Podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-PPD-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: udział w wykładach - 15 godz. udział w ćwiczeniach - 15 godz. konsultacje 5 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: praca własna 10 h przeprowadzenie 5 h Przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: Ma wiedzę na temat podstawowych koncepcji rozwoju, socjalizacji, wychowania, kształcenia i autoedukacji człowieka, B2W1 Ma wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń, B2W1 Ma wiedzę na temat zinstytucjonalizowanej edukacji i praktyki edukacyjnej, B2W7 Student zna podstawowe zagadnienia i rozumie problematykę związaną edukacją zdrowotną i pedagogiką zdrowia, B2W3 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: Potrafi dokonać krytycznego oglądu w zakresie funkcjonowania edukacji zdrowotnej w placówkach edukacyjnych, B2U4 Potrafi pozyskiwać dane oraz zastosować podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania procesów i zjawisk społecznych/ edukacyjnych K_U02, U04 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, oraz potrzebę ustawicznego uzupełniania wiedzy o środowisku - K_K05 Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej, B2K3 Jest gotów do podejmowania i realizowania projektów wymagających pracy zespołowej, B2K2 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące podstaw pedagogiki, jej celów i zadań. Celem zajęć jest omówienie różnych ujęć pedagogiki jako nauki, z uwzględnieniem zagadnień związanych z szeroko rozumianą kulturą fizyczną i pedagogiką zdrowia. 1. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe 2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne. 3. Proces wychowania – dziedziny, cele, treści i uwarunkowania 4. Pedagogiczne ujęcia kultury fizycznej i edukacji zdrowotnej 5. Kondycja współczesnej pedagogiki i pedagogiki zdrowia. |
Pełny opis: |
Pełny opis z podziałem na tematykę poszczególnych wykładów: 1. Wprowadzenie do pedagogiki - podstawowe pojęcia 2. Przegląd głównych kierunków i prądów pedagogicznych 3. Wiedza o wychowaniu - pojęcie, cele, cechy, ideał wychowania, wartości, zasady, metody, formy, trudności 4.Wychowanie przez sport 5. Ciało - kategorią pedagogiczną? 6. Sport w kontekście procesu wychowawczego 7. Olimpizm - idea i rzeczywistość (wychowawcza) 8. Pedagogiczne ujęcie kultury zdrowotnej 9. Pedagogika zdrowia - koncepcja i obszary badań Tematy ćwiczeń: 1. Proces wychowania Funkcje wychowania. Proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika. Przymus i swoboda w wychowaniu. Podmiotowość w wychowaniu. Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania. Granice i mierniki oddziaływań wychowawczych. 2.Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła. Style i postawy wychowawcze. Konteksty wychowania. Praca z grupą rówieśniczą. 3.Szkoła jako instytucja wychowawcza. Środowisko społeczne klasy i szkoły. Postawy nauczycieli i uczniów. Kształtowanie i zmiana postaw. Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Metody wychowawcze i ich skuteczność. Współpraca rodziny i szkoły. Współpraca szkoły ze środowiskiem. 4.Społeczność szkolna 5.Działalność opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyczna szkoły. Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej, pierwsze wybory edukacyjne. Wstępna orientacja zawodowa. Promocja i ochrona zdrowia uczniów. Diagnoza nauczycielska. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Współpraca z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami pracującymi z uczniem. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Piątkowska B., Pedagogika : wybrane zagadnienia : skrypt dla studentów, Wałbrzych 2004, s. 5-39. https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=5978 2. Wychowanie poprzez sport. Wielość spojrzeń i doświadczeń, P. Mazur (red.), Chełm 2014, s. 7-56. * Sport i wychowanie fizyczne w myśli pedagogicznej * Psychologiczny wymiar wychowania przez sport * Pedagogiczny wymiar wychowania przez sport 3. Rubacha K., Wstęp, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin oraz Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Pedagogika, red. Kwieciński Z., Śliwerski B., Warszawa 2003. 4. Kwieciński Z., Dziesięciościan edukacji, [w:] Jaworska T., Leppert R. (red.) Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls 2001. 5. Czechowski J., Sport w perspektywie procesu wychowawczego; https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-97824906-955a-410f-bb1f-173ee0fa6e6d/c/Jan_Czechowski_Sport_w_perspektywie_procesu_wychowawczego.pdf 6. Nowocień J., Edukacja przez sport i olimpizm w stronę dialogu, który nie dzieli lecz zbliża. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11262/1/J_Nowocien_Edukacja_przez_sport_i_olimpizm.pdf 7. Sas-Nowosielski K., Wychowanie poprzez sport – między nadzieją a zwątpieniem. Współczesne poglądy na temat związków sportu z wychowaniem http://www.pps.cos.pl/pps/sw/78_04/64.pdf 8. Syrek Ewa, Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki. "Pedagogika Społeczna" Nr 2(72) (2019), s. 9-23 https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/11396/1/Syrek_Teoretyczne_podstawy_wspolczesnej_pedagogiki_zdrowia.pdf 9. Gaweł Anna, Medialne wzory kultury zdrowotnej jako wyzwanie dla edukacji, Chowanna 49 (2):239-253. