Podstawy chemii analitycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-O-PCA |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy chemii analitycznej |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Stacjonarne studia pierwszego stopnia - Chemia - Semestr 2 |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
LUB
11.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | chemia ogólna |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (145 godz.): - udział w wykładach – 30 godz. - udział w laboratoriach – 90 godz. - udział w ćwiczeniach – 25 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (130 godz.): - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 10 godz. - przygotowanie do kolokwiów – 50 godz. - przygotowanie do ćwiczeń – 30 godz. - przygotowanie studenta do egzaminu – 40 godz. Łącznie 275 godzin/25h = 11 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 zna w zaawansowanym stopniu prawa i nazewnictwo chemiczne K_W05 zna podstawowe pakiety oprogramowania użytkowego do analizy i opracowania danych K_W06 zna teoretyczne i praktyczne aspekty wykonania jakościowej i ilościowej analizy metodami klasycznymi i instrumentalnymi oraz zasady działania aparatury |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi posługiwać się nazewnictwem chemicznym oraz pojęciami z zakresu chemii ogólnej K_U06 potrafi wykonać analizy ilościowe z zastosowaniem metod wagowych, miareczkowych i instrumentalnych na podstawie procedur analitycznych oraz przygotować raporty z analizy K_U16 potrafi odpowiednio zachować się w razie różnego typu zagrożeń, np.: pożaru, kontaktu z odczynnikami chemicznymi |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Analityczne myślenie: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki K_K03 Sumienność i dokładność: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegół; jest systematyczny K_K05 Dążenie do rozwoju: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia K_K08 Profesjonalizm i etyka: Zna i przestrzega zasady i normy obowiązujące chemika, w tym normy etyczne; rozumie społeczną rolę zawodu; rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej, dbałości o zdrowie i środowisko naturalne w działaniach własnych i innych osób |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Metody dydaktyczne poszukujące: - laboratorium: laboratoryjna – zajęcia laboratoryjne związane są z treściami programowymi przerabianymi na wykładzie. Student wykonuje zadania samodzielnie po przygotowaniu w oparciu o dostępną instrukcję oraz zalecaną literaturę. Wykonane analizy sprawdzane są bezpośrednio na pracowni w danym dniu na podstawie raportu zawierającego krótki opis, równanie reakcji, schemat obliczeń i odpowiedź z wynikiem analizy. - ćwiczenia: ćwiczeniowa - ćwiczenia związane są z treściami programowymi przerabianymi na wykładzie. |
Skrócony opis: |
Poznanie najważniejszych pojęć i metod klasycznych (miareczkowych i wagowych) w chemii analitycznej. Nabycie umiejętności rozwiązywania zadań z chemii analitycznej i zrozumienie zastosowania teoretycznej wiedzy do analiz miareczkowych i wagowych. Metody dydaktyczne: Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i pokazami analiz klasycznych. Ćwiczenia; rozwiązywanie zadań i problemów analitycznych równym frontem w grupie ćwiczeniowej. Laboratorium Wykonanie analiz chemicznych z zakresu: grawimetrii, miareczkowania, alkacymetrycznego, strąceniowego, kompleksometrycznego i redoksymetrycznego, nauka nastawiania roztworów mianowanych - praca indywidualna. |
Pełny opis: |
Wykład: Proces analizy chemicznej ilościowej. Błędy i opracowanie statystyczne wyników. Podstawowe prawa chemiczne stosowane w analizie ilościowej. Wprowadzenie do metod wagowych. Podstawy analizy ilościowej w roztworach. Analiza miareczkowa: strąceniowa, kwasowo-zasadowa, redoks, kompleksometria EDTA. Zastosowania w praktyce. Teoria wskaźników kwasowo-zasadowych, redoks, kompleksometrycznych i strąceniowych (Mohr, Volhard, Fajans). Ćwiczenia: Obliczenia z zakresu analizy: alkacymetrycznej, redoksometrii, strąceniowej i metod wagowych. Obliczenia statystyczne wyników analizy. Laboratorium: Wykonanie analiz chemicznych z zakresu: grawimetrii oznaczania baru w postaci siarczanu baru, miareczkowania: alkacymetrycznego miareczkowanie, kwas mocnego, zasady, słabego kwasu - octowy, sody, strąceniowego oznaczanie chlorków metodą Mohra, bromków metodą Fajansa i tiocyjanianów metodą Volharda, redoksymetrycznego oznaczania szczawianów, żelaza, miedzi jodometrycznie, kompleksometrycznego oznaczanie wapnia, magnezu i mieszaniny wapnia i magnezu, nauka nastawiania roztworów mianowanych - kwasów, zasad, KMnO4, tiosiarczanu, azotanu srebra i EDTA, praca indywidualna. |
Literatura: |
7. Wykaz literatury podstawowej: 1) D.C. Harris Quantitaive Chemical Analysis, VIIIth Ed. Freeman,and Co. N.Y. 2) A. Cygański Chemiczne metody analizy ilościowej WNT, Warszawa, 1992; 3) A. Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 1993; 4) E. Szłyk, M. Kurzawa, A. Szydłowska, A. Jastrzębska, Ilościowa Analiza Chemiczna. Metody wagowe i miareczkowe, UMK, 2005, Toruń: 8. Wykaz literatury uzupełniającej: 1) J. Minczewski, Z. Marczenko, Metody analityczne w analizie chemicznej. PWN Warszawa, 1998; |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy i warunki zaliczenia: Wykłady: Egzamin pisemny 2 h test otwarty Ćwiczenia: ZAL na podstawie kolokwium Kryteria. Na ocenę dostateczną: Student zna podstawy teoretyczne metody analitycznej oraz potrafi opisać doświadczenia przeprowadzone w pracowni. Na ocenę dostateczny plus Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metody analitycznej oraz potrafi zna zasady opisu analizy chemicznej przeprowadzonej w pracowni. Na ocenę dobrą: Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy. Potrafi planować doświadczenia analityczne i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. Na ocenę dobry plus Posiada pełną wiedzę o metodzie analitycznej rozumie zasadę pracy aparatury analitycznej i potrafi zastosować do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. Na ocenę bardzo dobry Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie pod czas pracy w bibliotece, stosuje właściwe metody badania złożonych matryc analitycznych i potrafi zastosować do rozwiązywania nowych problemów analitycznych wykraczających poza temat wykładu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
WYK
ŚR CZ CW
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 90 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jastrzębska, Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Prowadzący grup: | Aneta Jastrzębska, Katarzyna Słabkowska, Robert Szczęsny, Aleksandra Szydłowska-Czerniak, Iwona Szymańska, Grzegorz Wrzeszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Laboratorium, 90 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jastrzębska, Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Butrymowicz-Kubiak, Marcin Cichosz, Aneta Jastrzębska, Aleksandra Szydłowska-Czerniak, Iwona Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Laboratorium, 90 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jastrzębska, Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Prowadzący grup: | Aneta Jastrzębska, Katarzyna Słabkowska, Aleksandra Szydłowska-Czerniak, Adriana Wróbel-Kaszanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Laboratorium, 90 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jastrzębska, Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Prowadzący grup: | Aneta Jastrzębska, Leszek Pazderski, Katarzyna Słabkowska, Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.