Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Supply Chain Management

General data

Course ID: 1100-12-Z22-LB-ZLD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0413) Management and administration The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Supply Chain Management
Name in Polish: Zarządzanie łańcuchem dostaw
Organizational unit: Department of Logistics
Course groups: (in Polish) Zarządzanie - plan studiów 2 rok 2 stopnia
(in Polish) Zarządzanie, 2 rok II stopnia, PRK, sp. logistyka biznesu
ECTS credit allocation (and other scores): 7.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Wiedza z zakresu Podstaw Zarządzania, Zarządzania Jakością, Zarządzania strategicznego, Wprowadzenia do logistyki, Wsparcia logistycznego działalności

Total student workload:

(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń, 5 godz. na konsultacje i egzamin

2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: przygotowanie się do zajęć, analiza studiów przypadków: 50 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie się do egzaminu, projekt zaliczeniowy: 90 godz.


Razem nakład pracy studenta: 175 godz.


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) Student zna i rozumie:

W1: pojęcie łańcucha dostaw i zarządzania łańcuchem dostaw – K_W02, K_W03, K_W07

W2: instrumenty zarządzania łańcuchami dostaw i strategie ich konfigurowania – K_W02, K_W03, K_W07


Learning outcomes - skills:

(in Polish) Student potrafi:

U1: analizować i konfigurować łańcuchy dostaw oraz dobierać instrumenty zarządzania nimi – K_U01, K_U06

U2: zaprezentować publicznie wyniki i wnioski z analizy – K_U10

U3: efektywnie pracować w zespole – K_U14


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) Student jest gotów do:

K1: krytycznej oceny i selekcji informacji gromadzonych w procesie rozwiązywania złożonych problemów decyzyjnych pojawiających się w zarządzaniu łańcuchami dostaw – K_K01


Teaching methods:

(in Polish) Zajęcia prowadzone:

- w formie wykładu konwersatoryjnego z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint

- w formie ćwiczeń, prowadzonych w oparciu o metodę badania przypadku (case study): praca odbywa się w zespołach, wymagane przygotowywanie się do zajęć (czytanie literatury), czytanie studiów przypadku, aktywność, realizacja zadań


Expository teaching methods:

- discussion
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture

Exploratory teaching methods:

- case study
- project work

Online teaching methods:

- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods

Short description: (in Polish)

Cel AACSB: Student wskazuje różne przyczyny i możliwości rozwiązywania problemów dotyczących zarządzania.

Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń, podczas których omawiane są kluczowe zagadnienia dotyczące strategii konfigurowania łańcuchów dostaw oraz wykorzystania instrumentów zarządzania nimi, mianowicie:

1. Definiowanie pojęć: łańcuch dostaw i zarządzanie łańcuchem dostaw

2. Stawianie klienta na pierwszym miejscu

3. Zarządzanie cyklem dostaw

4. Planowanie łańcucha dostaw i sterowanie jego pracą

5. Szczupłe myślenie i zwinny łańcuch dostaw

Full description: (in Polish)

Zagadnienia wykładowe:

1. Definiowanie pojęć: łańcuch dostaw i zarządzanie łańcuchem dostaw – W1

łańcuch dostaw, sieć dostaw, sieć popytu, elektroniczny łańcuch dostaw, fazy rozwoju koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw, definicje zarządzania łańcuchem dostaw, relacje między logistyką a zarządzaniem łańcuchem dostaw

2. Stawianie klienta na pierwszym miejscu – W1, W2

typy klientów i relacji w łańcuchu dostaw, czteroetapowe podejście do budowy strategii segmentacji łańcucha dostaw, profile wartości dla klienta determinujące strategię ŁD wykorzystywane do segmentacji rynku zidentyfikowane w oparciu o wyniki badań w Cranfield University (profil popytowy, profil konkurencyjny, profil produktu); punkt rozłączenia popytu i podaży; profilowanie popytu (wpływ niepewności, modelowanie trendu i sezonowości)

3. Zarządzanie cyklem dostaw – W1, W2

planowanie strategii opartej na szybkości działania; wykorzystanie zależności między kosztami, jakością i szybkością działania – macierz kosztowo-czasowa; mierzenie sprawności łańcucha dostaw (czas produkcji: P-time, czas zapotrzebowania: D-time); etapy skutecznej reorganizacji sieć dostaw, chronometryczna mapa procesu oraz przyczyny marnotrawienia czasu; strategie kontrolowania terminów dostaw/realizacji zamówienia w systemie logistycznym; działania skracające czas produkcji; sposoby wykorzystania czynnika czasu w ŁD