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=693524 10. Gaweł Anna, Koncepcje i obszary badań pedagogiki zdrowia, Studia z Teorii Wychowania 1 (34):167-182. 11. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, rozdz. Etymologia pojęcia „wychowanie”, Zasady wychowania, Kraków 2011. 12. Nowak P.F., , Kuśnierz C., , Zdrowie jako cel wychowania fizycznego – między teorią a praktyką szkolną", EDUKACJA 4:71-79/2014 (raport z badań) https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=471190 13. Nowak P.F., Edukacja zdrowotna jako wyzwanie dla współczesnej kultury fizycznej, Pedagogika. Studia i Rozprawy 25:173-183, 25/2016 14. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012. a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145. b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155. c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99. d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229. Literatura zalecana: 1. Wybór pozycji: Bogusław Śliwerski. "Pedagogika ogólna". Studia z Teorii Wychowania 1 (34):205-211. 2. Dudel. B., Kowalczuk-Walędziak B., Szorc K., Wróblewska U. (red.), Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej. Przykład województwa podlaskiego, Białystok 2014. http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf Ćwiczenia a) Literatura podstawowa: Kwieciński Z., Śliwerski B. (2019) (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa b) Literatura uzupełniająca: Janowski A., (2007), Pedagogika praktyczna, Warszawa . Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D. (1998), Polubić szkołę: ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, Warszawa. Pietrasiński Z. (2008): Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa. Symonowicz-Jabłońska I. (2016), Baśniowość w kulturze popularnej jako wyzwanie dla edukacji wczesnoszkolnej, Toruń. Symonowicz-Jabłońska I., Wieczór E., (2017)Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych I etapu edukacyjnego, [w:] Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego: analiza krytyczna, red. Violetta Kopińska, Hanna Solarczyk-Szwec, Toruń, s. 119-136. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady kończą się egzaminem pisemnym. Termin egzaminu: 4.02.2025 r. godz. 8.00 Na egzaminie obowiązuje znajomość treści wykładów oraz treści literatury. Pytania zamknięte i otwarte. Powyżej 95 % ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70% ocena dostateczny plus Min 60 % - zaliczenie; ocena dostateczny Zaliczenie ćwiczeń: obecność, aktywność na zajęciach (oceny bieżące), . prezentacja grupowa na podstawie przeczytanych tekstów pedagogicznych, kolokwium. Zaliczenie przedmiotu do 4.02.2025 roku |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Murawska | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna, Iwona Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT CW
CW
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagna Dejna | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące podstaw pedagogiki, jej celów i zadań. Celem zajęć jest omówienie różnych ujęć pedagogiki jako nauki, z uwzględnieniem zagadnień związanych z szeroko rozumianą kulturą fizyczną i pedagogiką zdrowia. 1. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe 2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne. 3. Proces wychowania – dziedziny, cele, treści i uwarunkowania 4. Pedagogiczne ujęcia kultury fizycznej i edukacji zdrowotnej 5. Kondycja współczesnej pedagogiki i pedagogiki zdrowia. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis z podziałem na tematykę poszczególnych wykładów: 1. Wprowadzenie do pedagogiki - podstawowe pojęcia 2. Przegląd głównych kierunków i prądów pedagogicznych 3. Wiedza o wychowaniu - pojęcie, cele, cechy, ideał wychowania, wartości, zasady, metody, formy, trudności 4.Wychowanie przez sport 5. Ciało - kategorią pedagogiczną? 6. Sport w kontekście procesu wychowawczego 7. Olimpizm - idea i rzeczywistość (wychowawcza) 8. Pedagogiczne ujęcie kultury zdrowotnej 9. Pedagogika zdrowia - koncepcja i obszary badań |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Piątkowska B., Pedagogika : wybrane zagadnienia : skrypt dla studentów, Wałbrzych 2004, s. 5-39. https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=5978 2. Rubacha K., Wstęp, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin oraz Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Pedagogika, red. Kwieciński Z., Śliwerski B., Warszawa 2003. 3. Nowocień J., Edukacja przez sport i olimpizm w stronę dialogu, który nie dzieli lecz zbliża. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11262/1/J_Nowocien_Edukacja_przez_sport_i_olimpizm.pdf 4. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły. 5. Pańtak A., Uwarunkowania ukrytego programu szkoły, [w:] Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 13, 101-114. 6. Suchocka A., Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły, [w] Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 4(178)2011. 7.EDUKACYJNE ALTERNATYWY I INNOWACJE: - Wykład Profesora Bogusława Śliwerskiego YT - „Edukacja alternatywna. Próba syntezy i określenie współczesnej roli: https://www.youtube.com/watch?v=JOprEEev_xQ - Dudel. B., Kowalczuk-Walędziak B., Szorc K., Wróblewska U. (red.), Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej. Przykład województwa podlaskiego, Białystok 2014. http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf (Innowacje edukacyjne; definicja, przykłady, charakter innowacji) - https://dziecisawazne.pl/jesli-szkola-publiczna-wybor-szkol-alternatywnych-polsce/ (przykłady najpopularniejszych w Polsce szkół alternatywnych) 8. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011. 9. Szczurek Boruta Alina, Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo, Katowice 2007 - rozdział 5 https://core.ac.uk/download/pdf/270093752.pdf 10. Gaweł Anna, Medialne wzory kultury zdrowotnej jako wyzwanie dla edukacji, Chowanna 49 (2):239-253. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=693524 13. Nowak P.F., Edukacja zdrowotna jako wyzwanie dla współczesnej kultury fizycznej, Pedagogika. Studia i Rozprawy 25:173-183, 25/2016 Literatura zalecana: 1. Wybór pozycji: Bogusław Śliwerski. "Pedagogika ogólna". Studia z Teorii Wychowania 1 (34):205-211. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące podstaw pedagogiki, jej celów i zadań. Celem zajęć jest omówienie różnych ujęć pedagogiki jako nauki, z uwzględnieniem zagadnień związanych z szeroko rozumianą kulturą fizyczną i pedagogiką zdrowia. 1. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe 2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne. 3. Proces wychowania – dziedziny, cele, treści i uwarunkowania 4. Pedagogiczne ujęcia kultury fizycznej i edukacji zdrowotnej 5. Kondycja współczesnej pedagogiki i pedagogiki zdrowia. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis z podziałem na tematykę poszczególnych wykładów: 1. Wprowadzenie do pedagogiki - podstawowe pojęcia 2. Przegląd głównych kierunków i prądów pedagogicznych 3. Wiedza o wychowaniu - pojęcie, cele, cechy, ideał wychowania, wartości, zasady, metody, formy, trudności 4.Wychowanie przez sport 5. Ciało - kategorią pedagogiczną? 6. Sport w kontekście procesu wychowawczego 7. Olimpizm - idea i rzeczywistość (wychowawcza) 8. Pedagogiczne ujęcie kultury zdrowotnej 9. Pedagogika zdrowia - koncepcja i obszary badań |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Piątkowska B., Pedagogika : wybrane zagadnienia : skrypt dla studentów, Wałbrzych 2004, s. 5-39. https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=5978 2. Rubacha K., Wstęp, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin oraz Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Pedagogika, red. Kwieciński Z., Śliwerski B., Warszawa 2003. 3. Nowocień J., Edukacja przez sport i olimpizm w stronę dialogu, który nie dzieli lecz zbliża. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11262/1/J_Nowocien_Edukacja_przez_sport_i_olimpizm.pdf 4. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły. 5. Pańtak A., Uwarunkowania ukrytego programu szkoły, [w:] Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 13, 101-114. 6. Suchocka A., Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły, [w] Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 4(178)2011. 7.EDUKACYJNE ALTERNATYWY I INNOWACJE: - Wykład Profesora Bogusława Śliwerskiego YT - „Edukacja alternatywna. Próba syntezy i określenie współczesnej roli: https://www.youtube.com/watch?v=JOprEEev_xQ - Dudel. B., Kowalczuk-Walędziak B., Szorc K., Wróblewska U. (red.), Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej. Przykład województwa podlaskiego, Białystok 2014. http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf (Innowacje edukacyjne; definicja, przykłady, charakter innowacji) - https://dziecisawazne.pl/jesli-szkola-publiczna-wybor-szkol-alternatywnych-polsce/ (przykłady najpopularniejszych w Polsce szkół alternatywnych) 8. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011. 9. Szczurek Boruta Alina, Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo, Katowice 2007 - rozdział 5 https://core.ac.uk/download/pdf/270093752.pdf 10. Gaweł Anna, Medialne wzory kultury zdrowotnej jako wyzwanie dla edukacji, Chowanna 49 (2):239-253. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=693524 13. Nowak P.F., Edukacja zdrowotna jako wyzwanie dla współczesnej kultury fizycznej, Pedagogika. Studia i Rozprawy 25:173-183, 25/2016 Literatura zalecana: 1. Wybór pozycji: Bogusław Śliwerski. "Pedagogika ogólna". Studia z Teorii Wychowania 1 (34):205-211. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.