Podstawy technologii cukru i cukiernictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-CTZ-PTCC |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy technologii cukru i cukiernictwa |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony egzamin z: Podstawy Chemii Analitycznej |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): kontaktowe - 70. - udział w wykładach - 10 - udział w ćwiczeniach - 10 - udział w laboratorium - 45 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.) 105 h przygotowanie do laboratorium 20 sporządzanie sprawozdań z laboratorium 20 przygotowanie się do egzaminu 45 konsultacje i praca z nauczycielem akademickim 20 Łącznie 175 godz./25 godz. = 7 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1; Ma wiedzę o teoretycznych i praktycznych aspektach uprawy buraka zbiorze i przygotowanie do przerobu, otrzymywanie soku surowego, Krystalizacji cukru, otrzymywania melasu, pakowania cukru białego, wypalania wapna. Przetwórstwie zbóż i produkcji mąki, zna surowce i materiały stosowane do produkcji cukierniczej. pierników, czekolady, wyrobów czekoladowych.K_W11 K_W15; K-W16; K_W17K_W18, KW_25 W2; Zna i opisuje podstawowe pojęcia na których opiera się produkcja cukru i wyrobów cukierniczych, pojęcia dotyczące technologii cukru I wyrobów cukierniczych K_W16; K_W21. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student potrafi: - Dokonać analizy składu chemicznego buraka cukrowego , soku buraczanego oraz wyrobów cukierniczych, analizować procesy produkcyjne, oznaczać wilgotność, popiół, zawartość czystego produktu; K_U05, K_U06, K_U10 K_U14, K_U21, U2: potrafi posługiwać się sprzętem stosowanym w analizie cukru K_U06, U3; - opracować raporty z wykonywanych analiz,- opracować statystycznie uzyskane wyniki analiz, K_U06, K_U10. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Ma świadomość- zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski,K_K01 K2; jest nastawiony na jak najlepsze wykonywanie powierzonych zadań, K_K02; K_K03 K_K05 K3 - jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, - pracuje systematycznie, K_K05 K4; - nawiązuje współpracę w grupie K_K09 K5; -dba o środowisko naturalne. K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Wykład : metoda podająca Wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi Laboratorium: metoda poszukująca Laboratoryjna; doświadczeń Ćwiczenia – metoda poszukująca Ćwiczeniowa równym frontem w grupie. |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu prowadzone są następujące zajęcia: - wykład 15 godz. - laboratorium 45 godz. - ćwiczenia 10 godz. Poznanie najważniejszych pojęć technologicznych i procesu produkcji cukru, metod ilościowych w analizie cukru. Nabycie umiejętności rozwiązywania zadań technologicznych i zrozumienie zastosowania teoretycznej wiedzy do sterowania procesami technologicznymi. |
Pełny opis: |
Treści programowe przedmiotu: Uprawa buraka zbiór i przygotowanie do przerobu, Spławianie oczyszczanie, mycie i otrzymywanie soku surowego , Oczyszczanie soku surowego i zagęszczanie soku w wyparce, krystalizacja cukru, gotowanie i wirowanie cukrzycy, otrzymywanie melasu. Suszenie, segregacja, pakowanie i magazynowanie cukru białego. Wyżymanie i suszenie wysłodków, wypalanie wapna i sporządzanie mleka wapiennego. Przetwórstwo zbóż i produkcja mąki. Surowce, dodatki i materiały pomocnicze stosowane do produkcji cukierniczej, Produkcja cukierków, pierników, czekolady, wyrobów czekoladowych i kakao. 1) Oznaczanie składu chemicznego buraka cukrowego 2) Oznaczanie inwertu w soku buraczanym oraz w wyrobach cukierniczych . 3) Analiza procesów produkcyjnych pH, alkaliczność, zawartość suchej substancji, czystość soku. 4) Analiza produktu końcowego, wilgotność, popiół, zawartość czystego produktu, mętność. 5) Gospodarka wodno- ściekowa w zakładach przemysłu spożywczego-ochrona środowiska. 