4. Planowanie łańcucha dostaw i sterowanie jego pracą – W1, W2

systemy sterowania przepływem dóbr w ŁD; koncepcja systemu produkcji just-in-time (JIT); planowanie potrzeb materiałowych (MRP)

5. Szczupłe myślenie i zwinny łańcuch dostaw – W1, W2

zasady szczupłego myślenia (lean thinking); siedem rodzajów marnotrawstwa; cztery kroki dążenia do doskonałości według koncepcji lean thinking; szczupłe myślenie w procesach biznesowych; zwinny łańcuch dostaw; różnice między szczupłym a zwinnym modelem podaży; model zwinnych zdolności

Zagadnienia ćwiczeniowe realizowane w oparciu o studia przypadków:

1. Studium przypadku Xerox – wpływ nowej strategii dystrybucji firmy Xerox na rozkład rotacji zapasów w ŁD – W2, U1, U2, U3, K1

2. Studium przypadku Kimberly-Clark (K-C) – strategia segmentacji łańcucha dostaw na poziomie Europy – W2, U1, U2, U3, K1

3. Studium przypadku Electro-Coatings Ltd – reorganizacja wewnętrznego łańcucha dostaw – W2, U1, U2, U3, K1

4. Studium przypadku Bernard Matthews – maksymalizacja wartości w łańcuchu dostaw producenta drobiu – od handlu zbożem do punktu dostawy do ferm drobiu – W2, U1, U2, U3, K1

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. A. Harrison, R. van Hoek, Zarządzanie logistyką, PWE, Warszawa 2010.

2. A. Harrison, R. van Hoek, H. Skipworth, Logistics Management and Strategy. Competing Through the Supply Chain, Pearson Education Limited, London 2014.

3. C. Bozarth, R.B. Handfield, Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, Helion, Gliwice 2007.

4. J. Witkowski, Zarządzanie łańcuchem dostaw. Koncepcje - procedury – doświadczenia, PWE, Warszawa 2010.

5. M. Ciesielski, (red.), Strategie łańcuchów dostaw, PWE, Warszawa 2011.

6. A. Kawa, Konfigurowanie łańcucha dostaw. Teoria, instrumenty i technologie, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań 2011.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie przedmiotu:

- uczestnictwo w zajęciach [wykładach (nieobowiązkowe) i ćwiczeniach (obowiązkowe), przygotowywanie się do zajęć, aktywność, realizacja zadań – praca zespołowa – analiza przypadków na ćwiczeniach] – przedłużona obserwacja przez prowadzącego

- praca samodzielna (projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach i jego prezentacja) – 3 ECTS

- egzamin pisemny testowy oparty na treściach omówionych na wykładzie i ćwiczeniach – 4 ECTS

Weryfikacja efektów kształcenia:

Wykład:

W1 – Egzamin pisemny testowy +++

W2 – Egzamin pisemny testowy +++

Ćwiczenia:

U1 – Realizacja zadań ++, Prezentacja +++, Przedłużona obserwacja ++, Projekt +++

U2 – Realizacja zadań ++, Prezentacja +++, Przedłużona obserwacja ++, Projekt +++

U3 – Realizacja zadań ++, Prezentacja +++, Przedłużona obserwacja ++, Projekt +++

K1 – Aktywność +++, Przedłużona obserwacja ++

Kryteria oceniania:

niedostateczny: <60%

dostateczny: 60%

dostateczny plus >60%, <80%

dobry: 80%

dobry plus: >80%, <100%

bardzo dobry: 100%

Practical placement: (in Polish)

Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Tutorial, 15 hours more information
Coordinators: Rafał Haffer
Group instructors: Rafał Haffer, Iwona Wasielewska-Marszałkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Tutorial - Grading
Short description: (in Polish)

Cel AACSB: Student wskazuje różne przyczyny i możliwości rozwiązywania problemów dotyczących zarządzania.

Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń, podczas których omawiane są kluczowe zagadnienia dotyczące strategii konfigurowania łańcuchów dostaw oraz wykorzystania instrumentów zarządzania nimi, mianowicie:

1. Definiowanie pojęć: łańcuch dostaw i zarządzanie łańcuchem dostaw

2. Stawianie klienta na pierwszym miejscu

3. Zarządzanie cyklem dostaw

4. Planowanie łańcucha dostaw i sterowanie jego pracą

5. Szczupłe myślenie i zwinny łańcuch dostaw

6. Integracja łańcucha dostaw

7. Pomiar wyników w łańcuchu dostaw

Full description: (in Polish)

Zagadnienia wykładowe:

1. Definiowanie pojęć: łańcuch dostaw i zarządzanie łańcuchem dostaw – W1

łańcuch dostaw, sieć dostaw, sieć popytu, elektroniczny łańcuch dostaw, fazy rozwoju koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw, definicje zarządzania łańcuchem dostaw, relacje między logistyką a zarządzaniem łańcuchem dostaw

