skrócony opis:

Zadania fizjologii roślin i podstawowe metody badań. Zależność pomiędzy strukturą i funkcją. Gospodarka wodna komórki i rośliny. Pobieranie i transport wody i soli mineralnych. Odżywianie mineralne. Pierwiastki niezbędne i ich znaczenie w procesach rozwojowych roślin. Fotosynteza. Rośliny C-3 i C-4, rośliny kwasowe (CAM). Fotooddychanie. Oddychanie. Glikoliza. Cykl Krebsa. Alternatywna droga oddechowa. Metabolizm azotowy roślin. Biologiczne wiązanie azotu atmosferycznego. Odżywianie azotowe roślin. Wzrost: regulacja przez światło i fitohormony. Rozwój roślin. Cykl rozwojowy rośliny. Kiełkowanie nasion. Wzrost wegetatywny. Fotoreceptory. Kontrola kwitnienia. Ruchy roślin. Wpływ środowiska na procesy fizjologiczne.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Wstęp –przedmiot, cele, zarys historii fizjologii roślin, budowa morfologiczna i anatomiczna roślin

2. Gospodarka wodna

3. Gospodarka mineralna

4. Gospodarka azotowa

5. Fotosynteza

6. Oddychanie

7. Transport asymilatów

8. Produktywność roślin

9. Wzrost i rozwój roślin

10. Hormony i regulatory wzrostu

11. Ruchy roślin

12. Odbiór i transdukcja sygnałów

13. Molekularne podłoże procesów fizjologicznych

Ćwiczenia:

- budowa anatomiczna organów roślinnych

- badanie wybranych właściwości błon cytoplazmatycznych,

- pomiar wybranych parametrów gospodarki wodnej komórki i organizmu,

- określanie zawartości barwników asymilacyjnych i pomiar intensywności fotosyntezy roślin typu C3 i C4,

- badanie intensywności procesów oddechowych,

- ocena wpływu deficytów mineralnych na stan fizjologiczny roślin,

- wybrane zagadnienia regulacji procesów wzrostu i rozwoju.

Literatura:

S. Lewak, J. Kopcewicz – Fizjologia roślin – wprowadzenie. PWN, Warszawa (2009).

M. Kozłowska (red) - Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych. PWRiL, Poznań (2007).

J. Kopcewicz, S. Lewak (red.). Fizjologia roślin. PWN, Warszawa (2002, 2007).

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania

Egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach

Ćwiczenia: Ocenianie ciągłe wiedzy, umiejętności i osiągniętych kompetencji. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest opanowanie przez studenta materiału przerabianego na ćwiczeniach oraz pozytywne zaliczenie wykonywanych prac, sprawozdań z pojedynczych ćwiczeń i wszystkich kolokwiów i wejściówek występujących podczas semestru

Kryteria oceniania

zaliczenie wykładów: zaliczenie w formie pisemnej, wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .

zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć (80%), dokumentacja wykonanych ćwiczeń (20%); wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-26 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adriana Szmidt-Jaworska
Prowadzący grup: Paulina Glazińska, Milena Kulasek, Katarzyna Marciniak, Agnieszka Pawełek, Krzysztof Przedniczek, Adriana Szmidt-Jaworska, Waldemar Wojciechowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-25 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adriana Szmidt-Jaworska
Prowadzący grup: Katarzyna Marciniak, Agnieszka Pawełek, Krzysztof Przedniczek, Adriana Szmidt-Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adriana Szmidt-Jaworska
Prowadzący grup: Katarzyna Marciniak, Agnieszka Pawełek, Adriana Szmidt-Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adriana Szmidt-Jaworska
Prowadzący grup: Katarzyna Marciniak, Agnieszka Pawełek, Krzysztof Przedniczek, Adriana Szmidt-Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-28 - 2022-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adriana Szmidt-Jaworska
Prowadzący grup: Katarzyna Marciniak, Agnieszka Pawełek, Adriana Szmidt-Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.