6) Wyjazd i zwiedzanie zakładów – Cukrowni, produkcji cukierków, pierników . Planowanie produkcji cukru z buraka cukrowego na podstawie opisu technologicznego, Schemat blokowy produkcji cukru z buraków Sporządzenie schematu blokowego produkcji mąki pszennej z uwzględnieniem parametrów technologicznych. Sporządzenie schematu blokowego produkcji masy czekoladowej z uwzględnieniem parametrów technologicznych. Obliczenia z zakresu ogrzewacza sokowego oraz wyparki czterodziałowe. Zaprojektowanie i wyliczenie pompy do transportu ciecz (wody, soku, melasu). Budowa i moc silników elektrycznych. Automatyka i sterowanie w procesie produkcyjnym. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Stanisław Nikiel Technologia Cukrownictwa cz. I i II, Wydawnictwo WSiP wyd. 3, Warszawa 1996 2. S. Wyczański Cukiernictwo, wyd. 8, Warszawa 1990; 3. Jan Dobrzycki Chemiczne podstawy technologii cukru. WNT, Warszawa, 1984 4. Jan Dobrzycki. Poradnik inżyniera – cukrownictwo. WNT, Warszawa, 1988 5. Jan Dobrzycki. Automatyzacja w przemyśle cukrowniczym. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1991 6. Z. Ambroziak. Produkcja piekarsko-ciastkarska, cz. 1, Podręcznik dla technikum, Warszawa 2012. 7. Butwiłowicz, Anna. Metody analityczne kontroli produkcji w cukrowniach. Warszawa : Fundacja : Rozwój SGGW, 1997 Literatura uzupełniająca: 1. R. A. McGinnis. Cukrownictwo. Warszawa : Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1976 2. Jan Gawęcki. Współczesna wiedza o węglowodanach. Poznań : Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego, 2001 |
Efekty uczenia się: |
Student: W1; Ma wiedzę o teoretycznych i praktycznych aspektach uprawy buraka zbiorze i przygotowanie do przerobu, otrzymywanie soku surowego, Krystalizacji cukru, otrzymywania melasu, pakowania cukru białego, wypalania wapna. Przetwórstwie zbóż i produkcji mąki, zna surowce i materiały stosowane do produkcji cukierniczej. pierników, czekolady, wyrobów czekoladowych.K_W11 K_W15; K-W16; K_W17K_W18, KW_25 W2; Zna i opisuje podstawowe pojęcia na których opiera się produkcja cukru i wyrobów cukierniczych, pojęcia dotyczące technologii cukru I wyrobów cukierniczych K_W16; K_W21 U1: Student potrafi: - Dokonać analizy składu chemicznego buraka cukrowego , soku buraczanego oraz wyrobów cukierniczych, analizować procesy produkcyjne, oznaczać wilgotność, popiół, zawartość czystego produktu; K_U05, K_U06, K_U10 K_U14, K_U21, U2: potrafi posługiwać się sprzętem stosowanym w analizie cukru K_U06, U3; - opracować raporty z wykonywanych analiz,- opracować statystycznie uzyskane wyniki analiz, K_U06, K_U10, Student: K1: Ma świadomość- zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski,K_K01 K2; jest nastawiony na jak najlepsze wykonywanie powierzonych zadań, K_K02; K_K03 K_K05 K3 - jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, - pracuje systematycznie, K_K05 K4; - nawiązuje współpracę w grupie K_K09 K5; -dba o środowisko naturalne. K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego 2,5 h; pytania otwarte; podział na definicyjne i problemowe o stopniowanej skali trudności, punktacja w zależności od stopnia trudności. K_W05; K_W15 Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie wyników testów wejściowych, pytania otwarte, w zakresie 0-5 pkt. Ocena wykonanych samodzielnie sprawozdań z ćwiczeń przez każdego studenta wg punktacji 0-5. K_U03; K_U04; K_U05; K_U06. Laboratorium; Ocena na podstawie 1 sprawdzainu pisemnego, pytania otwarte problemowe o stopniowanej trudności. Kryteria oceniania: Wykład (max 100pkt): poniżej 50% niedostateczny 50- 60% dostateczny; 61-65% dostateczny plus; 66-75 dobry; 76-80 dobry plus; 81-100% bardzo dobry. Laboratorium (max 120pkt 12 ćwiczeń po 10 pkt) poniżej 50% niedostateczny 50- 60% dostateczny; 61-65% dostateczny plus; 66-75 dobry; 76-80 dobry plus; 81-100% bardzo dobry. Ćwiczenia: sprawdzian 100% 10 pytań poniżej 50% niedostateczny 50- 60% dostateczny; 61-65% dostateczny plus; 66-75 dobry; 76-80 dobry plus; 81-100% bardzo dobry. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kowalski, Dobrochna Rabiej-Kozioł, Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kowalski, Dobrochna Rabiej-Kozioł, Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.