2. Stawianie klienta na pierwszym miejscu – W1, W2

typy klientów i relacji w łańcuchu dostaw, czteroetapowe podejście do budowy strategii segmentacji łańcucha dostaw, profile wartości dla klienta determinujące strategię ŁD wykorzystywane do segmentacji rynku zidentyfikowane w oparciu o wyniki badań w Cranfield University (profil popytowy, profil konkurencyjny, profil produktu); punkt rozłączenia popytu i podaży; profilowanie popytu (wpływ niepewności, modelowanie trendu i sezonowości)

3. Zarządzanie cyklem dostaw – W1, W2

planowanie strategii opartej na szybkości działania; wykorzystanie zależności między kosztami, jakością i szybkością działania – macierz kosztowo-czasowa; mierzenie sprawności łańcucha dostaw (czas produkcji: P-time, czas zapotrzebowania: D-time); etapy skutecznej reorganizacji sieć dostaw, chronometryczna mapa procesu oraz przyczyny marnotrawienia czasu; strategie kontrolowania terminów dostaw/realizacji zamówienia w systemie logistycznym; działania skracające czas produkcji; sposoby wykorzystania czynnika czasu w ŁD

4. Planowanie łańcucha dostaw i sterowanie jego pracą – W1, W2

systemy sterowania przepływem dóbr w ŁD; koncepcja systemu produkcji just-in-time (JIT); planowanie potrzeb materiałowych (MRP)

5. Szczupłe myślenie i zwinny łańcuch dostaw – W1, W2

zasady szczupłego myślenia (lean thinking); siedem rodzajów marnotrawstwa; cztery kroki dążenia do doskonałości według koncepcji lean thinking; szczupłe myślenie w procesach biznesowych; zwinny łańcuch dostaw; różnice między szczupłym a zwinnym modelem podaży; model zwinnych zdolności

6. Integracja łańcucha dostaw – W1, W2

integracja w łańcuchu dostaw; strategiczne partnerstwa w łańcuchu dostaw; zarządzanie relacjami w łańcuchu dostaw;

7. Pomiar wyników w łańcuchu dostaw – W1, W2

zrównoważony portfel mierników; model referencyjny operacji w łańcuchu dostaw (SCOR)

Zagadnienia ćwiczeniowe realizowane w oparciu o studia przypadków:

1. Studium przypadku Xerox – wpływ nowej strategii dystrybucji firmy Xerox na rozkład rotacji zapasów w ŁD – W2, U1, U2, U3, K1

2. Studium przypadku Kimberly-Clark (K-C) – strategia segmentacji łańcucha dostaw na poziomie Europy – W2, U1, U2, U3, K1

3. Studium przypadku Electro-Coatings Ltd – reorganizacja wewnętrznego łańcucha dostaw – W2, U1, U2, U3, K1

4. Studium przypadku Bernard Matthews – maksymalizacja wartości w łańcuchu dostaw producenta drobiu – od handlu zbożem do punktu dostawy do ferm drobiu – W2, U1, U2, U3, K1

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. A. Harrison, R. van Hoek, Zarządzanie logistyką, PWE, Warszawa 2010.

2. A. Harrison, R. van Hoek, H. Skipworth, Logistics Management and Strategy. Competing Through the Supply Chain, Pearson Education Limited, London 2014.

3. C. Bozarth, R.B. Handfield, Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, Helion, Gliwice 2007.

4. J. Witkowski, Zarządzanie łańcuchem dostaw. Koncepcje - procedury – doświadczenia, PWE, Warszawa 2010.

5. M. Ciesielski, (red.), Strategie łańcuchów dostaw, PWE, Warszawa 2011.

6. A. Kawa, Konfigurowanie łańcucha dostaw. Teoria, instrumenty i technologie, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań 2011.

Notes: (in Polish)

W roku akademickim 2021/2022 wykład jest realizowany zdalnie na platformie MS Teams.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Tutorial, 15 hours more information
Coordinators: Rafał Haffer, Iwona Wasielewska-Marszałkowska
Group instructors: Rafał Haffer, Iwona Wasielewska-Marszałkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Tutorial - Grading
Short description: (in Polish)

Cel AACSB: Student wskazuje różne przyczyny i możliwości rozwiązywania problemów dotyczących zarządzania.

Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń, podczas których omawiane są kluczowe zagadnienia dotyczące strategii konfigurowania łańcuchów dostaw oraz wykorzystania instrumentów zarządzania nimi, mianowicie:

1. Definiowanie pojęć: łańcuch dostaw i zarządzanie łańcuchem dostaw

2. Stawianie klienta na pierwszym miejscu

3. Zarządzanie cyklem dostaw

4. Planowanie łańcucha dostaw i sterowanie jego pracą

5. Szczupłe myślenie i zwinny łańcuch dostaw

6. Integracja łańcucha dostaw

7. Pomiar wyników w łańcuchu dostaw

Full description: (in Polish)

Zagadnienia wykładowe:

1. Definiowanie pojęć: łańcuch dostaw i zarządzanie łańcuchem dostaw – W1

łańcuch dostaw, sieć dostaw, sieć popytu, elektroniczny łańcuch dostaw, fazy rozwoju koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw, definicje zarządzania łańcuchem dostaw, relacje między logistyką a zarządzaniem łańcuchem dostaw

2. Stawianie klienta na pierwszym miejscu – W1, W2

typy klientów i relacji w łańcuchu dostaw, czteroetapowe podejście do budowy strategii segmentacji łańcucha dostaw, profile wartości dla klienta determinujące strategię ŁD wykorzystywane do segmentacji rynku zidentyfikowane w oparciu o wyniki badań w Cranfield University (profil popytowy, profil konkurencyjny, profil produktu); punkt rozłączenia popytu i podaży; profilowanie popytu (wpływ niepewności, modelowanie trendu i sezonowości)

3. Zarządzanie cyklem dostaw – W1, W2

planowanie strategii opartej na szybkości działania; wykorzystanie zależności między kosztami, jakością i szybkością działania – macierz kosztowo-czasowa; mierzenie sprawności łańcucha dostaw (czas produkcji: P-time, czas zapotrzebowania: D-time); etapy skutecznej reorganizacji sieć dostaw, chronometryczna mapa procesu oraz przyczyny marnotrawienia czasu; strategie kontrolowania terminów dostaw/realizacji zamówienia w systemie logistycznym; działania skracające czas produkcji; sposoby wykorzystania czynnika czasu w ŁD

4. Planowanie łańcucha dostaw i sterowanie jego pracą – W1, W2

systemy sterowania przepływem dóbr w ŁD; koncepcja systemu produkcji just-in-time (JIT); planowanie potrzeb materiałowych (MRP)

5. Szczupłe myślenie i zwinny łańcuch dostaw – W1, W2

zasady szczupłego myślenia (lean thinking); siedem rodzajów marnotrawstwa; cztery kroki dążenia do doskonałości według koncepcji lean thinking; szczupłe myślenie w procesach biznesowych; zwinny łańcuch dostaw; różnice między szczupłym a zwinnym modelem podaży; model zwinnych zdolności

6. Integracja łańcucha dostaw – W1, W2

integracja w łańcuchu dostaw; strategiczne partnerstwa w łańcuchu dostaw; zarządzanie relacjami w łańcuchu dostaw;

7. Pomiar wyników w łańcuchu dostaw – W1, W2

zrównoważony portfel mierników; model referencyjny operacji w łańcuchu dostaw (SCOR)

Zagadnienia ćwiczeniowe realizowane w oparciu o studia przypadków:

1. Studium przypadku Xerox – wpływ nowej strategii dystrybucji firmy Xerox na rozkład rotacji zapasów w ŁD – W2, U1, U2, U3, K1

2. Studium przypadku Kimberly-Clark (K-C) – strategia segmentacji łańcucha dostaw na poziomie Europy – W2, U1, U2, U3, K1

3. Studium przypadku Electro-Coatings Ltd – reorganizacja wewnętrznego łańcucha dostaw – W2, U1, U2, U3, K1

4. Studium przypadku Bernard Matthews – maksymalizacja wartości w łańcuchu dostaw producenta drobiu – od handlu zbożem do punktu dostawy do ferm drobiu – W2, U1, U2, U3, K1

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. A. Harrison, R. van Hoek, Zarządzanie logistyką, PWE, Warszawa 2010.

2. A. Harrison, R. van Hoek, H. Skipworth, Logistics Management and Strategy. Competing Through the Supply Chain, Pearson Education Limited, London 2014.

3. C. Bozarth, R.B. Handfield, Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, Helion, Gliwice 2007.

4. J. Witkowski, Zarządzanie łańcuchem dostaw. Koncepcje - procedury – doświadczenia, PWE, Warszawa 2010.

5. M. Ciesielski, (red.), Strategie łańcuchów dostaw, PWE, Warszawa 2011.

6. A. Kawa, Konfigurowanie łańcucha dostaw. Teoria, instrumenty i technologie, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań 2011.

Notes: (in Polish)

W roku akademickim 2021/2022 wykład jest realizowany zdalnie na platformie MS Teams.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)